Ultimele loturi de mașini și echipamente cumpărate prin Facilitatea Schengen, livrate până în 2011



Poliția de Frontieră Română (PFR) va primi, până la sfârșitul anului, ultimul lot de autospeciale cumpărate prin Facilitatea Schengen, pentru transport de câini, precum și o navă de supraveghere maritimă din Israel, echipamentele deja recepționate fiind prezentate ieri la sediul instituției.
Proiectul de dotare terestră a PFR, în valoare de aproape 34,9 milioane de euro, cuprinde cinci loturi de mașini, ATV-uri și autospeciale, din care patru au fost deja primite.
Astfel, polițiștii de frontieră au la dispoziție autoturisme pentru drumuri neamenajate, mașini pentru operațiuni în orașe, microbuze și o parte din cele 150 de ATV-uri Centhor 700, autovehicule prezentate, ieri, la o expoziție organizată la sediul PFR.
Ultimul lot de autospeciale, pentru transportul câinilor, precum și restul de ATV-uri, vor intra în dotarea instituției până la sfârșitul anului.
Fiecare autovehicul din aceste loturi are anumite capacități tehnice, precum dispozitive de avertizare acustice și optice, sisteme de comunicații mobile sau proiectoare portabile.
De asemenea, în ceea ce privește proiectul de dotare navală pe frontiera maritimă, în valoare de aproape 69 de milioane de euro, PFR a recepționat o navă de supraveghere maritimă, nave de patrulare și intervenție, șalupe de patrulare și alte ambarcațiuni.
Fabian Bădilă, purtătorul de cuvânt al Poliției de Frontieră, a declarat, ieri, pentru MEDIAFAX, că ultima navă din acest lot urmează să fie primită, tot până la sfârșitul anului, din Israel.
Acesta a precizat că tot în curs de livrare se află și ultima parte din cele 59 de autospeciale de supraveghere cu termoviziune, din cadrul proiectului de supraveghere operativă, în valoare de 10,5 milioane de euro.
La expoziția organizată la sediul PFR au mai fost prezentate echipamente de control al documentelor (inclusiv al pașapoartelor biometrice), detectoare ale bătăilor inimii folosite pentru găsirea migranților ilegali ascunși în autovehicule, precum și ochelari și binocluri cu infraroșu, pentru supravegherea pe timp de noapte.
Poliția de Frontieră a cumpărat, în total, în 2010, peste 1.300 de autovehicule și 29 de nave, precum și echipamente de supraveghere specifice, în cadrul a 97 de contracte din fonduri europene nerambursabile, prin Facilitatea Schengen.
Prin implementarea proiectelor de mobilitate terestră la frontierele externe, gradul de dotare al PFR în aceste zone va ajunge la aproximativ 75 la sută.
Șeful Departamentului Schengen din Ministerul Administrației și Internelor (MAI), secretarul de stat Marian Tutilescu, amintea, în 26 octombrie, că achizițiile pentru PFR sunt în faza finală de implementare.
Acesta preciza că, până în prezent, au fost recepționate și 20 de sedii noi, precum și patru sedii de inspectorate județene ale Poliției de Frontieră.
Fostul ministru al Administrației și Internelor, Vasile Blaga, declara, în iunie, că în dotarea Poliției de Frontieră (PFR) urma să intre mașini noi, nave și tehnică de supraveghere și control al frontierelor și alte echipamente, în valoare totală de 370 de milioane de euro.
Peste 115 milioane de euro din Facilitatea Schengen, bani alocați României pentru pregătirea aderării la Spațiul Schengen, care au fost economisiți pentru că unele contracte s-au încheiat la valori mai mici decât cele estimate inițial, au intrat, din 31 martie, la bugetul de stat.
Poliția de Frontieră a precizat că, în urma licitațiilor publice deschise, prețurile autovehiculelor au fost cu până la 48 la sută mai mici decât cele estimate, iar proiectele vizând securizarea frontierei de stat au costat cu aproximativ 25 la sută mai puțin.
Vasile Blaga spunea că România a reușit să aibă un grad de absorbție de peste 80 la sută din fonduri, care este cel mai mare din Europa.
România ar urma să adere la Spațiul Schengen în 27 martie 2011.
În 30 septembrie, membrii CSAT au discutat despre aderarea României la Spațiul Schengen, concluzia fiind că țara noastră și-a respectat toate angajamentele la acest capitol.