Membrii Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) au anunțat, miercuri, că, după referendum, vor organiza o grevă națională, dacă ministrul Transporturilor va modifica actualele reglementările privind transportul de personae, atât interjudețean, cât și județean.„Nu vrem să facem o grevă națională în timpul referendumului, dar, după referendum, vom face o grevă la nivel național, să vedem și noi dacă este monopol, cum spune domnul Șova”, a declarat pentru MEDIAFAX, Ion Comuși, vicepreședintele Confederației.Transportatorii de pasageri privați sunt nemulțumiți că se ia în discuție schimbarea reglementărilor privind transportul de pasageri și cer demisia ministrului Transporturilor, Lucian Șova, deoarece, spun ei a dispus modificarea Ordinului cu patru luni înainte de implementare.„Majoritatea operatorilor de transport la nivel județean și interjudețean, după ultima declarație a domnului Șova în care a spus că avem monopol și că sunt anumite firme de 15 ani, dacă îl deranjează pe domnul Șova sau pe doamna Dăncilă, deoarece domnul ministru nu poate să facă afirmații fără să întrebe la Guvern, că noi suntem de 15 ani și există stailitate în transportul interjudețean și județean de persoane, atunci înseamnă că suntem într-o țară anormală. Colegii noștri, după ultimele ședințe cu domnul Șova, au cerut, prin noi, să-i cerem demisia. Dacă nu-și dă demisia, noi o să stăm în stradă, iar, dacă dânsul crede că noi ne jucăm, se înșeală”, a detaliat reprezentantul COTAR.„Am ajuns la disperare. Cerem de doi ani de zile ca rent-a-car-ul să treacă la Ministerul Transporturilor, nicio autoritate nu face nimic în acest sens, noi nu putem să ne autorizăm. Deci, dacă dumneavoastră vă duceți acum la Primăria Capitalei să vă luați autorizația de rent-a-car, nu puteți. De ce? Pentru că nu au întocmit Regulamentul de Autorizare. Și ce facem? Nu mai circulăm? Nu mai funcționăm? Am dat doar un exemplu. 80% din administrațiile publice locale nu au întocmit regulamentul de autorizare. Doamna Dăncilă trebuie să ia niște măsuri”, a adăugat Ion Comuși.Șoferii prezenți la miting spun că au o serie de nemulțumiri pentru care protestează, însă principalul motiv este acordarea licențelor pentru transporturile de pasageri interjudețean și județean.„Principala noastră problemă este cea legată de acordarea licențelor, deoarece se pierd curse interjudețene. Noi aducem personal la magazinele din județele Teleorman și Giurgiu. Eu, de exemplu, sunt din Giurgiu și aducem angajate la un supermarket, iar, prin faptul că s-a îngreunat procesul de acordare a licențelor pe ruta interjudețeană, fac să ne dispară traseul. Eu pot să fac o cursă doar pe traseul pe care îmi scrie în licență, n-am voie să circul cu pasagerii în altă localitate”, a declarat, pentru MEDIAFAX, un șofer pe o cursă interjudețeană din Giurgiu.Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a declarat, joi, 20 septembrie, pentru MEDIAFAX, că a primit nenumărate notificări de la Consiliul Concurenței că, la acordarea licențelor pentru transporturile interjudețene de pasageri din România, trebuie eliminat criteriul de vechime pe traseu.„În România, astăzi și de mai mult de 15 ani, o companie, dacă este autorizată pentru transport de pasageri și își propune să facă transporturi de la București la Madrid, poate face acest lucru în maximum o săptămână, capătă toate autorizările. Dacă dorește să facă transport de la București la Iași, nu a putut să facă acest lucru niciodată și, în viziunea transportatorilor, care își propun să protesteze nici nu ar trebui să poată face acest lucru vreodată. Pentru că până acum criteriul de alocare a acestor trasee în exclusivitate a fost legat de vechimea pe trasee. Regulamentul european 1.370, care intră în vigoare la 1 iulie 2019, prevede ca accesul la piața transporturilor publice regulate de pasageri să fie liber. Proiectul de ordin pe care l-am promovat, și care se află în consultare publică, reglementează acest lucru. Nu pierde nimeni dreptul de a avea acces la piață, însă nici nu va mai fi împiedicat nimeni să aibă acces la piață”, a explicat Șova.Într-un comunicat transmis în urmă cu o săptămână, transportatorii precizau că, de asemenea, cer să fie modificată Legea taximetriei, respectiv scoaterea sintagmelor în „mod repetat” și „în mod permanent”, precum și activitatea de „rent a car” să treacă la Ministerul Transporturilor, conform solicitărilor depuse în repetate rânduri.„Dorim ca activitatea de «rent a car» să fie trecută în administrația ARR, pentru a exista o mai bună coordonare și funcționare a acesteia, eliminând astfel orice posibilitate de activitate neautorizată”, se menționează în comunicatul de presă al COTAR.Transportatorii mai consideră că domeniul transporturilor trece printr-o situație de criză în acest moment, având în vedere prețul combustibilului, care a crescut cu peste 18% față de aceeași perioadă a anului trecut, lipsa forței de muncă, creșterile salariale impuse, lipsa infrastructurii, deprecierea monedei naționale și creșterea inflației pentru serviciile de transport cu aproape 2,6%.