Udrea vrea credit furnizor pentru lucrări de apă-canalizare și modernizarea de drumuri județene



Ministrul Dezvoltării, Elena Udrea, vrea ca lucrările de apă și canalizare în 800 de localități și reabilitare de drumuri județene, cu 1,5 miliarde euro, să fie făcute prin credit furnizor, astfel încât constructorii să asigure finanțarea în primii doi ani și să recupereze ulterior banii de la stat.
„Dintre proiectele depuse prin Programul Operațional Regional, care nu au finanțare pentru că depășesc limita acordată de Comisia Europeană, aș vrea să fac referire la cele de pe Axa 2, o axă extrem de importantă, care privește reabilitarea și construirea de drumuri județene. Pentru că pe această axă sunt alocați aproximativ 890 milioane de euro, iar din cererile depuse de autoritățile publice locale a reieșit ca mai avem nevoie de încă 1,5 miliarde de euro pentru a finanța toate proiectele care au fost trimise la finanțare și care îndeplinesc condițiile de eligibilitate. Pentru aceste proiecte am gândit o soluție pentru a reuși totuși să le punem în practică, iar soluția este Programul Național de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI)”, a declarat Udrea miercuri, într-o conferință de presă.
Ea a amintit că PNDI are ca subprogram reabilitarea a 10.000 de kilometri de drumuri județene și a adăugat că programul nou înființat va urma să finanțeze un alt subprogram, modernizarea satului românesc, unde vor fi cuprinse proiectele eligibile, dar fără surse de finanțare, de pe Măsura 322, care se referă la lucrări de reabilitare de drumuri comunale și aducțiuni de apă, în spațiul rural.
„Acest program național nu are sursă de finanțare, el se finanțează prin credit furnizor, deci societățile care vor să lucreze cu guvernul trebuie să finanțeze din fondurile lor inițial aceste lucrări. La subprogramul Modernizarea satului românesc, la Măsura 322, din cadrul Ministerului Agriculturii, pe care noi o finanțăm, vor beneficia aproximativ 800 de localități de apă, canalizare și lucrări de construire și reabilitare de drumuri comunale”, a adăugat Udrea.
Ministrul a explicat că PNDI se referă cu prioritate la finanțarea proiectelor autorităților publice locale, fie drumuri județene, fie drumuri comunale și infrastructură de utilități la sate, proiecte care au rămas fără finanțare, deși îndeplinesc condițiile de eligibilitate.
„În primii doi ani se finanțează din fondurile constructorilor, care vor dori să lucreze pe acest program cu Guvernul. Ei vor finanța, fie că au surse proprii, fie că aplează la credite. Ei știu de la început că trebuie să finanțeze în primii doi ani, urmând ca statul să înceapă să returneze în următorii opt ani. Noi sperând ca în acești doi ani să reușim să depășim situația de criză economică și să putem realoca sume importante bugetelor de investiții”, a completat Udrea.
Ea crede că, întrucât Guvernul va garanta pentru PNDI, foarte mulți constructori vor putea beneficia de credite bancare.
„Acum suntem la etapa la care centralizăm solicitările, sunt mii de solicitări din toată țara și este normal să fie așa. Noi încercăm să le prindem pe toate. Daca proiectele de pe Axa 2, cele referitoare la modernizarea și reabilitarea drumurilor județene sunt proiecte care au fost întocmite acum 2-3 ani și la momentul acela studiile de fezabilitate arătau un cost, acum acel cost este mult mai mic. De aceea noi credem că evaluarea pe care am făcut-o va fi depășită în sens pozitiv de realitatea care se va întâmpla la începerea programului, pentru că în urma licitațiilor vom vedea că vor fi mult mai multe proiecte care vor putea beneficia de finanțare prin acest program, pentru că au scăzut costurile”, a încheiat Udrea.
Guvernul a aprobat în noiembrie Programul Național de Dezvoltare a Infrastructurii, cu derulare în perioada 2011 – 2020. Principalii ordonatori de credite vor fi Ministerul Dezvoltării Regionale și Ministerul Mediului.