Tranzacțiile cu clădiri și terenuri vor avea valori mai mari, în 2008, întrucât vor include TVA



Tranzacțiile cu clădiri și terenuri vor avea valori mai mari, în 2008, întrucât vor include și taxa pe valoarea adăugată (TVA), achitată de cumpărător și ulterior rambursată acestuia, după ce autoritățile au decis să elimine, la 1 ianuarie 2008, măsurile simplificate în domeniu.
Guvernul a aprobat, în octombrie, mai multe modificări ale Codului Fiscal, noile prevederi urmând să intre în vigoare la 1 ianuarie 2008.
Măsurile simplificate la TVA, respectiv taxarea inversă, au permis vânzarea sau cumpărarea de bunuri fără transferul efectiv de numerar pentru cota de 19% reprezentând taxa pe valoarea adăugată. Procedura a fost aplicată doar dacă vânzătorul și cumpărătorul erau înregistrați ca plătitori de TVA. Aceste proceduri au evitat transferul suplimentar de numerar de la cumpărător la vânzător, de la vânzator la buget și de la buget la cumpărător.
Guvernul a eliminat măsurile de simplificare atât în cazul livrărilor de clădiri și terenuri, cât și în cazul lucrărilor de construcții-montaj. Modificările vor aduce, potrivit estimărilor autorităților, un plus la cash-flow-ul veniturilor bugetare de 2,49 miliarde de lei în 2008, de 2,75 miliarde lei în 2009, de 3,04 miliarde lei în 2010, respectiv de 3,34 miliarde lei în 2011.
Unele dintre schimbările aduse Codului Fiscal în privința TVA au fost determinate de transpunerea în legislația națională a directivelor europene în domeniu.
Principalele modificări aduse Codului Fiscal privind impozitele, taxele și alte reglementări care vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2008 sunt următoarele:
– măsurile de simplificare în domeniul TVA se vor aplica, din 2008, numai pentru deșeuri și materiile prime secundare rezultate din valorificarea acestora, bunurile și serviciile livrate ori prestate de sau către persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolvență, cu excepția bunurilor livrate în comerțul cu amănuntul, precum și în cazul materialului lemnos;
– perioada de aplicare a sistemului de plată în vamă a TVA aferentă importurilor de bunuri din statele din afara UE, aplicabil începând cu 15 aprilie 2007, a fost prelungită până la 31 decembrie 2011. Codul Fiscal intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007 prevedea eliminarea acestei obligativități, dar, la finele lunii martie, Guvernul a decis reintroducerea măsurii de la 15 aprilie până la finele anului 2008, în condițiile reducerii substanțiale a încasărilor bugetare;
– companiile românești nu vor mai fi obligate, din 2008, să înregistreze în țară contractele încheiate cu firme străine sau cu persoane fizice nerezidente, pentru operațiuni derulate în alte state;
– modificarea exigibilității taxei pentru livrări și achiziții intracomunitare;
– autofacturarea bunurilor sau serviciilor acordate gratuit în cadrul acțiunilor de sponsorizare, protocol, mecenat, peste plafoanele stabilite prin lege;
– acordarea posibilității de scutire directă pentru trupele NATO
– stabilirea condițiilor pentru neimpozitarea bunurilor pierdute sau furate, dovedite legal. Acestea se alătură bunurilor distruse ca urmare a unor calamități naturale sau a unor cauze de forță majoră care nu constituie livrare de bunuri și nu intră în sfera de aplicare a TVA;
– înregistrarea în scopuri de TVA a instituțiilor publice;
– sumele colectate din impozitarea tranzacțiilor imobiliare vor fi virate integral numai la bugetul de stat. În prezent, din impozitul pe tranzacții imobiliare o cotă de 40% se constituie venit la bugetul consolidat, 50% din sumele colectate sunt destinate bugetelor unităților administrativ teritoriale din zona unde se află imobilele înstrăinate, iar diferența de 10% revine Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară pentru publicitate;
– în cazul transferului proprietăților imobiliare din patrimoniul personal prin alte modalități de transfer decât cea notarială sau judecătorească contribuabilul trebuie să declare la autoritățile fiscale venitul obținut în maximum 10 zile de la data transferului, în vederea calculării imozitului. Pentru tranzacțiile imobiliare, impozitul este diferențiat în două cote, de 1% și 3%, în funcție de valoarea proprietății și de intervalul în care este deținut imobilul;
– consiliile locale vor putea acorda, din 2008, scutiri de la plata impozitelor pe clădiri și terenuri datorate de către persoanele juridice numai în condițiile elaborării unor scheme de ajutor de stat având ca obiectiv dezvoltarea regională. În prezent, companiile pot să beneficieze de scutiri de la plata acestor categorii de impozite dacă realizează investiții de peste 500.000 de euro pe o perioadă de până la 5 ani inclusiv;
– plafonul lunar privind venitul neimpozabil din pensii va fi majorat anul viitor la 1.000 de lei, de la 900 de lei în prezent. Impozitul pe veniturile din pensii se virează și se reține integral la bugetul de stat;
– contribuțiile de asigurări sociale vor fi reduse anul viitor în trei etape, cu 2,2 puncte în luna ianuarie și 2,3 % în luna decembrie pentru angajatori, la care se adaugă o reducere de 1,5% în luna iulie pentru angajați, rezultând o diminuare cumulată de șase puncte procentuale;
– eliminarea plafonului de cinci salarii medii brute la plata contribuțiilor la pensii corelat cu eliminarea plafonului de pensii, egalizarea bazei de impunere pentru pensii și șomaj;
