La Câmpulung Moldovenesc, oraș plin de gropi, fără încălzire centralizată și blocuri ANL finalizate de aproximativ doi ani, dar nelocuite, „hingherii” de mașini sunt de neclintit.
SC Hi Speed Recovery SRL Botoșani, firma care a câștigat contractul de concesiune a serviciului de blocare roți/ridicare mașini, în urma unei licitații publice, la care a participat, ce-i drept, singură, continuă să salte autoturisme din Câmpulung, singura localitate din județ în care au bătut palma cu autoritățile.
În orașul așa-zis stațiune turistică sunt tot mai multe voci revoltate de modul în care „hingherii” de mașini își desfășoară activitatea și de decizia aleșilor locali de a amplasa pe principala arteră care străbate orașul, în special în zona magazinelor, dar și a celorlalte unități comerciale, indicatoare de interzicere a opririi.
Și majoritatea consilierilor locali câmpulungeni sunt împotriva firmei care ridică mașini indiferent că încurcă sau nu circulația, fiind reclamate numeroase abuzuri.
Cu toate asta însă, zi de zi, „hingherii” de mașini ies la pândă pe străzile din Câmpulung Moldovenesc.
„Primarul refuză să răspundă (…) La fiecare ședință tace, lasă capul în jos și nu spune nimic”
Zilele trecute, am încercat să aflăm și părerea consilierilor locali din municipiul Câmpulung Moldovenesc despre cum au reușit să se procopsească cu „hingherii” de mașini și cum de, dacă un oraș întreg e nemulțumit, nu pot scăpa de ei.
Vasile Vargan, consilier PSD, susține că a făcut mai multe interpelări în Consiliul Local vizavi de această problemă.
Acesta a precizat că „S-au cerut explicații primarului de mai multe luni, iar primarul refuză cu nonșalanță să dea un răspuns clar despre modalitatea derulării acestui contract, păgubos pentru primărie, dar care a creat totală nemulțumire și din partea populației. Atât eu, cât și alți colegi am solicitat un punct de vedere primarului în legătură cu acest contract, dar acesta refuză sistematic să dea un răspuns clar. La fiecare ședință tace, lasă capul în jos și nu spune nimic”.
„S-au amplasat eronat indicatoare”
Consilierul local Ilie Bilinschi (PNL) e revoltat și el pe contractul încheiat între primărie și firma din Botoșani, contract pe care îl consideră „abuziv”: „Sunt locuri de unde trebuie să se ridice mașini, dar partea proastă este că s-au amplasat eronat indicatoare de unde își pot permite să ridice, cum ar fi în fața unor magazine, în fața policlinicii și alte spații. Sunt de acord dacă ridică mașina parcată pe trecerea de pietoni, dar nu din fața unui magazin, cu atât mai mult dacă nu încurcă circulația”.
„Toate marcajele pentru pietoni, semne de circulație sunt puse la întâmplare”
Gavril Chirodea, consilier PNL, declară că s-a opus încă de la început amplasării de indicatoare de interdicție a oprii pe strada Dimitrie Cantemir, din fața Policlinicii, zonă din care s-au scos ulterior indicatoarele cu pricina, după ce mai multe persoane care au venit cu urgențe medicale s-au trezit cu mașinile ridicate și duse la marginea orașului, în așa-zisul spațiu de depozitare închiriat de SC Hi Speed Reocevery SRL Suceava.
„Eu nu am văzut asemenea semne de circulație cum sunt în Câmpulung Moldovenesc”, e revoltat consilierul Chirodea, care subliniază că „Acest drum DN 17 se termină la Prisaca Dornei, în Câmpulung sistemul de marcaj și semnalizare nu este finalizat, este făcut oarecum așa la repezeală, într-o săptămână, ca să-l inaugureze….Toate marcajele pentru pietoni, semnele de circulație sunt puse la întâmplare, unul mare, unul mic, s-au sudat pe vechile țevi care au fost… în bătaie de joc. Semnele de circulație pentru parcări, în zona centrală, au fost montate de către firma care a câștigat licitația, că primăria nu avea bani. În toate localitățile din țară, dom’le: ți-am blocat roata, plătești o sumă de, dar nu pe loc ți-am și ridicat mașina. Nu se procedează așa. Este un magazin acolo, trebuie să aibă o parcare, unde să parcheze omul, unde să se ducă?”.
„Cea mai mare greșeală care s-a făcut, ăștia își bat joc de oameni”
Șeful filialei PD-L din Câmpulung Moldovenesc, consilierul local Gheorghe Niga, consideră toată afacerea ridicării mașinilor „o nebunie, o debandadă” și susține că majoritatea consilierilor sunt nemulțumiți de cum își desfășoară activitatea hingherii de mașini.
