Uioreanu:Guvernul a risipit zeci de milioane de euro cu sistarea lucrului la Autostrada Transilvania



Deputatul PNL Horea Uioreanu acuză Guvernul Boc că „a risipit sau a cauzat prejudicii de zeci de milioane de euro la bugetul statului, a falimentat zeci de firme”, în cele șapte luni care au trecut de la sistarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Horea Uioreanu a declarat, luni, într-o conferință de presă, că la datoria de 111 milioane de euro pe care statul român o are față de constructorul Autostrăzii Transilvania, compania americană Bechtel, se adaugă alte costuri, precum cele de neutilizare a echipamentelor, costuri de refacere a lucrărilor degradate pe șantierul din județul Bihor sau costuri cu penalitățile pentru lucrările neplătite.
„În cele șapte luni în care au fost sistate lucrările la Autostrada Transilvania, Guvernul Boc a risipit sau a cauzat prejudicii de zeci de milioane de euro la bugetul statului, a falimentat zeci de firme, iar în ultimii doi ani a dus în șomaj în jur de 7.000 de oameni, majoritatea clujeni. Oprirea lucrărilor la Autostrada Transilvania înseamnă, pe lângă datoria statului de 111 milioane de euro către Bechtel, pentru care se acumulează penalități de o jumătate de milion de euro pe lună, costuri indirecte de capital de un milion de euro în fiecare lună, sute de mii de euro lunar reprezentând costurile de neutilizare a echipamentelor, milioane de euro – costuri de refacere și reparare a lucrărilor degradate pe șantierul din județul Bihor, 500.000 de euro pe lună – costuri cu penalitățile pentru lucrările neplătite și costuri indirecte asociate cu oprirea lucrărilor”, a afirmat Horea Uioreanu.
Potrivit acestuia, conform contractului cu Bechtel, „statul român plătește în fiecare lună un milion de euro costuri indirecte de capital, care corespund costurilor fixe suportate de antreprenor pentru implementarea proiectului, costuri cu birourile, administrarea”.
„Această sumă este plătită indiferent dacă în luna respectivă se realizează o producție de 50 de milioane de euro sau de zero euro. Cum din octombrie 2010 nu s-a lucrat practic nimic la autostradă, statul va plăti 7 milioane de euro constructorului practic pe degeaba. De asemenea, tot conform contractului, pentru utilajele constructorului, dacă acestea stau nefolosite, statul plătește costuri de staționare, în total acestea acumulând alte sute de mii de euro lunar”, a afirmat deputatul liberal.
El a susținut că zeci de kilometri de terasamente realizate parțial pe sectorul 3C, în județul Bihor, au fost supuse degradării cauzate de surparea terenului neprotejat, de creșterea vegetației, iar acestea vor trebui refăcute.
„În mod similar, oprirea construcției lucrărilor de artă a condus la degradări pentru fundații neprotejate, armătură neprotejată. Nota de plată pentru repararea sau refacerea lucrărilor degradate va fi de ordinul milioanelor de euro. De asemenea, acum doi ani, lucrau la autostradă în jur 3.000 de angajați, iar alți 4.000 lucrau pentru subcontractori și furnizori. Astăzi, mai sunt angajați 200 de oameni la autostradă, iar constructorul nu mai are relații cu subcontractorii și furnizorii. Guvernul Boc a lăsat fără obiectul activității în jur de 7.000 de oameni – majoritatea clujeni. Multe firme care lucrau pentru autostradă au dat faliment – atât din cauza pierderii principalului partener de afaceri, cât și a faptului că serviciile sau produsele oferite nu au fost plătite de Bechtel, care nu a primit banii cuveniți de la stat”, a explicat Uioreanu.
Deputatul PNL a subliniat că nu crede că în acest an se vor relua lucrările la Autostrada Transilvania, în pofida asigurărilor date de premierul Emil Boc.
Premierul Emil Boc declara, în februarie, la Cluj, că în bugetul pe acest an există resurse financiare pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, urmând să fie extinsă pregătirea pentru tronsonul Târgu Mureș – Câmpia Turzii al autostrăzii, unde încă nu există nici măcar un proiect tehnic.
„Există resurse financiare în bugetul actual pe 2011 pentru Bechtel. De asemenea, ceea ce am stabilit cu ministrul Transporturilor, prioritățile în ceea ce înseamnă Autostrada Transilvania, sunt cele legate de continuarea secțiunii Gilău-Nădășel din județul Cluj și finalizarea secțiunii din Bihor, de la Suplacu de Barcău. Acestea sunt cele două priorități, concomitent cu extinderea pregătirii pentru tronsonul Târgu Mureș-Câmpia Turzii, unde din nefericire nu există în acest moment exproprieri, nu există nici măcar proiectul tehnic. Și am dat să se lucreze și la această componentă strategică de pregătire”, declara, într-o conferință de presă, premierul Emil Boc.
Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu declara, în 17 mai, la Craiova, în cadrul unei dezbateri a Comitetului Național pentru Dezvoltare (CND), că lucrările de construcție a Autostrăzii Transilvania nu reprezintă o „prioritate” pentru România.
Proiectul de construcție a Autostrăzii Transilvania, pe traseul Brașov-Borș, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autoritățile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit inițial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.
Lucrările la Autostrada Transilvania au fost întrerupte la începutul anului 2011, după ce compania americană Bechtel, constructorul autostrăzii, a inițiat procedura de concediere colectivă a peste 700 de angajați.