Transportatorii cer premierului rezolvarea problemelor lor, altfel amenințând cu alte proteste



Transportatorii rutieri cer premierului Călin Popescu Tăriceanu să îi invite la discuții în legătură cu cererile lor privind taxe mai mici, carburanți mai ieftini și drumuri mai bune, amenințând că în caz contrar vor relua protestele peste o lună și vor face intervenții la Bruxelles.
„De ieri (luni – n.r.) am început demersurile la prim-ministrul Călin Popescu Tăriceanu pentru a discuta cu noi, să vedem împreună cât s-a colectat din accize anul trecut. Dacă premierul nu ne invită să ne prezinte soluții, vom continua protestele la care vor participa transportatori din toată țara, nu doar din 18 orașe și vom discuta și cu oficialii de la Bruxelles”, a declarat, marți, într-o conferință de presă, vicepreședintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Ion Lixandru.
El a precizat că transportatorii români plătesc anual două miliarde de euro pentru accize și rovinietă, iar la Ministerul Transporturilor ajung doar 130 de milioane de euro, motiv pentru care au lansat campania „Unde sunt banii noștri?”. „Ne interesează ca în România să avem drumuri, iar transportatorii să devină profitabili”, a afirmat Lixandru.
Vicepreședintele UNTRR a respins afirmațiile guvernanților potrivit cărora protestele transportatorilor rutieri au tentă politică, adăugând că niciunul dintre reprezentanții lor nu face parte din vreun partid politic, singurul lor scop fiind să „scoată la lumină ce se întâmplă cu banii”.
Lixandru a precizat că transportatorii rutieri sunt nemulțumiți de faptul că în România rovinieta este încasată de două ori, fiind singura țară din Uniunea Europeană în care se plătește această taxă pe drumurile naționale, în UE plătindu-se doar pe autostrăzi.
Președintele Federației Operatorilor de Transport Rutier (FORT), Augustin Hagiu, a declarat, marți, că sectorul de transport rutier din România este privatizat aproape în totalitate cu capital autohton, celelalte domenii „fiind pe mâna statelor europene”.
„Iată că asistăm, în această guvernare, la o decapitalizare a sectorului privat din România. De exemplu, banii pentru tipărirea rovinietei se duc în Ungaria și vom vedea banii în campania electorală”, a spus Hagiu.
Transportatorii rutieri au participat, luni, la marșuri de protest pe șoselele de centură din București și alte 18 orașe din țară, cerând taxe mai mici, carburanți mai ieftini și drumuri mai bune.
„Răspunsul Ministerului Transporturilor a fost exact cel care nu trebuia să fie. Reprezentanții Ministerului Transporturilor au amenințat, au dezinformat și au dat dovadă de o indolență crasă”, declara Augustin Hagiu.
În București, peste 300 de transportatori au plecat, luni dimineață, în jurul orei 8.00, din mai multe puncte al Capitalei – Otopeni, Tunari, Policolor, Benzinăria Silflor (linia de centură zona Jilava-Berceni), ITIA (Bulevardul Timișoara 92) și Chitila – spre șoseaua de centură.
Marșuri de protest ale transportatorilor rutieri au început, luni dimineață, și în orașele Baia Mare, Cluj, Satu Mare, Miercurea-Ciuc, Onești, Buzău, Galați, Constanța, Giurgiu, Târgu Jiu, Pitești, Râmnicu Vâlcea, Timișoara.
Aceștia au încheiat marșurile de protest de pe șoselele de centură în jurul orei 18.00.
Ministrul Ludovic Orban, a declarat, luni, că protestul transportatorilor este „o furtună care s-a iscat din senin”, întrucât Ministerul Transporturilor nu a luat nicio măsură care să afecteze activitatea acestora.
„Este vorba de un protest făcut de niște firme. Acolo nu este vorba despre sindicaliști, ci niște firme care au venit cu o listă de 23 de revendicări, care reprezentau aproape un program de guvernare”, a susținut Ludovic Orban.
Liberalul a menționat că transportatorii vor ca el să semneze un protocol transmis pe fax și a menționat că acțiunile lor de blocare a șoselelor de centură sunt ilegale.
