Sumele alocate de turiștii români pentru concediu au crescut constant în ultimii ani, în paralel cu veniturile, cheltuielile medii cifrându-se la circa 450 de euro, potrivit reprezentanților agențiilor de turism.
O altă tendință vizibilă în acest an este creșterea numărului de români care cumpără vacanțe scumpe, la prețuri de peste 1.000 de euro, în destinații exotice sau îndepărtate.
„Am observat o creștere a sumelor alocate pentru concediu, dar valoarea lor depinde de zonă. În București și Timișoara mai mult, în Cluj de exemplu mai puțin. Iar la numărul celor care aleg vacanțe de peste 1.000 de euro am avut un avans de 100%. La fel și în cazul celor care pleacă în destinații exotice”, a declarat directorul general al agenției Eximtur, Lucia Morariu.
Această tendință este explicată pe de-o parte prin creșterea nivelul de trai, iar pe de altă parte prin dorința unui număr tot mai mare de români de a călători în destinații mai îndepărtate de țară.
Totuși, cele mai căutate locații externe au rămas și în acest sezon Grecia, Turcia, Spania și Italia, în timp ce Bulgaria a înregistrat una dintre cele mai accentuate creșteri.
„În această vară, cred că peste 150.000 de români au călătorit în străinătate. Până la finele acestui sezon cred că vom avea o creștere de 10-15%”, este de părere directorul general al agenției Paralela 45, Alin Burcea.
Concluzia generală a tour-operatorilor este că în acest an a crescut numărul românilor care au ales concediile în străinătate și în paralel a scăzut clientela pentru litoralul autohton.
Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, în luna mai au intrat în România circa 486.000 de străini, cu circa 2% mai puțini decât în perioada similară a anului trecut, în schimb numărul românilor care au călătorit în străinătate a crescut cu 30%, până la 710.000 de persoane, în aceeași lună. Pe ansamblul primelor cinci luni ale anului, circa două milioane de vizitatori străini au sosit în România și puțin peste trei milioane de români au călătorit în străinătate.
„La Eximtur, turismul intern a scăzut cu 25-30%, iar destinații externe au crescut cu 200%. În cazul Bulgariei, de exemplu, am avut de aproape 14 ori mai multe solicitări decât anul trecut”, a mai spus Morariu.
În ceea ce privește durata concediului, majoritatea celor care cumpără bilete de la agenții de turism optează pentru sejururile de o săptămână, luna august fiind în continuare perioada ideală de concediu pentru turiștii români.
Dacă atunci când pleacă în străinătate majoritatea românilor cumpără pachete all-inclusive sau cel puțin cu demipensiune, în cazul vacanțelor interne cei mai mulți achită doar cazarea la agențiile de turism.
„Masa este de regulă scumpă și de multe ori serviciile sunt slabe”, a adăugat directorul general al Eximtur.
O tendință tot mai vizibilă pe plan extern și care începe să se simtă și în România este renunțarea la concediul-unic, luat o dată pe an, și divizarea lui în două mini-vacanțe. Este o variantă preferată mai ales de angajații companiilor private sau de manageri care nu își permit să lipsească perioade mari, de trei săptămâni, de la serviciu.
Potrivit reprezentanților agențiilor de turism, aceștia preferă să își ia concediu o săptămână vara și încă una iarna, mai ales că mulți dintre ei vor să ajungă și la mare, dar și la munte, la schi.





