Tradiție și inovație în Pomul de Crăciun



Tradiție și inovație în Pomul de Crăciun
Tradiție și inovație în Pomul de Crăciun

În epoca inovațiilor și a tehnologiilor de ultimă ori, nici măcar tradiționalul Pom de Crăciun nu a scăpat de modificări, el suferind acum o importantă schimbare de look.
Anul acesta, în mii de case din Statele Unite, brazii vor atârna cu susul în jos. În ultima perioadă, din ce în ce mai multe persoane au început să își așeze pomul de Crăciun cu vârful în jos, atârnat de tavan sau montat pe perete. Noua poziționare a bradului are, pe lângă scopul practic de economisire a spațiului, și un obiectiv mai degrabă de bun augur pentru propriul orgoliu. În aceste condiții, ornamentele de Crăciun sunt mai bine puse în evidență, plus că bradul „cu susul în jos” este mult mai deosebit decât milioane de alți brazi de Crăciun, împodobiți în această perioadă în toate colțurile lumii. Noua modă a adus bani buni în buzunarul comercianților, care au fost ca întotdeauna „pe fază” și oferă clienților spre vânzare brazi speciali pentru acest gen de decorare și de dispunere. Deși la prima vedere ar părea o inovație în toată regula, specifică acestui mileniu în care toate lucrurile par a fi cu „susul în jos”, ideea brazilor dispuși invers a apărut pentru prima oară cu mult timp în urmă. Potrivit legendelor, un călugăr englez care a trăit în secolul VII a călătorit în Germania și a folosit forma triunghiulară a bradului pentru a propovădui credința creștină în Sfânta Treime. Cei care s-au convertit la creștinism au omagiat bradul, iar până în secolul XII, bradul începuse deja să fie atârnat de tavan în perioada Crăciunului.
Bradul în spirală, verde sau roșu
Dacă în ceea ce privește bradul „cu susul în jos” nu avem de-a face tocmai cu o inovație, o altă idee trăsnită venită de dincolo de Ocean este bradul spirală, verde sau complet roșu, și de diferite dimensiuni, o noutate absolută pe piață. Persoanele interesate pot scoate din buzunar 599 de dolari, pentru un brad „răsucit” de la Hammache Schlemmer, unul dintre cei mai cunoscuți furnizori de brazi din Statele Unite, dar și 280 de dolari, dacă îl achiziționează online de pe site-ul christmasTreeForMe.com.
Din Marea Britanie, în schimb, sosește bradul „total black” (complet negru – n.r.). Deși nu are nimic tipic britanic, noul pom de Crăciun i-a cucerit pe supușii Majestății Sale. Doar la John Lewis, un magazin londonez de pe aglomerata Oxford Street, 25 la sută dintre arborii vânduți erau de culoare neagră. Nici aici prețurile nu sunt tocmai accesibile: 90 de lire steline pentru modelul cel mai costisitor, de 1,80 metri înălțime și cu 400 de luminițe de Crăciun. Dacă vreți să economisiți un pic, vă puteți încerca norocul pe Internet. Tot din Marea Britanie vin globurile „vintage” (vechi), ultimul răcnet în materie de decorațiuni. Modele originale au prețuri mai mult decât piperate și sunt dificil de achiziționat, mai ales că sunt exemplare din epoca victoriană sau mai recente, din anii ’50 – ’60. Un glob de sticlă însă dintr-o epocă mai recentă costă aproximativ șase euro, dar pentru o ghirlandă veche se pot atinge sume și de peste 200 de euro. Prețuri ceva mai abordabile pentru decorațiunile moderne, însă cu „iz” tradițional, care au revenit la modă în acest ani: obiectele de metal, fier forjat și jucăriile de pluș. Domină culorile calde, cum ar fi portocaliul sau maro-ul, însă deosebit de căutate sunt și culorile precum auriul delicat sau argintiul.
Tradiția are și ea adepții săi
În ciuda noilor tendințe venite de dincolo de Ocean, care și-au găsit destui adepți și printre europeni, mulți cetățeni de pe Bătrânul Continent au rămas loiali dragului și vechiului pom de Cărciun în stil tradițional, care poate fi achiziționat direct din piețe. Potrivit unui studiu realizat de un institut italian, în acest an, doar în Italia, comercianții de brazi se pot aștepta la o cifră de afaceri de 200 de milioane de euro, pentru un total de șapte milioane de arbori vânduți către o treime dintre familiile italiene. În plus, cumpărarea bradului direct din piață este și mai convenabilă. O familie normală scoate din buzunar între 15 și 30 de euro pentru un brad cu o înălțime medie de doi metri, în timp ce pentru un arbore de cinci metri se poate ajunge și la prețul de 100 de euro. Dacă însă țineți morțiș să fiți originali, puteți folosi în loc de pom de Crăciun adevărate sculpturi din mingiuțe colorate, așezate în forma piramidală a unui brad. Avantajul ar fi că nu mai sunt necesare decorațiunile, însă este nevoie de ceva mai multă atenție. De exemplu, la Roma, aceștia pot fi achiziționați la Balloon Express Shop, unde există la vânzare decorațiuni și sculpturi de tot felul, realizate cu migală cu sute de balonașe colorate. Pomii de Cărciun, mai ales, sunt realizate cu balonașe de culoare verde sau combinații de alb și roșu, și pot atinge și o înălțime de doi metrii.
La an nou, obiceiuri noi
Moda se schimbă de la an la an. Doar anul trecut, de exemplu, cel mai „exclusivist” pom de Crăciun era cel semnat de Christopher Radko, artist de naționalitate poloneză care a devenit un fel de „guru” al brazilor pentru americani. Realizate manual, precum și la comandă, ornamentele sale strălucitoare au devenit o afacere mai mult decât profitabilă, intrând în casa a milioane de americani și devenind un accesoriu obligatoriu pentru vip-uri și marile stele hollywoodiene. Actualmente, în al 19 lea an de producție, societatea lui Radko continuă să cîștige milioane de dolari și a fost angajată de peste 3.000 de firme din toate colțurile lumii, pentru decorațiunile de Crăciun. O singură „operă” semnată Radko ajunge la peste 75.000 de dolari. Una dintre primele sale creații, un pom din sticlă inspirat de o pară, care a fost estimat inițial la 38 de dolari, este vândut astăzi pentru câteva mii de dolari. Până acum, artistul polonez a realizat peste 10.000 de piese, iar decorațiunile sale sunt vândute în 25.000 dintre cele mai selecte magazine din lume, dintre care 40 doar în SUA. Radko importă materialele din Polonia, Germania și Italia, el expunându-și creațiile în incinta magazinelor sale, care devin astfel adevărate galerii de artă.
(Click News)