Reprezentanții Uniunii Europene vor ca oamenii să consume mai multe produse alimentare de calitate, de la fermierii din spațiul european și sunt dispuși să eticheteze astfel de produse pentru a-și atinge scopul, informează Reuters.
„Cum globalizarea scade în avânt și lumea se micșorează, țările în dezvoltare, cu prețuri de producție mici concurează acerb cu fermierii UE. Competiția este în creștere, atât în ceea ce privește bunurile agricole, cât și în ceea ce privește produsele cu valoare adăugată”, notează un document de discuție al Comisiei Europene, privind politici alimentare.
Documentul aduce în discuție politicile UE privind etichetarea produselor, standardele de marketing – precum dimensiunea permisă pentru ouă – și fermele organice, cu modalități de promovare a acestora – un sector de nișă în Europa și unde cererile consumatorilor depășesc cu mult oferta.
„Piața mâncării organice în Europa continuă să fie destul de fragmentată de-a lungul politicilor naționale. (…) Supermarketurile naționale tind să stocheze produse atestate de autoritățile naționale, deși toate operează sub standardele organice ale UE”, mai arată documentul citat.
Alte subiecte vizate de UE includ sistemul de protejare a hranei și a numelor de produse fermiere – precum vinurile Chablis și Rioja, șunca de Parma și brânza Manchego -, dar și cât de mult pot fi protejate produsele pe piața exporturilor, acolo unde acordurile de recunoaștere bilaterală cu Bruxelles-ul sunt, adesea, aplicate.
„Sunt aproximativ 3.000 de indicații geografice protejate în UE, iar multe dintre acestea nu vor fi exportate, dar se ridică problema dacă este justificată protejarea tuturor acestor nume”, notează documentul de discuție.
O altă idee vehiculată de Comisia Europeană este că produsele care sunt în acord cu standardele UE ar putea avea un logo special, cu etichetare deosebită pentru cele care provin de la ferme.
„Trebuie să existe o conexiune mai eficientă între standardele pentru fermieri respectate de toți agricultorii UE și produsul ce rezultă. Dacă standardele UE pentru fermieri ar fi mai bine cunoscute și recunoscute de consumatori, ar putea deveni un avantaj pentru strategia de marketing”, mai arată documentul.