Problema acestei săptămâni este cea a transportului public local. În acest sens, împreună cu directorul societății de Transport Public Local, domnul Darie Romaniuc, m-am deplasat în Lyon, Franța, unde am avut discuții cu reprezentanții firmei IVECO IRISBUS. Discuțiile au fost purtate la nivelul cel mai înalt, atât cu vicepreședintele acestei companii, cât și cu directorul pe Europa Centrală și de Est, în special pe tema contractului de livrare a celor 15 autobuze către municipiul Suceava. Astfel, am avut confirmarea de la Lyon că autobuzele au ieșit din fabricație, sunt gata de expediere, în aceste zile lucrându-se la formalitățile comerciale de transport a autobuzelor în România. Ele vor ajunge la Arad, unde vor fi echipate cu scaune, și cel târziu până la sfârșitul lunii martie vor fi la Suceava. De asemenea, cu vicepreședintele IVECO IRISBUS am discutat și despre alte colaborări posibile între Primăria municipiului Suceava și această companie, având în vedere faptul că această firmă de top în Europa fabrică și troleibuze, minibusuri, dar și mașini speciale pentru administrațiile locale și municipalități, folosite fie la întreținerea parcurilor, fie la curățarea blocurilor și a clădirilor înalte. Sigur, am avut discuții în sensul de a deschide o reprezentanță la Suceava a Iveco Irisbus, și chiar am propus domnului vicepreședinte al companiei să deschidă un punct de lucru aici la Suceava, o linie de subasamblare, având în vedere perspectiva pe care o oferă Suceava ca poartă de intrare din Uniunea Europeană în spațiul ex-sovietic. Dumnealui m-a asigurat că va face o analiză în acest sens și i s-a părut interesantă propunerea mea, urmând a se lua o decizie în acest sens. Pe de altă parte, vreau să spun că am avut posibilitatea de a vizita fabrica de autobuze de la Anonai, la 75 kilometri de Lyon, prilej cu care am văzut care este procesul tehnologic, și în același timp au avut loc schimburi de experiență între tehnicienii care erau acolo și partea română. Acolo am avut posibilitatea să recepționăm cele 15 autobuze, care, așa cum ni s-a spus la Lyon, erau ieșite din ciclul de fabricație și sunt toate pregătite pentru a fi livrate. Eu spun că a meritat această așteptare a autobuzelor. Poate că am greșit noi atunci când am făcut caietul de sarcini, pentru că trebuia să stabilim un termen de livrare mai mare, având în vedere că sunt autobuze cu opțiuni speciale. Ca o paranteză, aș vrea să spun că și la București, după ce s-a făcut licitația, cel mai rapid termen de livrare a fost de 7 luni. Deci cred că a meritat această așteptare. Autobuzele sunt foarte bune, sunt adevărate bijuterii și sper să fie primul pas spre a face un transport public civilizat în municipiul Suceava. Așa cum se știe, noi mai avem prinse în buget încă 15 autobuze și în măsura în care vor veni aceste prime 15 mașini vom face o nouă licitație și pentru celelalte. Pe de altă parte mai vreau să spun că așa cum se știe, la ora actuală avem o problemă, și anume situația conflictuală între municipalitate și firma TASA, care sperăm că se va rezolva. Dar până atunci sunt interesat în a face o hală nouă pentru a gara cele 15 autobuze, fiind posibilă convocarea unei ședințe extraordinare de Consiliu Local în acest sens, mai ales că noi am identificat deja câteva terenuri ale Primăriei unde s-ar putea demara rapid această investiție. De asemenea, mai vreau să precizez că vizita în Franța a fost benefică și pentru că am avut schimburi de experiență privind organizarea circulației și a parcărilor în localități. Este un lucru la care trebuie să ajungem și noi în timp. Sigur că nu putem să le facem toate dintr-o dată. În măsura în care vom aduce acest parc auto trebuie să ne concentrăm asupra fluidizării traficului în municipiul Suceava, și în acest sens se știe deja că am demarat proiecte pentru drumuri ocolitoare și trebuie să ne gândim foarte clar la posibile locații pentru parcări. Toate acestea vor avea darul de a asigura un transport civilizat în municipiul Suceava și la prețuri suportabile pentru cetățeni. Deci prioritatea zero pentru această săptămână a fost transportul public local. Și sper că până la încheierea acestui mandat, municipiul Suceava să beneficieze de o societate modernă de transport public local, cu un sediu stabil și cu un parc auto dotat, care să asigure un transport confortabil sucevenilor. Nu în ultimul rând, vreau să fac un apel către toți cetățenii municipiului Suceava să dea dovadă de spirit civic, iar atunci când apar acte de vandalism în aceste autobuze noi să ne sesizeze, pentru că, în definitiv, ele sunt aduse din banii cetățenilor.





