Transportatorii rutieri nu s-au înțeles cu reprezentanții Ministerului Transporturilor în întâlnirea de luni și amenință că vor relua protestele peste o lună, din cauză că protocolul care include revendicările lor nu a fost semnat.
Președintele Federației Operatorilor de Transport Rutier (FORT), Augustin Hagiu, a declarat, luni, pentru MEDIAFAX, la sfârșitul întâlnirii cu secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Septimiu Buzașu, că întâlnirea nu a dus la vreun acord.
„Discuțiile începuseră bine, până la un moment dat în care ni s-a spus partea neagră, respectiv că am adus, prin protestele noastre, prejudicii de imagine reprezentanților ministerului. Ne-au impus să renunțăm la revendicarea privind eliminarea rovinietei și la orice formă de protest. Este de nedescris să vii cu o asemenea propunere într-o societate democratică, mai ales din partea unui partid liberal. Ne impun cum să gândim și să renunțăm la cel mai important punct”, a precizat Hagiu.
Liderul FORT a adăugat, că este „jenant” nivelul la care s-a coborât secretarul de stat Septimiu Buzașu.
„În momentul de față, în detrimentul cetățenilor se îngrașă unii distribuitori de carburanți, care au profituri neîntâlnite niciunde în lume. România este condusă de grupuri de interese”, susține Hagiu.
Transportatorii rutieri cereau, în urmă cu o săptămână, premierului Călin Popescu Tăriceanu să îi invite la discuții legate de revendicările lor, printre care eliminarea rovinietei, scăderea prețurilor la carburanți sau îmbunătățirea stării drumurilor din țară, amenințând că, în caz contrar, vor relua protestele peste o lună și vor face intervenții la Bruxelles.
Vicepreședintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Ion Lixandru, declara, săptămâna trecută, că transportatorii rutieri au cerut premierului, în 15 aprilie, să discute pentru a vedea cât s-a colectat din accize anul trecut. Lixandru a precizat că transportatorii români plătesc anual două miliarde de euro pentru accize și rovinietă, iar la Ministerul Transporturilor ajung doar 130 de milioane de euro, motiv pentru care au lansat campania „Unde sunt banii noștri?”.
„Ne interesează ca în România să avem drumuri, iar transportatorii să devină profitabili”, afirma Lixandru.
Lixandru preciza și că transportatorii rutieri sunt nemulțumiți de faptul că în România rovinieta este încasată de două ori, fiind singura țară din Uniunea Europeană în care se plătește această taxă pe drumurile naționale, în UE plătindu-se doar pe autostrăzi.
Hagiu declara, tot în urmă cu o săptămână, că sectorul de transport rutier din România este privatizat aproape în totalitate cu capital autohton, celelalte domenii „fiind pe mâna statelor europene”.
Transportatorii rutieri au participat, în 14 aprilie, la marșuri de protest pe șoselele de centură din București și alte 18 orașe din țară, cerând, printre altele, taxe mai mici, carburanți mai ieftini și drumuri mai bune.
Aceștia solicită și eliminarea rovinietei, asigurarea transparenței colectării accizelor din carburant și monitorizarea de către asociațiile patronale din transporturi a utilizării acestora pentru construcția și întreținerea de drumuri și legiferarea printr-o ordonanță de urgență, dar și amenajarea parcărilor la standarde europene.
Obligativitatea furnizorilor de mărfuri divizibile la cântărirea omologată a camioanelor și sancționarea egală cu a transportatorilor în cazurile de depășire se regăsesc, de asemenea, pe lista de revendicări, alături de eliminarea autorizațiilor speciale de transport pentru mărfurile divizibile.
Protestatarii vor și ca reprezentanți ai asociațiilor patronale din transporturi să fie desemnați în consilii de administrație și de conducere în organismele subordonate Ministerului Transporturilor – specifice transporturilor rutiere: ARR, RAR, CNADNR. Aceștia cer și elaborarea unui cadru legislativ coerent pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a activității de transport rutier în România, înființarea unui organism unic de control și constituirea corpului de lectori și examinatori independent pentru pregătirea profesională.
Ministrul Ludovic Orban, declara, tot în 14 aprilie, că protestul transportatorilor este „o furtună care s-a iscat din senin”, întrucât Ministerul Transporturilor nu a luat nicio măsură care să afecteze activitatea acestora.
Orban a anunțat, pe de altă parte, că a fost de acord cu revendicările privind sistemul unic de control, urmărirea egalității în tratament aplicată transportatorilor, cu autorizațiile de transport, cu problemele legate de participarea lor în CA-urile Companiei Naționale de Autostrăzi, Autorității Rutiere Române și cel al Registrului Auto Român, unde le-a propus transportatorilor să-și desemneze delegați care să participe, fără drept de vot, la toate ședințele Consiliilor de Administrație și la Adunările Generale ale companiilor respective.
El a adăugat că o parte din revendicările transportatorilor sunt contradictorii, menționând că aceștia solicită desființarea rovinietei, dar cer o infrastructură de transport mai bună, având în vedere că principala sursă certă de venituri a Companiei Naționale de Autostrăzi, folosită exclusiv pentru modernizarea drumurilor naționale este rovinieta.
„Nu pot fi de acord cu multe dintre solicitările lor, iar reacția lor de a nu mai sta la masa negocierilor și de a începe acțiuni de protest, multe aproape la limita legii, reprezintă o atitudine neconstructivă, care nu va da roade în niciun caz”, spunea Orban.
La rândul său, Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, declara că solicitarea transportatorilor privind includerea rovinietei în prețul carburantului ar duce la creșterea acestor prețuri, la taxarea nejustificată a proprietarilor de mașini care nu ies frecvent din orașe și la majorarea tarifelor la transportul în comun.