În ultimele șapte luni

Traficul feroviar spre București, perturbat grav, după 15 furturi de cabluri de semnalizare



Furturile sistematice de cabluri de semnalizare au dat peste cap circulația trenurilor
Furturile sistematice de cabluri de semnalizare au dat peste cap circulația trenurilor

Patru tineri cu vârste cuprinse între 16 și 27 de ani au dat cumplite bătăi de cap personalului CFR și polițiștilor după ce, în ultimele șapte-opt luni, au furat sistematic cabluri de semnalizare și au dat peste cap circulația trenurilor, chiar pe magistrala principală (500), cea care duce spre București. Cazurile de furt, despre care Monitorul de Suceava a mai scris, s-au tot adunat, ajungându-se la 15 fapte probate pe numele celor patru. De fiecare dată acțiunile hoților au însemnat dereglarea sistemelor de semnalizare ale CFR, automat circulația trenurilor fiind întreruptă pe perioade mai scurte sau mai lungi de timp. A fost nevoie inclusiv ca oameni ai „Căilor Ferate” să preia manual operațiunile de semnalizare, până la remedierea defecțiunilor.
Lovituri din două direcții
Aceste furturi repetate au devenit în ultimele luni principala problemă a oamenilor legii de la Serviciul Județean al Poliției Transporturi Suceava. În primă fază, în perioada iunie 2010-septembrie 2010, furturile s-au comis în zona Liteni – Corni. Polițiștii era convinși că este vorba de localnici care fură cablul de semnalizare CFR pentru a vinde cuprul la un centru de colectare, iar spre finele anului au prins un „fir” în anchetă. Autorii au fost identificați în persoana a trei minori din orașul Liteni, Ioan H., Ionel Minel A., și Ștefan A. Aceștia și-au recunoscut în cele din urmă faptele, șase la număr, declarând că topeau cablurile și duceau cuprul la un centru de fier vechi.
Prins în flagrant la „podul nemților”
După cum a arătat comisarul-șef Florin Catană, șeful Serviciului Județean al Poliției Transporturi Suceava, prinderea acestora nu a dus la încetarea faptelor de furt, mai mult, acestea fiind comise la intervale și mai dese. De această dată s-a acționat cu precădere în zona de cale ferată „podul nemților”, nu departe de halta Bănești, spre Liteni.
În noaptea de 3 spre 4 februarie a.c., pândele polițiștilor de la „Transporturi”, ajutați de colegi de la posturile comunale din zonă, au dat roade. În zona podului amintit a fost prins în flagrant Petruț Ionuț Tartaciuc, în vârstă de 27 de ani, din satul Știrbăț, comuna Udești, depistat în timp ce tăiase 30 de metri de cablu de semnalizare CFR.
În total, pe numele acestuia au fost probate nouă fapte de acest gen, comise la finele anului trecut și în 2011.
Cercetați în stare de libertate
În ambele cazuri, autorii s-au ales cu dosare penale pentru infracțiunea de furt calificat. Pe de altă parte, cei patru vor răspunde și pentru că au încălcat Legea 289/2005,privind prevenirea și combaterea fenomenului infracțional în domeniul transportului pe calea ferată.
„Inițial noi am crezut că între cei trei patru există legătură, însă din cercetări rezultă că cei trei acționau independent de tânărul de 27 de ani prins în flagrant. Important este că după ce l-am depistat și pe ultimul autor nu am mai avut deloc probleme în zonă”, a declarat comisarul-șef Florin Catană.
Trebuie precizat că autorii sunt cercetați în stare de libertate pentru faptele lor.
Infrastructura feroviară, ținta amărâților care duc cupru sau fier la centrele de colectare
În ultima perioadă, polițiștii care răspund de căile ferate au mari probleme cu hoții care descompletează infrastructura. Aceștia vizează cu precădere cablurile care conțin cupru, pentru câteva sute de lei cât iau pe acesta creând pagube imense, pagube pe care oricum nu le pot suporta. Nu au lipsit nici cazurile în care au fost puse la pământ cablurile de contact CFR ori au fost furate șinele de cale ferată, de pe porțiuni închise traficului.
O mare problemă a anchetatorilor este și cu modul în care își fac treaba administratorii centrelor de colectare. Mulți dintre aceștia nu țin o evidență exactă a materialelor intrate și a celor care le-au adus, astfel că munca polițiștilor este extrem de mult îngreunată.