„În fața magazinelor, notariatelor etc., n-ar trebuie să se opereze și acolo. Vrem noi, consilierii, să schimbăm modul de operare, să refacem proiectul. Să nu se ridice mașini din locurile în care oamenii vin să-și rezolve anumite probleme”.
Ioan Piticari, consilier PNL, e de părere că afacerea cu „hingherii” de mașini este „cea mai mare greșeală care s-a făcut, ăștia își bat joc de oameni. În primul rând trebuia amenajate parcări, locuri de parcări…”.
I-au furat mașina, în timp ce se ruga în biserică, pentru o rudă care se afla pe masa de operație
Preotul Teodor Giosan este și el pe lista consilierilor locali. „Aoleu, catastrofă”, oftează fața bisericească când aude despre subiectul pe care vrem să-l discutăm.
„Pe de o parte nu sunt rezolvate niște treburi stringente pentru urbe și s-o găsit cu chestia cu ridicatu’ ”, declară preotul.
Teodor Giosan explică că, inițial, când s-a pus problema ridicării mașinilor în Consiliul Local Câmpulung Moldovenesc se vorbea despre aplicarea acestei măsuri doar mașinilor care blochează într-adevăr circulația, care sunt lăsate pe treceri de pietoni, în locuri în care obstrucționează traficul, ori celor care stăteau parcate săptămâni în șir în același loc, cu anunțuri de vânzare.
Preotul a declarat că „Au fost situații în care oameni bătrâni s-au dus la farmacie sau la policlinică și, când s-au întors, mașina nu-i. Nu-i mai puțin adevărat că lumea trebuie să respecte și regulile de circulație, dar toate trebuie rezolvate cu anumită decență și măsură, nu cu abuzurile astea. Am avut și un caz dramatic, o persoană care avea o problemă în familie, o rudă era la operație. A oprit mașina în față la Biserica Sf. Nicolae să aprindă o lumânare, să spună o rugăciune, era disperat. Când a ieșit, mașina săltată… nu se poate așa ceva”.
Nici viceprimarul nu e de acord: „Deciziile s-au luat în altă parte”
Viceprimarul municipiului Câmpulung Moldovenesc, Mihăiță Negură, (PD-L), e și el revoltat modul în care „hingherii” de mașini își fac treaba.
„Sunt în dezacord cu ceea ce se întâmplă, cu toate că am fost și inițiator de proiect de hotărâre. Lucrurile au mers în altă direcție la ceea ce mi-am propus și ne-am propus noi în Câmpulung Moldovenesc. Dar totul a fost până la un punct, când deciziile s-au luat în altă parte”, susține viceprimarul, lăsând să se înțeleagă că vina aparține „conducerii de vârf de la primărie”.
Consilierul local PSD Dan Mocanu e de părere că mașinile nu ar trebui ridicate din locurile în care nu afectează circulația. „Amendă sau cel mult blocarea roților. Am luat și o să luăm poziție în ședințele de Consiliu Local, dar nu s-a făcut nimic de către conducerea primăriei și nici nu se intenționează. Ar trebuie sistată activitatea aceasta, iar mașinile să fie ridicate doar în cazul în care îngreunează ori blochează traficul. E clar că va trebui să facem ceva în perioada următoare”, concluzionează consilierul PSD.
„Poliția locală are însemne false”
Gheorghe Rațu este consilier PNL și unul dintre cei mai prosperi oameni de afaceri ai zonei.
„Este un lucru urât atât pentru onoarea orașului, cât și pentru turiștii care vin aici”, mărturisește consilierul.
„Poliția Locală are însemne false de Poliție Comunitară, pentru că nu au avut bani să le schimbe uniformele. Dacă mi s-ar întâmpla mie chestia asta, să-mi ridice mașina, aș câștiga în orice instanță, pentru că nu are dreptul un lucrător de la un serviciu Poliție Locală să poartă însemnele de Poliție Comunitară”, a mai declarat Gheorghe Rațu.
El a dat și un exemplu recent al abuzurilor „hingherilor” de mașini: „În față la Unicarm e interzisă oprirea chiar în fața magazinului. Zilele trecută, a oprit o turistă germană și, când era în magazin, au și început să-i facă foto la mașină, să i-o ridice. Noroc că i-a atras cineva atenția și a ieșit. Păi așa aducem noi turiști în oraș?! Modul de amplasare a indicatoarelor de oprire interzisă derutează lumea, zece metri oprire, doua zeci interzisă oprirea… pot foarte bine să blocheze roțile, să ia o taxă, dar nu să se îmbogățească nu știu cine”.
