Tramvaiul implicat în accident la Iași a rămas temporar fără frâne din cauza unei căderi de tensiune



Tramvaiul care a deraiat, luni, la Iași, și a lovit șase mașini, provocând moartea unei persoane și rănirea gravă a altor cinci, ar fi rămas fără frâne, la momentul accidentului, din cauza unei căderi de tensiune la rețeaua electrică, afirmă surse judiciare.
Potrivit surselor citate, tramvaiul ar fi rămas fără frâne ca urmare a unei căderi de tensiune, iar acumulatorii mijlocului de transport nu au putut asigura tensiunea de frânare în condițiile în care ar fi fost uzați.
Sistemul de frânare al tramvaiului care a deraiat, luni, la Iași, și a lovit șase mașini funcționează, acest lucru fiind demonstrat în timpul expertizei tehnice făcute în depoul regiei, a declarat, marți dimineață, pentru corespondentul MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al regiei de transport Adrian Mihai.
Purtătorul de cuvânt al RATP Iași, Adrian Mihai, a precizat că membrii comisiei de expertiză, formată din reprezentanți ai primăriei, ai regiei locale de transport, ai ITM, ARR, ai Poliției și Parchetului au mers marți dimineață la depoul unde se află garat tramvaiul implicat în accident, fiind făcute verificări asupra sistemului de frânare al mijlocului de transport.
„S-a făcut prima probă tehnică la acest tramvai. Mijlocul de transport a stat în depou sigilat toată noaptea, iar dimineață, în prezența membrilor comisiei, a fost scos din depou. Vagonul a fost scos din hală, iar după câteva zeci de metri a frânat. S-a observat că sistemul de frânare funcționează. Tramvaiul s-a oprit imediat”, a precizat Adrian Mihai.
El a spus că este prematur să se spună că a fost vorba în mod cert despre o eroare a vatmanului, adăugând că doar ancheta va putea stabili acest lucru.
„Acesta e un element important în cadrul anchetei. Faptul că a frânat arată că sistemul funcționează. Rămâne de stabilit dacă sistemul de frânare a funcționat și ieri (luni – n.r.), când s-a produs nefericitul accident”, a afirmat Adrian Mihai.
La rândul său, prim-procurorul Parchetului Tribunalului Iași Cornelia Prisăcaru declara, marți dimineață, că în cazul accidentului sunt luate în calcul două variante: o culpă exclusivă a vatmanului și o defecțiune de moment apărută la sistemul de frânare.
„Se fac cercetări pentru a se stabili dacă a fost o culpă exclusivă a vatmanului sau dacă a fost vorba despre o defecțiune de moment la sistemul de frânare”, a declarat Cornelia Prisăcaru.
Accidentul s-a petrecut luni după-amiază, în jurul orei 14.00, în zona „Fundație”, o zonă intens circulată din municipiul Iași, după ce mijlocul de transport a intrat într-o coloană de mașini care erau oprite, pe linia de tramvai, la semafor.
Astfel, tramvaiul, care era plin cu pasageri și care cobora Copoul, a intrat în două mașini care așteptau la semafor și a acroșat alte trei autoturisme aflate pe banda de lângă trotuar, după care s-a oprit într-un autobuz care staționa și el la semafor.
În urma accidentului, o persoană a murit, rămânând prinsă într-o mașină, sub tramvai.
De asemenea, cinci persoane au fost rănite, patru dintre acestea fiind internate la Spitalul „Sfântul Spiridon”, iar un bărbat care a suferit un traumatism cranian este internat la Spitalul de Neurochirurgie.
Pe numele vatmanului Cristi Diaconu, în vârstă de 35 de ani, a fost întocmit dosar penal pentru ucidere din culpă.
Cristian Diaconu a fost angajat la RATP în anul 1997, inițial ca muncitor necalificat, apoi ca vatman.
Potrivit conducerii regiei locale de transport, Diaconu a fost implicat în șase incidente rutiere minore, în anii 2002, 2003, 2005, 2008, 2009 și 2010.
„Au fost coliziuni ușoare. Ultimul incident s-a petrecut în august 2010, când tramvaiul său a intrat în coliziune ușoară cu un autoturism oprit în apropierea liniei de tramvai. Vatmanul are avizul medical, iar avizul psihologic l-a luat în luna februarie a acestui an”, a spus purtătorul de cuvânt al regiei ieșene.
Tramvaiul implicat în accident este același mijloc de transport care în luna ianuarie a acestui an a luat foc în Zona Industrială a orașului, fără ca atunci să fie înregistrate victime.
Tramvaiul este fabricat în anul 1973 și face parte dintr-un lot de tramvaie donat de Guvernul Elveției.
Luni seară, conducerea Primăriei Iași a decis ca și celelalte 13 tramvaie din acest lot să fie retrase din circulație, urmând să fie supuse unei revizii amănunțite.
Regia locală de transport Iași deține în total 150 de tramvaie, toate fiind aduse din Germania și Elveția, între anii 1997 și 2010, cel mai vechi fiind fabricat în 1959, iar cel mai nou în anul 1982.
Tramvaiele au fost aduse la Iași, începând cu anul 1997, din orașele germane Stuttgart, Halle, Darmstadt și Augsburg, dar și din Elveția, în cadrul programului „Donație de tramvaie” derulat de către Guvernul Confederației Elvețiene prin Secretariatul de Stat pentru Relații Economice (SECO), în parteneriat cu municipalitatea ieșeană.
Primăria municipiului Iași a încheiat un acord cu Guvernul Elveției, prin care acesta din urmă a făcut o donație de 14 tramvaie și piese de schimb în valoare de 1,78 milioane de franci elvețieni. Acordul de asociere a fost prelungit până la 31 decembrie 2010, când la Iași au fost aduse ultimele zece tramvaie BE 8/8, fabricate în 1973.