Vintage

Trubaduri ai altor vremuri



Patrice Giraud și Pascale Barouline cântând în fața Muzeului de Istorie din Suceava
Patrice Giraud și Pascale Barouline cântând în fața Muzeului de Istorie din Suceava

O prezență inedită a putut fi remarcată marți după-amiază în fața Muzeului de Istorie din municipiul Suceava.
„Chanteurs de rue”
Patrice Giraud (cu numele artistic Crevecoeur) și Pascale Barouline, doi „chanteurs de rue” (cântăreți de stradă) francezi, care au participat zilele trecute la ce-a de-a VII-a ediție a Festivalului Internațional al Muzicii Mecanice (organizat de Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu” din cadrul Complexului Muzeal Național Moldova – Iași), i-au determinat pe câțiva trecători să se oprească fascinați de muzica produsă de o cutie muzicală pe roți, o flașnetă (orgue de barbarie) care reda cu sonoritate ritmată melodii de pe cartele de carton perforate.
Melodii de ieri și de azi, de la muzică renascentistă la vals și de la polcă și tangou la jazz, melodii din repertoriile lui Aristide Bruant, Georgius Frehel și Edith Piaf, la cele ale lui Charles Aznavour, Serge Gainsbourg, Georges Brassens sau Nino Ferrer.
Din atmosfera cu fum de țigară și aromă de absint a unei „guinguette” din Montmartre
Învârtind cu o mână manivela flașnetei (un automat muzical de tipul orgii cu tuburi sonore, apărut pentru prima dată în Italia la începutul sec. al XVIII-lea și devenit rapid foarte popular în Franța, unde era utilizat de cântăreți ambulanți și de invalizi) Patrice Giraud (informatician de profesie) cânta vocal, însoțindu-și totodată prestația cu o gestică pe care i-o permitea cealaltă mână neocupată, pe melodiile redate de pe cartoanele perforate.
I se alătura, cu o voce de șansonetistă desprinsă parcă din atmosfera cu fum de țigară și aromă de absint a unei „guinguette” (cârciumioară) din Montmartre, Pascale Barouline, zâmbitoare și retrasă la doar câțiva pași distanță.
Cu șapcă și bretele de lumpenproletar parizian
Cu șapcă pe cap, cu cămașă cu bată brodată și bretele de lumpenproletar parizian care-i susțineau nădragii dungați, Patrice Giraud alegea cu grijă cartoanele perforate din cutiile păstrate în sertarele de dedesubtul flașnetei și le introducea în caseta din care, prin învârtirea manivelei, începeau să curgă sonor melodiile.
Melodii triste, nostalgice, sau melodii vesele pe care, în pauzele dintre cântece, le prezenta auditoriului oferind totodată explicații cu privire la modul de funcționare al flașnetei, instrument realizat (în anul 1991, dar cu designul și toate caracteristicile instrumentelor vechi) de unul dintre cei mai faimoși constructori de astfel de automate muzicale vetuste, Jean-Paul Erman.
Câteva clipe de nostalgică delectare
Cei doi „chanteurs de rue” (care au venit cu…o Dacia Logan, cu număr de Franța) au rămas peste noapte la Suceava, urmând să plece apoi la Gura Humorului pentru a vizita mănăstirile din zonă.
Trubaduri ai altor vremuri, întâmpinați peste tot cu curiozitate și simpatie (au fost prin Slovenia, Republica Moldova și Ucraina) Patrice Giraud și Pascale Barouline le-au oferit celor care i-au ascultat (iar unii i-au și răsplătit, printre ei fiind și rapsodul Grigore Leșe, care s-a aflat marți la Suceava) câtva clipe de nostalgică delectare.


Cu șapcă pe cap, cămașă cu bată brodată și bretele de lumpenproletar parizian
Cu șapcă pe cap, cămașă cu bată brodată și bretele de lumpenproletar parizian
Flașneta cu melodii pe cartele de carton perforate
Flașneta cu melodii pe cartele de carton perforate
Patrice Giraud și flașneta lui
Patrice Giraud și flașneta lui
Patrice Giraud și Pascale Barouline cântând în fața Muzeului de Istorie din Suceava
Patrice Giraud și Pascale Barouline cântând în fața Muzeului de Istorie din Suceava