Proiectul cu fonduri europene accesat de fosta conducere a Primăriei municipiului Suceava, cu privire la transportul public metropolitan, ajuns încă de anul trecut la etapa livrării autobuzelor la Suceava, bate pasul pe loc deja de aproape un an.
Exact acum un an de zile, la început de august 2024, la Suceava ajungeau primele autobuze, ulterior fiind livrate și restul autobuzelor.
În total, la baza TPL Suceava, stau blocate, frumos așezate, în spic, cele 50 de autobuze electrice, din care 18 mari și 32 de mici dimensiuni.
În timp ce Primăria municipiului Suceava anunță pe pagina sa de Facebook finalizarea de proiecte gen locuri de joacă împrejmuite sau mici spații de recreere amenajate (de altfel necesare și acestea), proiectele mari, fundamentale, bat pasul pe loc.
- Impedimentele reale care întârzie proiectul, dar care puteau fi deja depășite
Periodic, conducerea Primăriei Suceava și cei care se ocupă de proiect au oferit termene neasumate, privind începerea efectivă a transportului, care nu au fost însă respectate.
Logistic, sunt într-adevăr o serie de probleme majore, care însă trebuiau rezolvate într-un termen rezonabil.
Prima problemă și cea mai importantă este că societatea de transport public local nu are suficienți șoferi pentru a deservi autobuzele care trebuie să circule din localități rurale limitrofe Sucevei spre municipiu.
Apoi, abia în aceste zile se pune în funcțiune instalația de energie electrică, pentru alimentarea autobuzelor electrice, pe platforma TPL de pe strada Traian Vuia din Suceava.
În fine, și de la primăriile din Adâncata, Salcea, Șcheia sau Moara sunt necesare investiții în amenajarea de stații, puncte de întoarcere pentru autobuzele mari, puncte de încărcare etc. O parte din aceste amenajări sunt realizate, altele nu.

- Se angajează șoferi, dar este nevoie de mai mulți
La acest moment, în urma documentării noastre, informațiile concrete și certe sunt că s-au făcut și se fac încadrări pentru 15 posturi de șoferi la TPL Suceava, care erau în organigramă, dar nu erau ocupate.
Pentru mai mulți șoferi angajați însă, așa cum este necesarul, este nevoie ca Guvernul României să aprobe un memorandum pentru suplimentarea numărului de posturi de șoferi la TPL Suceava, iar această aprobare se lasă așteptată.
În aceste condiții, în scenariul optimist, se va porni la drum cu acest transport metropolitan pe 7 trasee din cele 20, cu șoferii care sunt disponibili, și pe traseele mai lungi și unde oamenii nu prea au variante de transport.
Se speră că primele curse vor fi pe traseu de la finele lunii august, dar cu sublinierea că astfel de termene au fost și în iunie, și în iulie, dar au fost depășite.
- Traseele probabile pe care se va circula în prima fază
Există și o listă cu traseele pe care ar urma să intre primele autobuze ale transportului metropolitan din Suceava, în urma discuțiilor dintre reprezentanții societății de transport public local și primarii din localitățile care au nevoie de transport local spre Suceava.
Dinspre comuna Adâncata au fost gândite două trasee, de la Călugăreni (autobuz mare) și de la Fetești (autobuz mic).
Tot cu autobuz mic ar urma să se circule de la Lipoveni (Mitoc) spre Suceava.
Un alt traseu necesar este de la Vorniceni (Moara) spre Suceava, care să deservească satele din Moara și Șcheia de pe drumul județean spre Berchișești.
Alte autobuze mari ar urma să circule de la Văratec și Prelipca spre Suceava, urmând a prelua și călători din Salcea și Plopeni.
Cum am arătat, se speră că se va circula pe aceste trasee de la finalul acestei luni, treptat până la începerea noului an școlar.