Un expert în domeniul infrastructurii și fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu, a evidențiat într-o postare pe o rețea de socializare avansul vizibil al județului Suceava în comparație cu Iași la proiectele mari de drumuri. Adrian Covăsnianu a dat ca exemplu, în primul rând, aprobarea de către Guvern a indicatorilor tehnico-economici pentru șoseaua de centură a orașului Gura Humorului, evidențiind în primul rând eforturile și insistențele președintelui Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, pentru începerea acestei investiții.
„O poveste despre două județe, aceeași regiune moldavă, dar ritmuri complet diferite. În Moldova ultimilor ani, sunt două feluri de județe: cele care împing proiectele de la spate până când ajung pe masa Guvernului, și cele care, deși au toate motivele să fie locomotive, rămân blocate între promisiuni, dosare și bătăi amânate la ușile Bucureștiului. Suceava tocmai ne-a arătat în ce categorie vrea să fie. Și de abia a început!”, a spus Covăsnianu.
Acesta a apreciat faptul că „Suceava se mișcă” în domeniul proiectelor mari de infrastructură rutieră, arătând că în ultima ședință de Guvern, „după trei încercări și nenumărate drumuri, telefoane, presiuni politice și insistențe (locale), a trecut în sfârșit varianta de ocolire Gura Humorului”. „Nu în forma inițială de peste 500 de milioane de euro, ci într-o versiune fazată și adaptată, de 160 de milioane de euro. A fost nevoie de perseverență, de determinare și de un front comun. Și s-a întâmplat. Concluzia: există banii și în curând se va lansa licitația de Proiectare și Execuție a variantei ocolitoare Gura Humorului”, a precizat fostul secretar de stat din Ministerul Transporturilor.
El a arătat că aceasta nu este singura victorie pentru județul Suceava, amintind și de drumul de acces spre Aeroportul „Ștefan cel Mare” din orașul Salcea, despre care spune că rămâne în proiectul autostrăzii A7. „Un detaliu care pare mic, dar care, pentru dezvoltarea regiunii, contează enorm. Și asigură o legătură normală și directă de pe un drum rapid spre aeroportul din Salcea”, a declarat Adrian Covăsnianu. El a mai spus că și relația Suceava – Siret „a fost promovată la profil de drum expres”, considerând că, în limbaj administrativ, „înseamnă mai multă claritate, viteză și bani mai aproape de proiect”.
„E greu să nu observăm ritmul: Suceava aleargă. Și începe să alerge bine”, a precizat expertul în infrastructură, care a mai afirmat că în comparație cu Suceava, „Iașiul este orașul mare care rămâne mic… la infrastructură”. „La Iași, cea mai mare aglomerare urbană din estul României, povestea e alta. Aici ai mediu universitar (istoric, cu tradiție), un ecosistem antreprenorial puternic și rezilient și un grup parlamentar numeros. Ai resurse umane, ai expertiză, ai energie. Ce nu avem? Proiecte care avansează sau avansează greu. Nu s-a reușit la Iași, deși timpul trece și nevoile cresc”, a declarat Adrian Covăsnianu.
El a dat câteva exemple de proiecte de infrastructură din Iași care ar fi întârziate, amintind de varianta ocolitoare Iași Est, stabilirea unui calendar realist și a finanțării pentru drumul care ar trebui să lege A8 de aeroport și de Spitalul Regional de Urgențe Iași sau obținerea a 28 de milioane de euro pentru „o banală ocolire, și aceea parțială”, a localității Podu Iloaiei.

- „Felicitări Sucevei: a demonstrat că, atunci când administrația, politicul și (probabil) comunitatea trag în aceeași direcție, apar și rezultatele”
Adrian Covăsnianu spune că și în domeniul feroviar ritmul e la fel de diferit între județele Suceava și Iași. El a arătat că în județul Suceava proiectul modernizării căii ferate Ilva Mică – Pojorâta și Pojorâta – Suceava avansează „liniștit, fără scandaluri, fără blocaje procedurale” și care în curând va ajunge pe masa Guvernului pentru a fi finanțat, electrificarea căii ferate Dărmănești – Vicșani intră în execuție în 2026, conform contractului semnat în 2025. „În schimb, electrificarea magistralei feroviare Iași – Tecuci staționează. Studiul de Fezabilitate nu avansează procedural. Iar despre ocolirea Iașiului prin est, nu mai știm dacă etapa de studii în teren s-a finalizat. Comunicările CNAIR au încetat”, a precizat Covăsnianu.
În final, el a precizat că în Moldova „distanțele sunt aceleași, însă ritmul, nu”. „Unde există presiune și viziune, proiectele cresc. Unde există doar declarații, ele se ofilesc. O lecție amară, dar utilă. Felicitări Sucevei: a demonstrat că, atunci când administrația, politicul și (probabil) comunitatea trag în aceeași direcție, apar și rezultatele. Iașiul are tot ce-i trebuie pentru a fi liderul Moldovei. Îi lipsește doar ceva ce nu se poate cumpăra: coeziune, perseverență, viziune și presiune strategică. Până le vom avea, vom continua să vedem aceeași poveste: unii construiesc, alții încă stau pe loc”, a încheiat Adrian Covăsnianu.






