Bătaie de joc în Punctul de Trecere a Frontierei Siret, unde sute de șoferi au rămas prizonieri în Ucraina pentru că scannerul ce trebuia să verifice încărcătura din tiruri s-a defectat. Aparatul a costat în jur de două milioane de euro, fără TVA, iar reprezentanții Direcției Regionale pentru Accize și Operațiuni Vamale Iași ridică din umeri și spun că problema remedierii scannerului ține de o firmă care a fost sesizată despre problemele apărute.
În timp ce autoritățile vamale nu-și bat capul prea tare pentru a fluidiza traficul prin PTF Siret, șoferii și administratorii firmelor care efectuează transporturi internaționale sunt pur și simplu disperați.
Proprietarul unei firme din județul Suceava a precizat că a sunat la mai multe instituții ale statului pentru a cere lămuriri despre blocajul din Vama Siret, dar că răspunsurile au fost fie în doi peri, fie în zeflemea.
„De la Autoritatea Națională a Vămilor mi s-a spus că scannerul e un pic bolnav. Dar ce mă interesează pe mine asta? Pentru mine fiecare zi în care nu lucrez înseamnă bani pierduți și probleme cu partenerii. Cum să mă duc să-i spun clientului că mașinile stau în vamă?”, s-a întrebat omul de afaceri sucevean.
Oamenii spun că mașinile au fost pur și simplu blocate în vamă și cu alte ocazii, dar acum s-a întrecut orice măsură.
La fel de nervoși erau și șoferii care aveau și câte două-trei zile de așteptare în Ucraina. Cei mai nemulțumiți erau tiriștii ale căror vehicule nu aveau nici un fel de marfă, și care stăteau pur și simplu în coloană fără nici o șansă să plece spre destinație.
„Asta-i Europa? Niciodată. Să mergi în Germania să vezi, 300 de tiruri care pleacă în câteva minute, iar noi stăm aici ca proștii și nici măcar nu ne-a spus nimeni despre ce este vorba”, a arătat un șofer revoltat.
Aflat în drum spre Turcia, unde trebuia să transporte bușteni, un șofer ucrainean a precizat că șirul de mașini era de peste cinci kilometri, iar cu fiecare oră care trecea coada creștea, după cum i-au spus prin stație colegii săi.
Un alt șofer care venea de la Moscova și trebuia să ajungă la Mioveni pentru a lua marfă era blocat la PTF Siret de două zile. Potrivit programării, ieri la-amiază trebuia să fie deja înapoi în drum spre casă. Din cauza problemelor de la Siret nici măcar nu intrase pe teritoriul României.
„Performanță” românească: 16 tiruri scanate în 12 ore
Liana Barbu, purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale pentru Accize și Operațiuni Vamale (DRAOV) Iași, a oferit o serie de explicații pentru haosul de la Siret, explicații care nu au însă darul de a-i încălzi prea tare pe transportatori și șoferii de tir. Potrivit Lianei Barbu, de câteva zile s-a luat decizia scanării tuturor mijloacelor de transport care tranzitează România într-o operațiune care are drept obiect combaterea traficului de țigări. Așa se face că în locul scanării vehiculelor doar în baza unei analize de risc, toate tirurile, fie că au marfă, fie că sunt goale, trebuie să treacă prin această procedură. Ca urmare, timpii de așteptare sunt în creștere, pentru fiecare tir fiind nevoie de aproximativ 15 minute pentru o scanare completă.
„La Siret am înțeles că au fost ceva defecțiuni ale scannerului, dar s-a luat legătura cu firma care asigură mentenanța și aceste probleme se vor remedia. De obicei, aparatul nu se defectează, dar acum probabil că a fost supus unui regim de lucru mai intens”, a opinat Liana Barbu.
„Bolnavul” de două milioane de euro, sumă pe care am aflat-o de pe internet, pentru că de la DRAOV Iași nu ni s-au putut oferi date în acest sens, cel puțin până aseară, a cedat în mai multe rânduri, iar traficul a fost practic blocat. În noaptea de 5 spre 6 martie scannerul a baleiat peste 16 tiruri într-un interval de 12 ore, adică un autovehicul la 45 de minute.
Ceea ce se petrece în Vama Siret este un exemplu negativ al modului de lucru la una din frontierele Uniunii Europene, probabil unul din motivele pentru care Germania sau Franța nu doresc integrarea României în spațiul Schengen.