Scumpirea abonamentelor sau a biletelor de călătorie pe autobuzele și microbuzele TPL este una dintre variantele luate în calcul de transportatorul public local, pentru a se salva de la faliment. O altă variantă discutată ieri, în cadrul ședinței Adunării Generale a Acționarilor de la TPL, se referă la modificări în procedura de subvenționare a abonamentelor elevilor și studenților, precum și a celor care beneficiază de gratuități în baza unor legi speciale.
După ce în ultimii ani TPL și-a încheiat activitatea în pierdere, iar, mai nou, are și conturile blocate de către Ministerul Finanțelor Publice, pentru neplata parțială a contribuțiilor sociale (CAS, șomaj, fond de garantare, fond de sănătate, etc), conducerea societății, dar și sindicatele din TPL caută soluții pentru a salva întreprinderea de la faliment.
“Pierderile înregistrate în prima jumătate a anului sunt de aproape 6,6 miliarde de lei vechi, iar această situație se înregistrează în principal din cauza diferenței de 30 de lei pe care TPL o acoperă pentru fiecare abonament de elev sau student, vânzarea abonamentelor la un preț de 30 de lei în loc de 60 de lei pentru beneficiarii de transport gratuit în baza legilor speciale, creșterea cheltuielilor datorate fluctuației prețului carburantului și menținerea traseelor nerentabile economic”, a declarat directorul TPL, Darie Romaniuc.
Lunar, 2.400 de suceveni, înregistrați ca persoane cu handicap, beneficiază de transport gratuit pe autobuzele TPL, municipalitatea achitând o subvenție de 30 de lei pentru fiecare abonament de acest tip.
De asemenea, în fiecare lună, TPL trebuie să suporte o diferență de 30 de lei pentru fiecare din cele 3.500 – 3.700 de abonamente speciale pentru elevi și studenți, pe care aceștia achită doar 15 lei, alți 15 lei fiind contribuția primăriei.
Tensiuni la TPL
Problemele financiare ale TPL creează tensiune și în rândul angajaților.
“Nu e corect să fim nevoiți să punem problema scumpirii călătoriilor cu biletul sau cu abonamentele, adică în defavoarea celor care plătesc atunci când circulă, pentru că avem pierderi mari provocate de subvențiile pe care le acordăm din buzunarul nostru elevilor și studenților, precum și unor categorii speciale. Am trecut deja prin două falimente, nu am vrea să îl prindem acum pe al treilea. Angajații TPL sunt nemulțumiți, nu au mai crescut salariile de ani de zile, de muncit muncim non-stop, chiar și când sunt zile libere prin lege, pentru că nu ai cum lăsa orașul fără transport, iar acum și salariile ni se dau cu întârziere, pentru că nu sunt bani”, a spus liderul sindical de la TPL, Ovidiu Ungureanu.
Deocamdată, cei trei membri AGA de la TPL, Tiberius Brădățan, Geniloni Sfeclă și Andrei Păduraru, s-au declarat contra majorărilor de tarife, mergând pe ideea redresării situației financiare a TPL prin majorarea sumelor acordate ca subvenție de la bugetul Primăriei Suceava. Dar, dacă municipalitatea nu va avea de unde să achite sumele suplimentare necesare, de ordinul miliardelor de lei vechi, majorarea tarifelor la abonamente sau chiar și la bilete va rămâne singura soluție.