Trei din patru români frecventează mai rar restaurantele și barurile din cauza crizei, iar 60% plătesc mai puțin de 50 de lei la o ieșire, în timp ce unu din cinci persoane declară că nu au luat masa în oraș în ultimele șase luni, reiese dintr-un sondaj realizat online de bursadereclama.ro.
Doar 5,6% dintre respondenți își permit o ieșire la restaurant în fiecare zi, 28,5%- săptămânal, 25,2% – cel puțin o dată pe lună și peste 40% – cel puțin o dată la trei luni. Doar 20,8% dintre respondenți au declarat că nu luat masa în oraș în ultimele șase luni.
„Cei care ies frecvent la baruri și restaurante sunt bărbați, tineri (19-29 ani), necăsătoriți, dar angajați într-o relație, salariați, dar cu venituri sub medie”, explică Valentin Oeru, directorul general al TradeAds Interactive, compania care administrează Bursa de Reclamă.
Valoarea medie a consumației, la cea mai recentă ieșire în oraș, a fost de 82,9 lei, însă există o discrepanță mare între diferitele categorii de clienți, în condițiile în care aproape 60% dintre respondenți declară că au plătit sub 50 de lei.
Un sfert dintre participanții la sondaj au cheltuit la ultima ieșire între 50 și 100 de lei, în timp ce 17% au plătit peste 100 de lei.
Restaurantele de tip pizzerie sunt cele mai populare în rândul românilor (42,2%), urmate de restaurantele cu specific local/internațional (29,7%) și de fast-food (24,5%).
Cei mai mulți respondenți afirmă însă că factorul dominant în alegerea unui restaurant este calitatea mâncării (65,1%), prețul fiind al doilea criteriu determinant (46,9%). Calitatea servirii și ambianța sunt factori care influențează alegerea restaurantului pentru mai mult de o treime dintre respondenți.
Majoritatea românilor caută restaurantele și localurile amplasate în centrul orașelor, alegere care a fost indicată de 68,7% dintre respondenți.
Cu toate acestea, proximitatea este un criteriu important de elecțiune, 83,5% dintre respondenți afrimând că frecventează localuri la care ajung în cel mult 30 de minute.
În ceea ce privește obiceiurile de consum, doar 5% dintre cei chestionați spun că preferă băuturi spirtoase tari la ieșirile în restaurante și baruri, fiind preferate băuturile răcoritoare și apa minerală (51,3% dintre respondenți, respectiv 32,9%). Berea a fost indicată ca alegere pentru 31% dintre respondenți, fiind cea mai consumată băutură alcoolică (medicală), urmată de vin, cu o pondere de sub 20% între preferințe.
Cei mai mulți români se deplasează cu autoturismul propriu la ieșirile în oraș (45,5%), 31% aleg să meargă pe jos, 15% cu mijloace de transport în comun și doar 8,7% cu taxiul.
Mai mult de două treimi dintre români frecventează restaurantele seara, iar 73% aleg cu precădere perioada weekendului. Doar 28% dintre respondenți preferă ieșirile în cursul după-amiezelor, respectiv doar 27% în cursul zilelor lucrătoare.
Ofertele gen Happy-Hours, promoțile și reducerile sunt considerate importante sau foarte importante de catre 78.9% dintre respondenți în actualul context economic.
Sondajul a fost realizat printr-un chestionar livrat online, prin intermediul bannerelor, cu 24 de întrebări, livrat în perioada 21 octombrie- 12 noiembrie 2010, pe 16 site-uri cu o audiență cumulată de 10,4 milioane de vitatori unici lunar. Dimensiunea eșantionului a fost de 1.185 de respondenți, cu o eroarea de reprezentantiviate de +/- 3%.