TransFonD, împreună cu APERO, anunță lansarea oficială a liniei telefonice unice, care poate fi apelată în cazul pierderii sau furtului cardurilor, după ce, în cadrul unui proiect pilot desfășurat în ultimele nouă luni, a obținut rezultate bune și a înregistrat o medie lunară de 700-800 de apeluri.
Serviciul este disponibil pentru toți emitenții de carduri din România, chiar dacă nu sunt membri ai Asociației de Plăți Electronice din România (APERO).
În prezent, serviciul este utilizat de cinci bănci, respectiv BCR, BRD, Bancpost, Banca Transilvania și CEC Bank, care dețin împreună peste 60% din piața cardurilor bancare din România.
„Nu am inventat roata. În statele dezvoltate, în special din vestul Europei, funcționează de mult mai multă vreme un serviciu similar”, a declarat Răzvan Faer, șef departament strategie și marketing TransFonD.
Faer a arătat că, în prezent, TransFonD discută cu încă patru emitenți de carduri pentru utilizarea serviciului, dar cei mai mulți au așteptat să vadă cum funcționează, iar o parte au invocat, indirect, condițiile dificile ale crizei.
Sistemul oferit de TransFonD se bazează pe o tehnologie care asigură preluarea apelului în maxim 30 de secunde și permite procesarea simultană a maxim 90 de apeluri.
„Am reușit să ne depășim așteptările în ceea ce privește performanța. În cele nouă luni ale desfășurării proiectului pilot, serviciul a înregistrat o rată de preluare a apelurilor în mai puțin de 20 de secunde de 89,1%, față de nivelul la care ne-am așteptat, de 80%, iar disponibilitatea sistemului a fost de 99,97%”, a spus Faer.
El a menționat că există un criteriu unde performanțele au fost sub așteptări, și anume timpul de procesare a apelurilor care ajung la operatorul uman a fost de 47 de secunde, comparativ cu un timp anticipat de 30 de secunde, întrucât oamenii nu cunosc serviciul și stau și cer clarificări înainte de a reclama un incident.
„M-am întâlnit cu clienți ai băncilor înrolate care nu au aflat de LUC (Linia de Urgență pentru Carduri – n.r.). Se pierd cu siguranță mai multe carduri decât cele pe care ajungem să le identificăm prin intermediul serviciului. Am avut în timpul programului pilot o medie de 600-700 de apeluri pe lună. Nu ne dorim să avem mai multe incidente, dar este clar că avem de-a face cu o necunoaștere a posibilității de a apela la acest număr de urgență”, a spus Faer.
Totodată, Adrian Apolzan, președintele APERO, a arătat că numărul cardurilor furate este de 20.000 – 30.000 de unități, în condițiile în care în zona bancară există circa 12 milioane de carduri.
„Frecvența pierderilor este legată de anumite momente din an, adică de perioadele în care utilizarea lor crește, cum ar fi Sărbătorile de Crăciun, Paște sau concediile. Uneori oamenii țin cardul acasă, și îl iau în ziua de salariu, când scot banii, iar pe urmă îl pun iar în sertar”, a spus Apolzan.
El a menționat că, după apelarea liniei de urgență, cardul este instantaneu menționat în sistem ca furat – pierdut.
Apolzan, care ocupă și funcția de director de Carduri al ING Bank România, a arătat că și banca pentru care lucrează va utiliza probabil într-o lună sau două serviciul liniei de urgență, în prezent fiind negociat contractul.
Faer a precizat că, după includerea ING în rândul băncilor care utilizează serviciul, cota de acoperire a pieței locale de carduri bancare va ajunge la peste 70%, în condițiile în care nici în prezent nivelul nu este departe de acest prag.
Pe de altă parte, Apolzan a spus că obiectivul este de a ajunge la o acoperire a pieței bancare a cardurilor prin serviciul de urgență de 80-90% în doi ani.
TransFonD acționează pe piața financiar-bancară din România din anul 2001, având în vedere ca obiectiv major implementarea și operarea sistemului electronic de plăți. Compania este administrator și operator al sistemului electronic de decontare pe bază netă a plăților de mică valoare, până la 50.000 de lei, (SENT), operator al sistemului de decontare a plăților de mare valoare (ReGIS) și al sistemului de depozitare și decontare a tranzacțiilor cu titluri de stat (SaFIR).
APERO, înființată în 2008, acoperă prin cei 28 de membri, emitenți bancari, IFN-uri, procesatori de carduri, furnizori de infrastructură, aplicații și servicii de outsourcing, integratori de comerț electronic, peste 70% din piața cardurilor.