„Sunt zone în care nu se obturează cu nimic traficul. Sunt atâtea capcane create”
În tabăra consilierilor care contestă activitatea de ridicare a mașinilor se numără și Dan Andrei Timu, consilier PNL. „Sunt niște vânători. Nu fac decât să stea și să pândească proprietarii mașinilor care fac cumpărături”, a punctat consilierul, explicând că, în semn de protest, nu va mai vota nici un proiect de hotărâre al administrației, până nu se va lua nici o măsură: „Ar trebui să intervină administrația și să vadă ce puncte nu se respectă din contract”.
Consilierul liberal Mircea Giosan e și el de aceeași părere: „Totul depinde de primar la câte puncte din regulament și norme de aplicare sunt încălcate. Câte interpelări am făcut în Consiliul Local și nu s-a luat nici o măsură… el (n.r.-primarul) dă vina pe consilierii locali, se pune la umbra Consiliului Local, dar nu mi se pare fair-play. Sunt zone în care nu se obturează cu nimic traficul. Sunt atâtea capcane create”.
„Nici nu ai unde să parchezi și e un oraș dezastru din toate punctele de vedere”
Velisar Radu Ștefan e consilier independent și, ca mulți dintre colegii lui, e total împotriva „hingherilor” care au pus stăpânire pe străzile municipiului Câmpulung Moldovenesc: „Avem atâtea alte lucruri importante de făcut și noi stăm și ridicăm mașini, nu cred că era atât de important. Nici nu ai unde să parchezi și e un oraș dezastru din toate punctele de vedere, inclusiv al străzilor. Mai ales că stau la vânătoare, pe anumite străzi, deci nu se urmărește să ridice mașina aia care încurcă circulația, urmăresc să ridice pe anumite străzi, unde le vine lor la îndemână, să scoată banu’, că firma din asta trăiește”.
Consilierul Velisar explică că s-a trezit în vreo trei rânduri că „mașina mea căpăta aripi”, însă a avut noroc că a observat la timp. „Eu vin acuma din oraș, nu am unde să parchez mașina, peste tot sunt locuri din care ți-o ridică. Avem și noi un mic centru în orășelul ăsta vai de capul lui și pe aici ne învârtim toți”, completează consilierul.
„Dacă ar fi după mine, i-aș scoate în câteva secunde din oraș”
Nicolai Giosan, consilier PD-L, e și el indignat de modul în care acționează reprezentanții firmei SC Hi Speed Recovery SRL Botoșani: „De ridicat mașini se ridică în toată Europa, dar în anumite condiții, dacă blochează accesul pompierilor, mașinilor de salvare sau altele… trebuie luată altă măsură, amendă, blocare”.
Revoltat e și consilierul Liviu Stoleru (PNG-CD): „Sunt împotriva acestei firme, a acestui mod de lucru, a acestor oameni care sunt în afara legii, total abuziv…. Dacă ar fi după mine, i-aș scoate în câteva secunde din oraș”.
„Nemulțumiți sunt cei cărora li s-au ridicat mașinile”
Singurii consilieri locali pentru care în Câmpulung Moldovenesc activitatea de ridicare a mașinilor e una cât se poate de în regulă sunt câțiva reprezentanți ai PD-L, care fac opinie separată de ceilalți colegi ai lor din filiala de partid care și-au exprimat dezacordul față de modul de lucru al „hingherilor”.
Cristina Nicoleta Flutur explică: „Nemulțumiți sunt cei cărora li s-au ridicat mașinile. Nu sunt eu în măsură să judec, eu nu stau să urmăresc firma dacă ia sau nu ia selectiv, vă rog să sesizați Poliția Locală, Poliția Rutieră… Eu personal nu am fost implicată, pentru că mă duc și plătesc parcarea”.
Consilierul Ioan Țăran nu are nimic să le reproșeze celor care saltă mașinile de pe străzile principale ale Câmpulungului, însă recunoaște că nu e foarte ancorat în realitate cotidiană a municipiului, întrucât „sunt cu locul de muncă la Suceava”. Consilierul face o comparație între Italia și Câmpulung Moldovenesc: „Am fost și în Italia și am văzut că sunt locuri în care parcarea se plătește. La noi, parcările sunt goale, iar mașinile stau pe stradă și blochează circulația. Trebuie să mai lucrăm la mentalitate”.
Pe lista celor 17 consilieri locali câmpulungeni se află și Cristian Cuciurean. „Am fost plecat din localitate mai mult timp, în niște delegații. La urechile mele nu au ajuns chestii din astea. Dacă și oamenii ar parca unde ar trebui, atunci nu ar mai fi probleme”, opinează consilierul Cuciurean.
Afaceri suspecte
Un oraș întreg nu poate scăpa de “hingherii” de mașini. Cine îi ține în spate?
