„Un rol pe care Camera de Comerț și l-a asumat foarte serios îl reprezintă informarea mediului de afaceri privind aderarea României la Uniunea Europeană”



„Un rol pe care Camera de Comerț și l-a asumat foarte serios îl reprezintă informarea mediului de afaceri privind aderarea României la Uniunea Europeană”
„Un rol pe care Camera de Comerț și l-a asumat foarte serios îl reprezintă informarea mediului de afaceri privind aderarea României la Uniunea Europeană”

– Interviu cu directorul general al CCIA Suceava, Ovidiu Donțu
– Ne puteți spune care sunt principalele direcții pe care va acționa în 2006 instituția pe care o conduceți, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Suceava, pentru sprijinirea comunității de afaceri din județ ?
– Ne preocupă în mod special promovarea și reprezentarea intereselor membrilor pe plan local, național și internațional, dar și sprijinirea comercianților în raporturile cu autoritățile din țară și cu organisme specializate din străinătate, pentru afirmarea și dezvoltarea mediului de afaceri. Un rol pe care Camera de Comerț și l-a asumat foarte serios îl reprezintă informarea mediului de afaceri privind aderarea României la Uniunea Europeană. Firmele românești trebuie să se pregătească pentru funcționarea lor după 2007 într-o piață mult mai mare, Piața Unică a Uniunii Europene.

– Cât de pregătită va fi economia județului Suceava în 2007 ?
– Prin a fi pregătită economic în vederea aderării înțelegem, în general, că instituțiile și organizațiile noastre cu profil economic vor fi competitive, adică vor atinge anumite standarde profesionale și vor fi eficiente la nivelul costurilor. Schimbările structurale, de natură competitivă, la nivelul unor țări și națiuni nu se pot produce pe termen scurt și mediu, ele având la bază cicluri lungi în evoluția economică. S-ar putea înregistra o anumită creștere a șomajului, generată de închiderea sau redimensionarea multor capacități de producție și falimentarea unora dintre întreprinzătorii privați necompetitivi. După circa doi ani necesari pentru preluarea și atenuarea „șocului” aderării vom asista la o creștere substanțială a nivelului de trai.

