Doi elevi suceveni au susținut prima probă din cadrul evaluării naționale a elevilor de clasa a VIII-a, respectiv proba scrisă la limba și literatura română, în condiții speciale.
Un elev al școlii gimnaziale din Udești, diagnosticat cu oreion, a susținut prima probă a examenului separat de restul colegilor, fiind însoțit în sala de clasă doar de doi supraveghetori. Totodată, un elev al Școlii Gimnaziale “Petru Mușat” din Siret a suferit recent o intervenție chirurgicală, acesta susținând lucrarea la domiciliu, în prezența a doi supraveghetori și a unui membru al comisiei școlii.
În total, la nivelul județului Suceava, 7.044 de absolvenți ai ciclului gimnazial au participat luni, 22 iunie, la proba de limba română a evaluării naționale.
Insp. Mariana Drumea, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Suceava, a precizat că 100 dintre elevii înscriși la evaluare au absentat de la examen.
Evaluarea națională la clasa a VIII-a va continua astăzi, 23 iunie, cu proba la limba și literatura maternă, și miercuri, 24 iunie, cu proba de matematică. Rezultatele se vor afișa pe 26 iunie, până la ora 16.00, în intervalul 16.00-20.00 fiind așteptate contestațiile. Rezultatele finale, după contestații, vor fi publicate marți, 30 iunie.
Elevii au avut de tratat basmul și de povestit o întâmplare dintr-o zi de sărbătoare
Testarea de luni a avut o durată de două ore, timp în care elevii au avut de rezolvat subiecte structurate pe două mari cerințe, fiecare cu mai multe subpuncte.
La primul subiect, elevii au primit un fragment din basmul „Lupul năzdrăvan și Făt-Frumos”, cules de Petre Ispirescu, pe baza căruia trebuiau să rezolve cinci cerințe: să dea antonime pentru cuvintele “frumoasă”, “bucurie”, “venea”, să explice rolul unei cratime, să formuleze două idei ale textului și să explice semnificația unei secvențe. De asemenea, pe baza aceluiași text, elevii de clasa a VIII-a aveau de redactat o compunere de 150-250 de cuvinte în care să argumenteze apartenența la specia basm a fragmentului dat spre analiză.
La subiectul al doilea, elevii au primit un text non-literar la prima vedere – articolul „E ziua iei românești: piesa vestimentară care nu se demodează niciodată”. Pe baza acestuia, elevilor le-a fost evaluată capacitatea de a înțelege un text și le-au fost verificate cunoștințele de gramatică. Ei au avut de analizat morfologic cuvintele “românească” și “garderobă” și sintactic cuvintele “patru”, „în” și „se” și “ia”. În plus, elevii au avut de identificat o propoziție principală și una secundară și de alcătuit o frază care să conțină o propoziție completivă indirectă introdusă prin pronumele relativ “care”. Pentru a doua compunere au avut ca temă prezentarea unei întâmplări petrecute într-o zi de sărbătoare.
Reacții ale elevilor
La ieșirea din examen, adolescenții au fost relaxați și zâmbitori, declarându-se, în mare parte, mulțumiți de cerințele variantei extrase.
La Școala Gimnazială Nr. 3 Suceava, printre primii elevi care au părăsit sala de examen s-a numărat și Andrei, acesta mărturisind: “A fost destul de ușor. Mai ușor decât ne așteptam, basmul ca specie e destul de ușor de demonstrat și nu mă așteptam să ne dea asta. Credeam că va fi genul dramatic sau liric. La subiectul al doilea am ales Ajunul Crăciunului. Cred că o să iau între 9,60 și 10. Vreau să merg la «Petru Rareș», îmi trebuie medie mare”.
Colegul său Vlad a confirmat cele spuse de Andrei, menționând că “a fost ușurel. Mi-am ales ziua de 1 Iunie, la subiectul al II-lea. Mă aștept să iau peste 9, 9,30, 9,50. Ne-a salvat basmul. Pentru liceu, prima mea opțiune este «Ștefan cel Mare», apoi «Petru Rareș»”.
“Super. Mama a visat aseară că o să ne dea basmul. A fost pocită. Au fost ușoare cerințele”, ne-a declarat încântat un alt elev care trece prin febra examenelor.




