Transportul elevilor, decontat în limita a maximum 26 lei/lună pentru o distanță de trei kilometri



Măsurile de reglementare a sistemului de decontare a navetei elevilor în limita a cel mult 26 de lei pe lună pentru distanța de trei kilometri sunt salutate de Ministerul Educației Naționale (MEN), care le consideră echitabile și binevenite.
„Având în vedere diferențele mari și nejustificate ale tarifelor practicate de transportatorii care au asigurat până acum transportul elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu, propunerea Ministerului Finanțelor Publice privind decontarea abonamentelor de transport în limita a maximum 26 lei/abonament/lună pentru distanța de 3 km este binevenită. Ea este de natură să asigure o mai corectă cheltuire a banului public, susținând în același timp preocuparea Ministerului Educației Naționale de a asigura accesul la educație pentru categoriile vulnerabile”, se arată într-un comunicat de joi al MEN.
Potrivit sursei citate, în anul școlar 2012-2013, MEN a decontat, la nivel național, peste 150.000 de abonamente de transport, iar până acum nu s-a ținut niciodată cont de diferențele foarte mari dintre tarifele solicitate de transportatori în diferite locuri din țară.
„Astfel, anul trecut, pentru distanța de 10 kilometri, prețul unui abonament a variat între 25 de lei și 326 de lei, pentru distanța de 15 kilometri, prețul unui abonament a pornit de la 32 de lei și
a ajuns la 406 lei, iar pe distanța de 20 kilometri, între 36 de lei și 400 de lei. Mai mult, există firme în țară care au practicat un tarif de 491 de lei pe lună pentru 50 de kilometri, în timp ce alte companii au perceput doar 42 de lei pentru același număr de kilometri”, precizează MEN.
Cele mai multe dintre abonamentele decontate anul trecut (11.636) au fost pe distanța de 10 de kilometri.
Tot în 2012, un număr de 904 elevi au făcut naveta pe distanțe de trei kilometri, iar tarifele minime percepute de firmele de transport au fost de 15 lei pe lună, în timp ce tarifele maxime au ajuns și la
166 de lei lunar.
„Aceste realități, total defavorabile finanțelor publice și implicit interesului elevilor, sunt cele care au pus presiune pe bugetul Ministerului Educației Naționale și au generat situația regretabilă a întârzierii decontării navetei școlare. Pentru a evita pe viitor astfel de cazuri, Ministerul Educației Naționale și Guvernul doresc să vină în sprijinul elevilor și să reglementeze mai echitabil sistemul de decontare a navetei. Astfel, pe lângă măsura introducerii unui prag maximal de 26 lei/abonament/lună pentru distanța de 3 km și a unuia de 120 lei/abonament/lună pentru distanța de 50 kilometri, Guvernul a alocat 76 milioane de lei pentru achiziția de microbuze școlare destinate transportului elevilor din localitățile izolate, din mediul rural”, se mai menționează în comunicat.
La 20 iunie, ministrul Educației, Remus Pricopie, anunța că, din toamnă, se va modifica legea prin care se decontează naveta elevilor, măsura fiind luată după ce s-a constatat că pe același număr de kilometri unii transportatori au tarife de 12 ori mai mari decât alții, MEN plătind în total 180 milioane lei pentru naveta elevilor.
În mai, elevii din mai multe județe au făcut grevă japoneză, reclamând că nu le-au fost decontați banii de navetă.
În 30 mai, Ministerul Educației a anunțat că 50 milioane de lei au fost deblocați pentru plata sumelor restante la decontarea transportului elevilor. O primă tranșă de 30 de milioane de lei pentru acoperirea cheltuielilor de transport al elevilor fusese deblocată anterior.
Ministerul Educației Naționale vrea să cumpere în leasing 800 de microbuze școlare, în valoare de 31 de milioane de euro fără TVA, mașinile fiind destinate transportului elevilor din mediul rural către școli, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență lansat în dezbatere publică la începutul lui iunie.
Potrivit Legii educației, elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ la care sunt școlarizați, pe bază de abonament, în limita a 50 de kilometri, sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a opt călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă.
Contactați de MEDIAFAX, oficiali din Ministerul Educației au declarat că tarifele foarte mari nu pot fi considerate ilegale, dar sunt, cu certitudine, imorale. De aceea, ministerul intenționează amendarea legii astfel încât elevii care fac naveta să primească personal o anumită sumă, în care să se încadreze, au mai spus sursele citate.