„Ei mi-au transmis prin fax un protocol și mi-au spus: «Semnează!». Păi așa ceva nu pot să semnez. Voi continua discuțiile, dar îi mai las un pic să-și pună cenușă în cap pentru faptul că au tratat Ministerul Transporturilor și pe mine personal extrem de lipsit de fair-play, iar acțiunile lor de blocare a centurilor sunt ilegale. Ei vor să le accept toate punctele de vedere, ceea ce nu se poate într-o societate democratică”, a declarat ministrul.
Întrebat dacă va da în judecată acele firme care au protestat, ministrul liberal a subliniat că va face acest lucru, în mod evident, „în măsura în care se va constata că s-au comis ilegalități”. El a spus că unele dintre revendicările protestatarilor sunt contradictorii, în timp ce altele nu au legătură cu Ministerul Transporturilor.
Ludovic Orban a anunțat, pe de altă parte, că a fost de acord cu revendicările privind sistemul unic de control, urmărirea egalității în tratament aplicată transportatorilor, cu autorizațiile de transport, cu problemele legate de participarea lor în CA-urile Companiei Naționale de Autostrăzi, Autorității Rutiere Române și cel al Registrului Auto Român, unde le-a propus transportatorilor să-și desemneze delegați care să participe, fără drept de vot, la toate ședințele Consiliilor de Administrație și la Adunările Generale ale companiilor respective.
El a adăugat că o parte din revendicările transportatorilor sunt contradictorii, menționând că aceștia solicită deființarea rovinietei, dar cer o infrastructură de transport mai bună, având în vedere că principala sursă certă de venituri a Companiei Naționale de Autostrăzi, folosită exclusiv pentru modernizarea și modernizarea drumurilor naționale, este rovinieta.
„Nu pot fi de acord cu multe dintre solicitările lor, iar reacția lor de a nu mai sta la masa negocierilor și de a începe acțiuni de protest, multe aproape la limita legii, reprezintă o atitudine neconstructivă, care nu va da roade în niciun caz”, a spus Orban.
Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, a declarat, marți, că includerea rovinietei în prețul carburanților ar duce implicit la creșterea acestor prețuri, la taxarea nejustificată a proprietarilor de mașini care nu ies frecvent din orașe și la majorarea tarifelor la transportul în comun.
Demnitarul a afirmat că solicitarea transportatorilor privind includerea rovinietei în prețul carburantului vine în contextul unui an electoral, iar „celelelate partide fac orice pentru a pune presiuni asupra actualei guvernări”.
„O asemenea măsură nu poate fi luată deoarece ține de interese care nu deservesc interesul național”, a spus Vosganian.
Protestul transportatorilor rutieri a debutat, duminică, cu un miting la care s-au adunat 200 de persoane și circa 45 de autovehicule, camioane și autocare.
Transportatorii cer eliminarea plății rovinietei pentru drumurile naționale și acuză reprezentanții Ministerului Transporturilor că au amânat luarea unor măsuri privind cererile lor. Aceștia susțin că reprezentanții Ministerului Transporturilor au amânat semnarea unui protocol în privința eliminării rovinietei și încasării taxei din prețul carburantului, după ce Ministerul Economiei și Finanțelor (MEF) a fost de acord cu aceste solicitări.
Transportatorii solicită și asigurarea transparenței colectării accizelor din carburant și monitorizarea de către asociațiile patronale din transporturi a utilizării acestora pentru construcția și întreținerea de drumuri și legiferarea printr-o ordonanță de urgență, dar și amenajarea parcărilor la standarde europene.
Obligativitatea furnizorilor de mărfuri divizibile la cântărirea omologată a camioanelor și sancționarea egală cu a transportatorilor în cazurile de depășire se regăsesc, de asemenea, pe lista de revendicări, alături de eliminarea autorizațiilor speciale de transport pentru mărfurile divizibile.
Protestatarii vor și ca reprezentanți ai asociațiilor patronale din transporturi să fie desemnați în consilii de administrație și de conducere în organismele subordonate Ministerului Transporturilor – specifice transporturilor rutiere: ARR, RAR, CNADNR. Aceștia cer și elaborarea unui cadru legislativ coerent pentru desfășurarea în cele mai bune condiții a activității de transport rutier în România, înființarea unui organism unic de control și constituirea corpului de lectori și examinatori independent pentru pregătirea profesională.