– Ce a pregătit Camera de Comerț Suceava pentru firmele sucevene în perspectiva integrării în Uniunea Europeană?
– În primul rând vreau să amintesc aici despre un pachet numit „Doisprezece servicii pentru Uniunea Europeană”. CCIA Suceava ca organizație autonomă, neguvernamentală și de utilitate publică are menirea să promoveze interesele membrilor săi în raport cu autoritățile române și cu organismele din străinătate, pentru dezvoltarea economiei județului corespunzător cerințelor economiei de piață. Camera este astfel suma agenților economici care vor să adere la statutul și regulile de conduită în afaceri pe care le propunem. Pentru aceasta am dezvoltat câteva servicii pe care le propune mediului de afaceri din județul Suceava. Pachetul de servicii integrat „Firme la cheie” prin Serviciul Unic de Asistență în Afaceri vine în întâmpinarea celor care doresc să-și înființeze o firmă sau o să o dezvolte, aceștia plecând acasă atât cu actele de înființare a firmei, cu avizele și autorizațiile necesare funcționării, a formularelor cu regim special, a ștampilelor, dar și cu modelul standard al contractelor care le va încheia în perioada următoare, înregistrarea mărcii de firmă ori de produs, precum și o cafea de afaceri servită cu expertul nostru german care te poate orienta cu privire la dezvoltarea afacerii și la standardele pe care trebuie să le atingă firma în afacerile cu spațiul Uniunii Europene și nu numai. Alte servicii care ne-am gândit noi că pot aduce o anumită dinamică mediului de afaceri din județul Suceava – precizând totodată că rămânem deschiși pentru orice alte propuneri – sunt Centrul Regional pentru Protecția Proprietății Industriale, Școala de Afaceri Bucovina, Consultanță internațională în afaceri, târguri și expoziții, Arbitraj Comercial, Centrul de informare Europa, Bursa Română de Mărfuri, Turism, Agenție de imagine, precum și publicația „Bucovina Economică”.
„Evoluția activității economice în județul Suceava a înregistrat un trend ascendent în perioada 2000 – 2004”
– Ați precizat că oamenii de afaceri interesați pot primi consultanță de la un expert german. Ce ne puteți spune despre aceasta?
– Programul Senior Expert Service oferă posibilitatea tuturor celor interesați să beneficieze de servicii de consultantă la costuri extrem de scăzute, cursuri de perfecționare a angajaților și identificarea de parteneri de afaceri. Expertul poate întocmi la cerere un business-plan, un studiu de pre-fezabilitate sau identifica surse de finanțare pentru dezvoltarea afacerilor firmei. Experții germani oferă asistență pentru îmbunătățirea calității produselor și serviciilor, implementarea de noi tehnici și tehnologii, calculația costurilor, controlling, gestiune și administrare, înlesnire contacte de afaceri, identificarea de surse pentru finanțare, vânzări și achiziții, promovarea produselor, planificarea activităților firmei, marketing și management, dezvoltarea de firme mixte, parteneriate internaționale, pregătirea angajaților, managementul resurselor umane, achiziționarea de echipamente noi și uzate. Toate aceste servicii oferite sub marca „Made in Germany” au o calitate de un înalt nivel, garantată de experiența și modul de lucru al specialiștilor germani.
– De la sfârșitul anului trecut la Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Suceava funcționează Centrul de Informare, Consultanță și Instruire pentru IMM-uri. Care este rolul acestui centru și cu ce ajută oamenii de afaceri?
– Oficiile teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație, denumite în continuare OTIMMC, se organizează și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice, cu personalitate juridică, în subordinea Agenției Naționale pentru întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație, denumită în continuare Agenție. OTIMMC IAȘI are în coordonare Centrele de informare, consultanță și Instruire din județele Suceava, Bacău, Brașov, Botoșani, Covasna, Harghita, lași, Neamț, Vaslui și Vrancea și funcționează pe lângă Camerele de Comerț și Industrie teritoriale. Acest birou colaborează cu sucursalele sau filialele Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru întreprinderile Mici și Mijlocii în scopul îmbunătățirii accesului întreprinderilor mici și mijlocii la finanțare. IMM-urile primesc aici consultanță pentru accesarea programelor derulate de Agenție. Centrul de Informare, Consultanță și Instruire participă la stimularea mediului de afaceri local prin acțiuni de conștientizare a factorilor locali și a asociațiilor de reprezentare a întreprinderilor mici și mijlocii implicate direct în crearea condițiilor necesare susținerii incubatoarelor de afaceri, parcurilor științifice și tehnologice și a altor infrastructuri. Nu în cele din urmă aceste centre pregătesc întreprinderile mici și mijlocii pentru integrarea în Uniunea Europeană, prin diseminarea de informații generale și specializate cu privire la Uniunea Europeană; organizarea de seminarii și cursuri de pregătire cu tematică europeană, cu privire la noul acquis din domeniile de specialitate ale Agenției; realizarea unor studii tematice necesare implementării politicilor și programelor în domeniul întreprinderilor mici și mijlocii, cooperației și comerțului interior; organizarea la nivel regional a Târgului întreprinderilor Mici și Mijlocii.
„Trebuie să ne îngrijoreze datele statistice care relevă faptul că, în primele 11 luni din 2005, s-a constatat că volumul cifrei de afaceri a scăzut cu 23,8%”
– Din perspectiva instituției pe care o conduceți, cum caracterizați evoluția economiei reale sucevene în perioada 2000 – 2004?
– Obiectivul major al Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Suceava îl reprezintă dezvoltarea economică a județului prin sprijinirea comunității de afaceri. Evoluția activității economice în județul Suceava a înregistrat un trend ascendent în perioada 2000 – 2004, realizându-se importante investiții. Indicatorii sociali și financiari au avut o evoluție pozitivă pe parcursul acestor 4 ani. Cifra de afaceri globală, pe ansamblul societăților comerciale din județ, a evoluat de la valoarea de 16.021 miliarde de lei în 2000, la 22.483 miliarde de lei în 2001, la 32.385 miliarde de lei în 2002, până la 45.435 de miliarde de lei în anul 2003. O importantă creștere a cifrei de afaceri, cu aproximativ 30% față de anul 2003, s-a înregistrat în 2004, când valoarea reală a cifrei de afaceri în județul Suceava a fost de 63.979 miliarde de lei. în anul 2004, cifra de afaceri reală a fost 63.979 miliarde de lei, profitul obținut de firmele sucevene fiind 3.099 miliarde de lei.
– Cum apreciați activitatea economică în județ în anul care a trecut ?
– Eu cred ca trebuie să ne îngrijoreze datele statistice care relevă faptul că, în primele 11 luni din 2005 s-a constatat că volumul cifrei de afaceri a scăzut cu 23,8% în unitățile industriale cu formă de proprietate majoritar privată și cu 10,4% în întreprinderile cu formă de proprietate majoritar de stat. Nivelul indicelui producției industriale în luna noiembrie 2005 comparativ cu luna noiembrie 2004 reflectă scăderea volumului producției industriale cu 23,9% în industria prelucrătoare, cu 16,2% în industria extractivă și cu 7,7% în industria energiei electrice, termice, gaze și apă caldă.

Industria lemnului și producția de mobilă, în top
– Care au fost cele mai active ramuri ale economiei din județul Suceava în anul 2004 și care a fost domeniul cel mai productiv ?
– În anul 2004, cel mai mare volum al cifrei de afaceri s-a înregistrat în industria lemnului (inclusiv producția de mobilă), respectiv 5.485 miliarde de lei, fiind urmată îndeaproape de industria alimentară și a băuturilor alcoolice, cu o cifră de afaceri de 5.210 miliarde de lei. Pe locul trei se află industria construcțiilor și a materialelor de construcții, cu un volum al cifrei de afaceri de 4.472 miliarde de lei, pe locul patru situându-se industria textilă și a produselor textile cu 3.201 miliarde de lei cifră de afaceri și pe locul cinci transporturile, cu un volum al cifrei de afaceri de 2.651 miliarde de lei. În ceea ce privește profitul brut în anul 2004 pe principalele domenii de activitate, supremația o deține industria lemnului, cu 530 de miliarde de lei, fiind urmată de industria construcțiilor și a materialelor de construcții, cu 263 miliarde de lei și transporturi, cu 164 miliarde de lei.