– firmele vor plăti, începând de anul viitor, contribuții sociale în funcție de toate veniturile realizate de un angajat, adăugându-se la salariu și sumele provenite din prime, stimulente sau alte beneficii bănești. În prezent, baza de calcul pentru contribuțiile sociale este salariul de bază plus sporurile cu caracter permanent. Noile prevederi extind baza la toate veniturile brute realizate;
– companiile vor putea plăti toate sumele datorate într-un singur cont deschis la trezoreria statului, prin două ordine de plată, separat pentru obligațiile la bugetul de stat și pentru celelalte obligații fiscale. Măsura este aplicabilă de la 1 septembrie pentru societățile fără restanțe la plata obligațiilor bugetare;
– veniturile din activități economice obținute de cultele religioase vor fi scutite de impozit, începând de la 1 ianuarie 2008, în cazul utilizării pentru o gamă mai largă de activități decât în prezent, fiind redefinit conceptul de acțiuni caritabile. Practic, legislația valabilă anul viitor unește toate veniturile cultelor religioase și destinațiile pentru care se aplică scutirea de impozit;
– cota de impunere pe veniturile microîntreprinderilor va crește progresiv, de la 2% în 2007 la 2,5% în 2008 și 3% în 2009;
– includerea în categoria veniturilor impozabile obținute de persoanele fizice a sumelor realizate sub forma câștigurilor la jocurile de noroc tip cazino și mașini electronice, nefiscalizate în prezent. Clarificarea modalității de stabilire a bazei impozabile – veniturile din jocuri de noroc se impun, prin reținerea la sursă, cu o cotă de 20% aplicată asupra venitului net care nu depășește cuantumul de 10.000 lei și cu o cotă de 25% din venitul net care de peste 10.000 lei, inclusiv. Venitul net se calculează la nivelul câștigurilor realizate într-o zi de la același organizator sau plătitor.
– eliminarea din categoria veniturilor impozabile din investiții a celor din dizolvarea fără lichidare a unei persoane juridice ca urmare a modificărilor aduse legii 31/1990 privind societățile comerciale. Rămân impozabile veniturile realizate din lichidarea unei persoane juridice;
– veniturile obținute de titularul brevetului prin cesionarea acestuia vor fi impozabile;
– facturile simplificate trebuie să conțină, indiferent de situație, cel puțin data emiterii, identificarea persoanei impozabile emitente, identificarea tipurilor de bunuri și servicii furnizate și suma taxei de achitat sau informațiile necesare pentru calcularea acesteia;
– orice document sau mesaj care modifică și se referă în mod specific și fără ambiguități la factura inițială va fi tratat ca o factură. România va accepta documentele sau mesajele pe suport de hârtie sau în formă electronică drept facturi, dacă acestea îndeplinesc condițiile prevăzute în legislație;
– aplicarea impozitului de 2% pentru veniturile obținute din valorificarea produselor agricole vândute către centrele specializate a fost amânată cu un an, până în 2009;
– momentul introducerii pentru toate societățile a sistemului de plăți anticipate efectuate trimestrial în contul impozitului pe profit anual a fost amânat cu doi ani, până în 2010. Sistemul este utilizat de la începutul acestui an de către bănci;
– extinderea categoriei de venituri neimpozabile pentru organizațiile nonprofit, care nu sunt generate de activitatea economică. Veniturile neimpozabile pentru organizațiile non-profit vor fi completate cu sumele care apar ca urmare a neîndeplinirii obligațiilor ce revin beneficiarilor de contracte de donație/sponsorizare;
– au fost introduse în categoria veniturilor neimpozabile sumele provenite din despăgubiri de la societățile de asigurare, pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decât cele care sunt utilizate în activitatea economică, precum și a sumelor primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice;
– antrepozitele fiscale în care se vor desfășura activități care se supun reglementării din punctul de vedere al protecției mediului, nu mai trebuie să obțină autorizația integrată de mediu; procedura de emitere a autorizației de mediu este ulterioară punerii în funcțiune a unui antrepozit fiscal;
– accizele, taxa auto și impozitul la țițeiul din producția internă colectate anul viitor vor fi calculate pe baza cursului de schimb stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
– restituirea accizelor pentru cafeaua verde sau produsele de cafea achiziționate din afara României atunci când aceste produse sunt livrate ulterior către alte state membre, asigurându-se un sistem similar regimului aplicat operațiunilor de export;
– revizuirea regimului de accizare pentru amestecurile de cafea solubilă provenite din achiziții intracomunitare sau din operațiuni de import, pentru asigurarea aceluiași regim care se aplică unor astfel de amestecuri realizate din producția internă națională. Pentru amestecurile cu cafea solubilă intrate pe teritoriul României, accizele se datorează și se calculează numai pentru cantitatea de cafea solubilă conținută în amestecuri;
– beneficiază de regimul de restituire a accizelor și operatorii economici care cumpără dintr-un alt stat membru sau din import confecții din blănuri naturale, articole din cristal, bijuterii din aur și platină, produse de parfumerie, arme și arme de vânătoare altele decât cele de uz militar, iahturi și alte ambarcațiuni cu sau fără motor pentru agrement și motoarele destinate acestora, produse care sunt ulterior returnate furnizorilor, sunt exportate sau sunt livrate în alt stat membru fără a suferi vreo modificare.