Trecerea registrului comerțului înapoi la Camerele de Comerț, amânată din nou



Foto: ALAMY
Foto: ALAMY

Guvernul a amânat din nou, ieri, luarea unei decizii cu privire la transferarea registrului comerțului de la Ministerul Justiției înapoi la Camerele de Comerț, schimbare realizată în 2002.
Surse din Executiv afirmă că ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, i s-ar fi dat un termen de două luni să găsească o formulă legală prin care să fie transferată activitatea registrului comerțului la Camerele de Comerț, ca urmare a faptului că acest serviciu va deveni unul privat.
Pe de altă parte, surse guvernamentale susțin că, în cadrul ședinței de Guvern – în cadrul căreia pe o listă suplimentară s-a discutat chestiunea registrului comerțului – ministrul Justiției a explicat motivele pentru care un astfel de transfer nu ar fi benefic.
Potrivit Legii 129/2002, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) s-a organizat și funcționează în subordinea Ministerului Justiției, iar oficiile registrului comerțului se află în subordinea ONRC și funcționează pe lângă fiecare tribunal. În cadrul oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale funcționează Birourile unice ca structuri ale oficiilor registrului comerțului, la acestea fiind delegați judecători.
Discuțiile privind eventuala transferare înapoi a registrului comerțului la Camerele de Comerț, așa cum era până în octombrie 2002, au apărut în 2005, iar în ultimele luni au fost mai multe discuții în cadrul Executivului.
Proceduri electronice.
Între timp, în 30 aprilie anul acesta, Ministerul Justiției (MJ) a propus înregistrarea electronică a comercianților în registrul comerțului și o procedură de încasare a contravalorii timbrului judiciar, pentru a elimina birocrația.
Concret, MJ propune exceptarea cererilor de înmatriculare/înregistrare de mențiuni în registrul comerțului transmise electronic de la formalitatea aplicării timbrului judiciar pe cerere și reglementarea unei proceduri prin care oficiile registrului comerțului să încaseze contravaloarea timbrului judiciar.
Ministerul Justiției afirma că utilizarea sistemului informatic, prin efectele sale de reducere a birocrației, fluidizare a relațiilor dintre comercianți și autoritățile publice și asigurare a exercitării acestora la standarde europene are o influență deosebit de benefică asupra mediului de afaceri.
Astfel, Ministerul Justiției propune un proiect de Ordonanță de urgență pentru completarea OG 32/1995 privind timbrul judiciar, publicat pe site-ul instituției și supus dezbaterii publice timp de-o lună.
În vederea implementării procedurii nou reglementate, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a demarat un proces de identificare a celor mai bune soluții pentru a facilita transmiterea on-line a cererilor de înmatriculare, înregistrare de mențiuni, depunere a situațiilor financiare anuale, verificare de disponibilitate și rezervare de firmă sau emblemă sau a solicitărilor de eliberare de informații și documente din registrul comerțului. Soluția optimă identificată a fost utilizarea unor formulare interactive, care să permită completarea on-line, fără ca solicitanții să fie obligați să achiziționeze licențe sau programe informatice speciale pentru a folosi sistemul sau să se deplaseze la oficiile registrului comerțului.
„Deși eforturile ONRC în vederea operaționalizării sistemului de înregistrare on-line au început încă din martie 2006, complexitatea formalităților care trebuiau îndeplinite în acest sens (respectiv achiziționarea sistemului, realizarea proiectului, testarea acestuia la nivelul oficiilor registrului comerțului din teritoriu și remedierea deficiențelor constatate) a condus la imposibilitatea obiectivă de a asigura funcționarea efectivă a sistemului odată cu intrarea în vigoare a Legii nr.441/2006”, susține MJ.
Sistem funcțional doar parțial.
În prezent, „Sistemul de Formulare Electronice Inteligente” se află la dispoziția comercianților, fiind folosit de toate oficiile registrului comerțului. Cu toate că sistemul a fost proiectat pentru a permite depunerea tuturor cererilor, actualmente acesta este funcțional numai pentru acelea care nu necesită aplicarea timbrului judiciar. Cererile de înmatriculare/înregistrare a mențiunilor în registrul comerțului nu se pot transmite pe cale electronică deoarece procedurii de aplicare și anulare pe cererea editată în format material a timbrului judiciar nu îi corespunde o altfel de certificare, chiar având atașată o semnătură electronică extinsă. Astfel, deși cadrul informatic permite comercianților să completeze on-line cererile menționate, formalitățile pe care le implică aplicarea timbrul judiciar împiedică utilizarea în fapt a acestei facilități.