O ceașcă de cafea turcească, tare, amară și neagră, este pentru mulți un simbol al tradiției turcești și, totuși, mulți turci preferă cappuccino importat, cafea cu lapte sau ceai.
Cafeaua tradițională, fiartă încet într-un ibric special și servită în ceșcuțe, cu puțină spumă deasupra, este cunoscută în zonă încă din secolul al 16-lea. Este un ritual și necesită mult timp pentru preparare.
Totuși, cafeaua turcească nu se mai potrivește cu ritmul trepidant al vieții moderne. Tinerii turci, ca și tinerii din alte țări ale lumii, se mulțumesc mai degrabă cu un cappuccino, espresso sau double mocha macchiato de la cafenelele marilor companii pe lângă care trec în drum spre serviciu.
Unii văd în această tendință o dovadă că Turcia s-a fragmentat din ce în ce mai mult și că a adoptat multe obiceiuri vestice. Alții spun că ceaiul – dulce, negru, servit în pahare de sticlă subțire – este „mai turcesc” decât cafeaua.
Hamdi Akan, un fan al cafelei și profesor de medicină la Universitatea din Ankara, a cărui pasiune pentru această băutură l-a determinat să creeze un site dedicat ei – www.kahve.gen.tr – nu este impresionat de noile tendințe.
Un sondaj realizat online de Akan sugerează că din ce în ce mai mulți oameni cred că ceaiul – mai ieftin, cultivat local și promovat de marii producători – reflectă mai bine cultura turcească decât cafeaua.
– Piața de ceai, în creștere
Cantitatea de cafea importată anual din Brazilia pentru tradiționala cafea turcească a rămas aceeași, 9.000 tone metrice, în ultimii 45 de ani, deși populația Turciei s-a dublat, ajungând la 74 de milioane de oameni.
Cantitatea de ceai consumată anual a crescut la 220.000 de tone metrice, anul trecut, de la 150.000, în urmă cu cinci ani.
„Piața de ceai este în continuă creștere. Jucătorii privați intră pe piață și campaniile publicitare contribuie și ele la creșterea consumului de ceai”, a declarat Huseyin Keles, director la compania de stat de ceai Caykur.
Anual, Turcia produce 180.000 de tone metrice de ceai și importă 40.000 de tone metrice.
Consumul de cafea este limitat la ocazii speciale. Când un cuplu dorește să-și căsătorească fiul, ritualul cafelei dă părinților o șansă de a-și exprima sentimentele față de viitoarea mireasă. Dacă spun lucruri frumoase despre cafeaua preparată de aceasta, înseamnă că îi aprobă calitățile de bucătăreasă.
Tradiție. Într-un efort de a retrezi interesul turcilor pentru cafeaua tradițională, unele companii au reactivat obiceiul vechi al ghicitului în cafea.
În mod tradițional, turcii întorc ceașca cu fundul în sus după ce au terminat băutura. Tiparul rezultat în zaț deține cheia viitorului respectivei persoane, spune tradiția.
Multe cafenele, precum Cafe Orti, au în prezent angajați specializați în ghicitul viitorului. Femeile, în general, sunt mai interesate de acest aspect decât bărbații.
Akan, într-o încercare de a stopa declinul cafelei tradiționale, a cerut guvernului să oblige toate lanțurile de cafenele să aibă în meniu și cafea turcească originală, dar recunoaște că nu poți forța clienții să o cumpere.
„Oamenii nu vor comanda, probabil, cafea turcească dacă merg la cafenelele Starbucks, deși compania oferă o astfel de băutură. Lipsa de diversificare a cafelei turcești este marea problemă. Nu poți servi cafeaua turcească cu diferite arome”, a declarat Akan.



