Cea de-a XVIII-a ediție a Festivalului „Umor la Gura Humorului”, manifestare ajunsă în acest an la majorat, care a debutat ieri sub cupola mai largă a Zilelor Humorului, a reunit din nou în inima Bucovinei nume prestigioase ale graficii satirice și literaturii umoristice din întreaga țară.
Dacă ne referim la secțiunea de caricatură a festivalului, care de două ediții are o serioasă participare a graficienilor satirici din alte state, putem spune că Gura Humorului și-a marcat apăsat locul pe harta lumii, cei 66 de participanți străini constituind garanția certă a unei manifestări care se poate înscrie în calendarul acțiunilor internaționale.
Cât despre secțiunea literară, așa cum a spus scriitorul Cornel Udrea, aceasta va deveni internațională începând cu ediția XX.
O manifestare cu ștaif
Având ca organizatori Consiliul Județean Suceava, Primăria Orașului Gura Humorului și Tipografia „Terra Design”, festivalul, care, așa cum remarca cineva, și-a propus „să vindece prin râs toate relele omenirii”, este practic acțiunea în jurul căreia se configurează de câțiva ani întregul program al Zilelor Humorului.
Impresionant prin numărul expozițiilor organizate în acest an – alături de expoziția concurenților (care trec peste sută) saloanele Muzeului Obiceiurilor Populare din Bucovina aliniază o expoziție a Asociației Caricaturiștilor din Serbia și expozițiile personale ale lui Ștefan Popa POPA’S, Octavian Covaci, Aurel Ștefan Alexandrescu, Sorin Emil Badiu, Ștefan Balog, Mihai Pânzaru PIM, o inedită expoziție de fotografie realizată de Leonte Năstase, un grupaj de caricaturi aparținând unor graficieni germani (prezentată sub genericul „Simplissicimus” de Florian Doru Crihană), expozițiile In Memoriam George Gavrilean și Sorin Postolache, precum și o premieră absolută, expoziția de afișe oficiale ale Jocurilor Olimpice organizate de-a lungul anilor (1896-2008), una dintre cele mai spectaculoase desfășurări grafice oferită de conf. univ. dr. Cristian Cheșuț, șeful Catedrei de design din cadrul Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca – festivalul este o manifestare cu ștaif.
Lucru subliniat de președintele de onoare, maestrul Ștefan Popa POPA’S, care, accentuând că „la Gura Humorului umorul este un lucru foarte serios”, a sugerat „separarea prin afiș a festivalului de celelalte manifestări organizate cu prilejul Zilelor Humorului”.
Grupul „Divertis”, forța conducătoare în Gura Humorului
Festivitatea de deschidere, cu prilejul căreia primarul Marius Ursaciuc (invocând pentru eventualele neplăceri create locuitorilor urbei greaua moștenire pe care…și-a lăsat-o din mandatul precedent) i-a predat, pentru trei zile, actorului Daniel Buzdugan „eșarfa tricoloră, statutul și dreptul de a da butelii”, a avut o notă voit satirică.
Uns ca edil efemer al urbei, Daniel Buzdugan l-a numit ca „nouă secretară” chiar pe Marius Ursaciuc, evident într-un spirit european care permite și încurajează orice… împerechere, anunțând totodată că duminică va veni și „viceprimarul” Cătălin Mireuță, grupul „Divertis” devenind astfel forța conducătoare în Gura Humorului.
„Editoriale cu comentarii”
Un moment care s-a circumscris festivității de deschidere a fost lansarea volumului intitulat „Editoriale cu comentarii” semnat de redactorul șef al „Monitorului de Suceava”, Tiberiu Avram.
O carte dificil de clasat ca gen întrucât cuprinde, așa cum indică și titlul, editorialele publicate însoțite de comentariile de pe ediția on-line a cotidianului sucevean.
Unul dintre texte, intitulat „Schimbarea la față a orașului Gura Humorului”, în care autorul conturează profilul primarului humorean, începe cu cuvintele unui locuitor al urbei, care, în timpul campaniei electorale din anul 2004, spunea următoarele: „Dacă Marius Ursaciuc iese primar, eu emigrez!”.
N-a emigrat, ba a recunoscut ulterior că s-a înșelat în privința lui și-l consideră acum ca fiind „primarul de care orașul avea nevoie”.
Volumele au fost dăruite tuturor participanților la manifestare, primul căruia autorul i-a oferit cartea fiind președintele de onoare al festivalului, maestrul Ștefan Popa POPA’S.
Au urmat, așa cum a șoptit cineva, „caricaturi cu comentarii”.