Transportatorii locali, revoltați de prelungirea acordului care oferă tratament preferențial ucrainenilor la controlul în vămi



Tiruri la Siret
Tiruri la Siret

Un comunicat de presă al Federației Operatorilor Români de Transport (FORT) stârnește vâlvă în mai toată media din România după ce, printre altele, se spune că o reglementare a Comisiei Europeană a decis că „transportatorii ucraineni nu mai pot fi opriți nici la vamă, nici în trafic”. Reprezentanții FORT susțin că „o astfel de abordare în România nu este acceptată și reprezintă linia roșie pe care nimeni nu trebuie să o încalce”.
Aceste afirmații, ”halite” fără nici o lămurire suplimentară de fluxuri de presă cu pretenții din România sunt evident exagerat pentru a atrage atenția.
Din afirmațiile de mai sus se înțelege că nici o autoritate (Poliția Rutieră de exemplu) nu mai poate opri un transportator ucrainean în trafic, ceea ce evident că este o utopie.
Reporterii Monitorul de Suceava au luat legătura cu Augustin Hagiu, președintele FORT, reușind să lămurească într-o măsură despre ce este vorba și de ce sunt atât de supărați transportatorii români.
Augustin Hagiu a explicat că marea nemulțumire pleacă de la hotărârea Comisiei Europene de a prelungi un acord care vizează doar transportatorii ucraineni. Este vorba strict de controlul în vămi care include, printre altele, cântărirea vehiculului greu și verificarea din partea inspectorilor sanitar-veterinari, în cazul transporturilor de mărfuri alimentare.
Acordul prevede că autoritățile de control din vămi trebuie sa asigure fluența și să evite controlul permanent la frontiere.
”Comisia Europeană permite să nu se desfășoară controale cu caracter permanent, în virtutea fluidizării traficului, măsura fiind valabilă doar pentru ucraineni. UE ne spune practic să o lăsăm mai moale cu controlul ucrainenilor”, a declarat Augustin Hagiu.
Aici, Hagiu punctează o chestiune corectă. Se știe, și în Vama Siret, atunci când a fost aglomerație mare de tiruri ucrainene, controalele s-au făcut cel mult aleatoriu…
El a subliniat că legislația este clară iar controlul din vămi trebuie să fie permanent, pentru toți transportatorii.
Dacă aceste decizii nu se schimbă urgent, transportorii români spun că se va ajunge din nou la proteste și la blocarea vămilor.
„Forurile responsabile, Guvern și autorități centrale trebuie să se opună clar în fața Comisiei Europene, refuzând categoric aplicarea acestui nou acord, fără a încerca din nou să păcălească transportatorii români. O astfel de abordare a Comisiei Europene încalcă grav Constituția României cel puțin cu privire la aplicarea Art. 135. litera b) – ’protejarea intereselor naționale în activitatea economică, financiară și valutară’; Orice încercare de aplicare în România a acestui acord va conduce la măsuri dure din partea transportatorilor, iar cei ce își asumă așa ceva trebuie să își amintească de luna ianuarie a anului curent și să înțeleagă că aceste abordări trebuie să înceteze fără prea multe explicații”, se precizează în documentul FORT.



Recomandări

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: Provocările curente accentuează nevoia de investiții care să susțină creșterea productivității

Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: Provocările curente accentuează nevoia de investiții care să susțină creșterea productivității
Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: Provocările curente accentuează nevoia de investiții care să susțină creșterea productivității