Un oraș pentru oameni sau pentru mașinile lor?



Bag seamă că jumătățile de măsură sunt adesea preferate de concitadinii noștri. Vrem, fără îndoială, o țară ca afară, dar până la un punct. Până începem să pierdem din privilegiile dătătoare nu doar de confort, ci și de statut social. Folosindu-ne de capacitatea noastră naturală de adaptare, am reperat în timp niște metode mai puțin clasice de obținere a unor foloase, dar cine ne-ar putea condamna? De pildă dacă obținem ceva gratis, așa vom vrea să rămână de-a pururi. Fiecare își dorește mai binele, ceea ce este, până la urmă, absolut normal. Problema apare acolo unde „mai binele” vine la pachet cu mici dezavantaje, adică pierderea unor pseudobeneficii, ceea ce stârnește în cetățeanul nostru o fermă atitudine de rezistență la schimbare.
Ani la rând, poate zeci, locurile de parcare au făcut subiectul dezbaterilor, campaniilor electorale, articolelor de presă și discuțiilor aprinse de la bloc. Cu tam-tamul de rigoare s-au construit parcările subterane din centru, s-au amenajat străzile centrale și mai ales cele din vecinătatea unor instituții din zonă cu locuri de parcare și tot n-a fost toată lumea mulțumită, cât despre problema numărului locurilor de parcare, nici pe de parte rezolvată. Intuitiv pot spune că și dacă se construiau încă 5 parcări sub sau supraterane în centrul Sucevei tot nu era destul, la câte autoturisme circulă pe străzi.
Problema este că fiecare vrea să parcheze mașina în ușa băncii la care are treabă, în fața biroului unde lucrează etc. Orașul a fost sufocat, iar cetățenii total nemulțumiți de această chestiune până în momentul introducerii parcării cu plată. Exact ca afară, ca în țările civilizate în care mergem vara în vacanță și ne minunăm de străzile aerisite, de pietonalele prietenoase, gândind cu jind la cum autoritățile lor au găsit soluția. Și nu ne deranjează că plătim – că de aia mergem în vacanță, ca să cheltuim, nu? Ei bine, odată cu introducerea taxei pentru parcare, în orașul Suceava posibilitatea de a parca în centru a devenit realitate. Deodată, găseam cu ușurință locuri de parcare goale. De fapt, s-ar găsi o groază de concitadini care să le ocupe dar când trebuie să scoată bani din buzunar pentru asta… Totul pe motiv că plătim taxe și impozite. E drept, dar tot până la un punct.
Faptul că ani de zile s-a parcat gratuit nu înseamnă că era cea mai eficientă metodă pentru bugetul orașului, nici pentru administrarea corectă a străzilor și parcărilor. Iar dacă o parcare este cu plată, așa trebuie să fie pentru toată lumea, că avem toți aceeași culoare, indiferent că unii lucrează în zonă. Dacă vrem trafic ca afară, trebuie să și plătim. Ideea nu este să aibă tot omul unde parca, ci să nu se mai meargă cu mașinile în centrul orașului. Deloc, dacă s-ar putea. Marile orașe europene au scăpat de traficul din zonele centrale, desființând locurile de parcare și încasând taxe mari pentru cele câteva necesare. Pur și simplu nu poți avea totul, doar pentru că așa convine propriului buzunar, așa că trebuie să ne hotărâm ce vrem: un oraș pentru oameni sau un parc auto pentru mașinile lor?



Recomandări