Mesajele pe Twitter, utilizate de către candidații la alegerile prezidențiale americane din noiembrie pentru a mobiliza alegătorii, a colecta fonduri sau a face campanie ar putea, pentru prima dată, să influențeze alegerile, relatează AFP.
Twitter poate „influența cursul dezbaterii naționale”, apreciază Zach Green, directorul firmei de studii media 140Elect, care oferă consiliere politicienilor cu privire la utilizarea Twitter.
„Twitter poate injecta un mesaj în dezbaterea națională și poți să îți exprimi opinia în această privință înainte să apară vreun articol de presă”, declară Green pentru AFP. „Poți intra, de asemenea, într-o dezbatere națională, pentru că Twitter permite candidaților să se adreseze oamenilor direct”, continuă el.
În opinia lui Tony Fratto, un fost purtător de cuvânt al Casei Albe în timpul președinției lui George W. Bush și directorul firmei de consultanță Hamilton Place Strategies, Twitter poate face diferența. „A permis echipelor electorale să se adreseze unui număr maxim de oameni foarte repede și ieftin”, explică el pentru AFP.
„Nu numai că poți să adresezi un mesaj unor milioane de oameni, dar poți totodată să răspunzi foarte repede unor acuzații. Înainte trebuia să creezi un mesaj pentru televiziune sau să scrii un comunicat de presă”, amintește Fratto.
„Cu Twitter, imediat ce apare o critică sau o publicitate negativă, poți răspunde imediat și-i poți determina pe susținătorii tăi să reacționeze” adaugă el.
Președintele democrat Barack Obama îl domină, de departe, pe rivalul său republican pe Twitter, cu 18,7 milioane de abonați, față de mai puțin de 900.000 câți are Mitt Romney.
Obama postează de zece ori mai multe mesaje pe Twitter decât Romney. Însă mesajele acestuia din urmă sunt cel mai adesea împărtășite și retransmise, ceea ce sugerează că susținătorii săi sunt mai „motivați”, remarcă Green.
Jeanette Castillo, profesor specialist în mediae digitale la Universitatea din Florida, va studia importanța rețelelor sociale pe Internet. „Va fi interesant de observat până la ce punct mobilizează oamenii”, apreciază ea.
Twitter a apărut abia în 2008 și a avut un impact limitat, potrivit lui Castillo. Avea puțini utilizatori, îndeosebi tineri, și nu era atât de important ca presa.
Însă, în prezent, Twitter joacă un rol major în „dezbaterea națională”, având în vedere valul de proteste de după declarațiile unui congresman asupra „violului veritabil” și de după asainarea, în urmă cu câteva luni, a tânărului de culoare Travyon Martin, a subliniat ea.
„Twitter este o platformă foarte democratică”, adaugă Castillo. „Face din ce în ce mai mult parte din peisaj și poate influența presa tradițională”, este ea de părere.
În opinia lui Fratto, Obama îl „domina complet în 2008” pe republicanul John McCain, în timp ce echipa lui Romney, în 2012, „are o strategie de comunicare digitală foarte sofisticată”.
Președintele postează mesaje mai des, însă acestea sunt scrise la persoana a treia. „Trebuie transmise mesaje mai des, care să își facă auzită vocea”, sugerează el.
Potrivit Centrului de cercetare Proiectul pentru Excelență în Jurnalism (PEJ), echipa Obama „domină” în comunicarea digitală, în special pe Twitter, pe care îl utilizează pentru a se adresa unor grupuri bine conturate, și anume membrilor comunității hispanice și femeilor.
În opinia directorului PEJ, Tom Rosenstiel, „utilizarea tot mai intensă a digitalului nu înseamnă mai multe voturi, ci, că din punct de vedere istoric, candidații care au utilizat progresul tehnic au avut un avantaj”.
„Odată cu recurgerea la radio de către Frank Roosevelt, la televiziune de către John F. Kennedy și campaniile de comunicare ale lui Ronald Reagan în era sateliților, acești candidați au sugerat că utilizarea rapidă a progreselor tehnice este marca unei noi generații de lideri, mai cuplați la țară”, subliniază raportul Pew.