Cultural

Trei soliști de operă din Republica Moldova au concertat pe scena suceveană



Trei soliști de operă din Republica Moldova au concertat pe scena suceveană
Trei soliști de operă din Republica Moldova au concertat pe scena suceveană

– Acompaniați de Filarmonica de Stat din Botoșani, dirijor Mihail Secikin, artiștii de peste Prut au oferit peste două ore de muzică de cea mai bună calitate
– Singurul minus al concertului a fost „oferit” de către o minoritate din public, formată din elevi care nu și-au închis telefoanele mobile și au vorbit în timpul spectacolului
Trei soliști de operă din Republica Moldova, soprana Svetlana Sîcencova, tenorul Ștefan Kurudimov și baritonul Ion Cvasniuc, au concertat joi, 1 Martie, pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor Suceava. Acompaniați de Filarmonica de Stat Botoșani, dirijor Mihail Secikin, artiștii moldoveni au oferit publicului sucevean, format în majoritate din tineri, un repertoriu mai popular, ușor accesibil publicului larg, dar într-o interpretare de excepție.
Concertul „Voci de primăvară” a cuprins două părți. Prima parte a spectacolului de mărțișor a debutat cu valsul „Voci de primăvară” de J. Strauss, urmat de Cavatina Leonorei din opera „Trubadurul” de G. Verdi, în interpretarea sopranei Svetlana Sîcencova. Cu calități tehnice vocale deosebite, „o voce care s-a auzit pe marile scene ale lumii”, după cum a spus prezentatorul concertului, Octavian Ursulescu, cu o ținută elegantă, interpretarea personajului Leonora i-a adus frumoasei soprane aplauze la scenă deschisă.
Octavian Ursulescu, din postura de prezentator, a avut un rol important, pentru că a furnizat date complete despre fiecare operă și operetă din program, transformând spectacolul într-un „concert lecție” pentru spectatori.
De aprecieri din partea publicului s-au bucurat și ceilalți doi invitați, tenorul Ștefan Kurudimov, în Aria lui Manrico din opera „Trubadurul”, precum și baritonul Ion Cvasniuc, în Aria contelui din opera „Nunta lui Figaro” de W.A. Mozart. Artiștii Filarmonicii de Stat Botoșani au încheiat prima parte a concertului cu o piesă veselă și cunoscută publicului meloman, Polca „Tritsch – Tratsch”. Partea a doua a programului s-a deschis cu un fragment din opera semnată de G. Puccini – „Manon Lescaut”, după care a urmat Romanța „Și dacă…”, pe versurile marelui poet Eminescu, puse pe muzica basarabeanului D. Gherșfeld, în interpretarea baritonului Ion Cvasniuc. Pentru că intenția organizatorilor a fost ca acest concert să iasă din tiparele obișnuite, s-a ales un repertoriu mai cunoscut, iar spectacolul a oferit chiar și un moment umoristic, creat de actrița Rodica Popescu Bitănescu… și ale sale „mărțișoare umoristice”. Concertul a continuat cu Aria Hannei (Cântecul Viliei) din opera „Văduva veselă” de Fr. Lehar, în interpretarea Svetlanei Sîcencova, dar și cu Duetul „Brindisi” din opera „Traviata”, actul I, moment în care s-au „duelat”, pe scenă, soprana Sîcencova și tenorul Ștefan Kurudimov. Concertul „Voci de primăvară” s-a încheiat cu cunoscutul Can – can din Uvertura operetei „Orfeu în Infern” de J. Offenbach, interpretat de Orchestra Filarmonicii de Stat Botoșani. Spectatorii s-au ridicat în picioare la finalul concertului, au oferit flori artiștilor, și i-au aplaudat la scenă deschisă.
Directorul adjunct al Liceului de Artă „Ciprian Porumbescu” Suceava, profesorul Sever Dumitrache, ne-a spus, după spectacol, că întreg concertul a fost o reușită, „prin paleta repertorială, calitatea interpretativă a orchestrei botoșănene, prestația dirijorului Secikin, calitatea interpretativă a celor trei invitați din Republica Moldova, dar și prin prezentarea programului, cu date complete despre fiecare piesă muzicală în parte, de către Octavian Ursulescu”.
– O parte din public s-a comportat ca pe stadion
În ciuda unui spectacol de înalță ținută, cu artiști consacrați, cu un repertoriu bine ales pentru un concert de mărțișor, o parte din public s-a comportat ca pe stadion, deranjându-i pe ceilalți spectatori. Este vorba de o parte din publicul foarte tânăr, elevi de școală generală, care nu și-au închis telefoanele mobile, se împingeau, își povesteau cu voce tare ce au făcut peste zi, se mutau de pe un scaun pe altul – toate acestea în timpul spectacolului.
Pentru că nu este prima dată când se comportă astfel, aș îndrăzni să spun că nu este vina lor, ci a celor care i-au adus la spectacol, sau poate că profesorii care trebuiau să-i însoțească nu erau în sală. Nu este posibil ca în timpul unui concert, când se impune decență, concentrare, respect pentru cel care prestează un act artistic pentru fiecare dintre noi, să ne batem joc și să ne comportăm mai rău ca pe stadion. Chiar dacă artiștii nu s-au simțit lezați de comportamentul copiilor în mod direct, au fost spectatori care au plătit 15 lei pe un bilet, și care s-au simțit deranjați de comportamentul elevilor, încercând, pe cât posibil, să-i liniștească.
Liceul de artă „Ciprian Porumbescu” Suceava are încheiat un parteneriat cu Filarmonica de Stat Botoșani, participând de fiecare dată la concerte, când aceștia vin la Suceava. Din câte am aflat de la directorul adjunct al instituției, Sever Dumitrache, de fiecare dată aceștia sunt însoțiți de profesori. Sunt și alte școli în care se vând bilete la astfel de concerte, numai că profesorii din acele școli, probabil, nu le explică suficient de mult copiilor cum să se comporte într-o sală de spectacol, indiferent că asistă la teatru, muzică, balet. „Nu li se face pregătirea prealabilă. Toți trebuie să înțelegem că acești copii trebuie însoțiți și supravegheați în sala de spectacol, pentru a nu-i deranja pe ceilalți spectatori”, a completat profesorul Dumitrache.