La sfârșitul săptămânii trecute a avut loc la Câmpulung Moldovenesc Gala premiilor A.J.S.TR (Asociația Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism din România).
Evenimentul este demn de luat în seamă, pentru că la el au participat peste 40 de jurnaliști de la ziare importante din România, alături de realizatori de emisiuni de televiziune, operatori de turism, asociații și patronate din turism și, nu în ultimul rând, Autoritatea Națională pentru Turism din România, reprezentată de președintele acesteia, Ovidiu Iuliu Marian.
Spuneam că evenimentul este important, dând ocazie Bucovinei și turismului din zonă să fie cunoscut și făcut cunoscut de atâtea condeie specializate în promovarea turismului românesc. Bucovina cu extraordinarele ei frumuseți, cu toată infrastructura de turism, cu asociațiile și operatorii de turism, cu autoritățile locale și județene, ar fi putut avea ocazia ca împreună cu asociația jurnaliștilor și scriitorilor de turism din România să pună bazele unei colaborări permanente și ale unei participări la elaborarea unei strategii de promovare a turismului din zonă. Ar fi putut, dar din păcate nu s-a întâmplat acest lucru din cel puțin trei motive.
În primul rând, scopul acestei întâlniri a fost (din câte am înțeles eu) unul punctual și anume, gala premiilor AJSTR, și, profitând de prezența în zonă, premierea tuturor celor prezenți cu o excursie la câteva obiective. Cu siguranță atât de mulți și talentați jurnaliști ar fi putut relata nu numai despre drumul de la Herghelia Lucina.
În al doilea rând, cei care lucrează în turism, de la patronate și operatori până la autorități și chiar jurnaliști, nu reușesc să se pună de acord cu o minimă strategie comună cu o atât de necesară concepție unitară de dezvoltare a turismului în România. În turism este adevărat mai mult ca în alte domenii: ”Câte bordeie atâtea obiceie”.
În al treilea rând, evenimentul a fost patronat la Câmpulung de un anume domn Fodoreanu, pripășit prin zonă ca investitor în turism care nu a avut timp să învețe măcar ceva din ospitalitatea locului, chiar dacă o aclama în discursul lui. Dacă acest domn a dorit să dea o lovitură de marketing promovându-și propria afacere în turism invitând atât de multe și importante persoane din presă, e foarte bine, a reușit și e chiar numai treaba dânsului. N-am înțeles de ce autorități locale și județene, consilieri locali și județeni, parlamentari chiar, au fost invitați de acest domn (ca să nu-l numesc individ), să-i facă decorul mai important și să arate probabil invitaților săi cât de important este.
Dacă acest lucru a dorit să-l demonstreze, doresc să-i spun că a reușit. E prima oară când aud de acest mare investitor în “turismul de subzistență”, și nu mi-aș dori să aud de el a doua oară.
În altă ordine de idei, la începutul lunii februarie prefectura va supune dezbaterii publice strategia de dezvoltare a turismului în Bucovina, alături de oferta turistică a Județului Suceava. Eu cred că toți cei care lucrează sau au tangență cu turismul pot și trebuie să participe la acest efort uriaș care să ducă în final la ceea ce e și normal: să facem din Bucovina cea mai importanta destinație turistică din țară. Presa are un rol extrem de important în acest sens, în felul în care relatează mai ales stângăciile sau chiar greșelile din turism.
Am văzut o mașină de la școala de șoferi care avea pe spate pe lângă semnul distinctiv și un text adresat celorlalți șoferi: „ai răbdare cu mine și eu vreau să învăț să conduc”. Turismul românesc are acest text adresat în special autorităților dar și presei.
Din păcate, acel domn (dacă-i putem spune așa) părea că a terminat demult școala, dar, ținând cont de ce am văzut că știe și de cum s-a comportat ca lucrător în turism, doresc să-l anunț că, din punctul meu de vedere, a rămas fără carnet.






