Majoritatea firmelor care vor să construiască drumuri prin Programul Național de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI) nu reușesc să asigure finanțarea proiectelor pentru că nu pot garanta împrumuturi mari, iar băncile nu le acordă credite, a declarat agenției MEDIAFAX liderul PDL Elena Udrea.
Prin Programul Național de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI), MDRT și-a propus să reabiliteze 10.000 de kilometri de drumuri județene și de interes local, și să construiască o serie de obiective, cum ar fi rețele de apă și canalizare sau creșe și grădinițe. Investițiile vor fi derulate cu fondurile constructorilor, urmând ca aceștia să-și primească banii în timp, până în 2020.
„Acesta a fost PNDI-ul. Ce face diferit acest program? Faptul că statul nu dă bani. Vine privatul, construiește pe banii lui, fie se împrumută, de regulă se împrumută pentru că vorbim de sume foarte mari, iar în timp statul îi returnează banii atunci când statul va avea bani. În cazul nostru, până în anul 2020. Numai că băncile nu mai dau credite, firmele n-au avut de unde să se împrumute, să vină cu banii lor, așa că ne-am aflat în situația în care de un an de zile am încercat să găsim acele societăți mari care să își poată permite să lucreze astăzi pe banii lor, iar statul să plătească în viitor. Am avut un mare asfaltator, un rege al asfaltului, Dorinel Umbrărescu, care a câștigat lucrările din șase județe, pentru că drumurile sunt împărțite, logic, pe județe, iar când a fost să semneze contractul nu a găsit nicio bancă să îl împrumute și ca urmare a renunțat la contract”, a spus Udrea.
Ea a spus că „mai toate firmele” care au încercat să contracteze credite bancare pentru construirea de drumuri prin PNDI au fost refuzate.
„Nu, nu le-au dat în condițiile pe care noi le-am prevăzut acolo, pe care statul le-a prevăzut. Băncile nu au dorit să crediteze pentru că erau niște condiții puse în așa fel încât să nu afectăm deficitul bugetar”, a afirmat Udrea.
Ea a precizat că statul poate să garanteze jumătate din valoarea împrumutului prin Eximbank, dar pentru cealaltă jumătate firma trebuie să ofere ea garanții.
„Băncile vor așa, numai că firmele nu pot pune garanții pentru o sumă atât de mare, au și utilaje cumpărate în rate, deci firmelor le este foarte greu. Este un program care s-a vrut o soluție în contextul acesta, din păcate doar câteva firme mari din România pot veni la o astfel de licitație. Nici măcar marile firme nu au reușit să obțină împrumturi de la bancă în condițiile în care statul le-a pus. Deci cam asta e cu PNDI-ul”, a adăugat fostul ministru al Dezvoltării Regionale și Turismului.
La începutul lunii februarie, reprezentanții FMI și ai Comisiei Europene au criticat Programul Național de Dezvoltare a Infrastructurii pe motivul că nu respectă bunele practici fiscale și ar putea reprezenta un pericol pentru bugetul pe 2012. Cele două instituții au recomandat autorităților să includă în acest program cât mai multe proiecte din fonduri UE.
„PNDI, deși ar putea executa proiecte excelente, nu respectă bunele practici fiscale și ar trebui limitate astfel de investiții. Acest lucru este crucial pentru a se preveni risipa de fonduri publice insuficiente”, a spus atunci șeful misiunii FMI, Jeffrey Franks.
El a arătat că o sluție pentru creșterea absorbției fondurilor UE ar fi includerea cât mai multor proiecte care pot beneficia de finanțare europeană în cadrul PNDI.
La rândul său, șeful misiunii CE, Istvan Szekely, a arătat că deși perspectiva bugetară pentru 2012 este bună, singurul pericol l-ar putea reprezenta PNDI.
„Suntem îngrijorați cu privire la PNDI, deși înțelegem importanța acestui program și ultilitatea obiectivului. Proiectele din PNDI ar trebui incluse în strategia fiscală pe termen mediu și ar trebui să se încadreze în anvelopa de cheltuieli bugetare, altfel poate deveni o problemă majoră”, a spus Szekely.