Economic și ecologic

TPL ar economisi anual 600.000 de euro dacă ar reintroduce transportul pe curent electric



Un troleibuz nou costă peste 270.000 de euro
Un troleibuz nou costă peste 270.000 de euro

Inițiativa municipalității sucevene, de a promova transportul pe curent electric, printr-un forum internațional, cu participanți din Marea Britanie (Westeminster), Grecia (Zografou), Suedia (Stockholm) și Germania (Frankfurt), care va avea loc la Suceava anul acesta, ar putea fi primul pas pentru o schimbare majoră în transportul public local.
“Acesta este și viitorul transportului public în municipiul Suceava. Iată că în această primăvară, la primele autobuze Irisbus Iveco aduse, facem jumătate din norma de funcționare. Ele au opt ani de funcționare, iar patru au trecut deja.
Noi n-am renunțat niciodată la structura de troleibuze, se poate oricând reveni la ea. Transportul electric este atât ecologic cât și economic”, a declarat primarul Sucevei, Ion Lungu, care speră ca fondurile necesare restructurării transportului public să fie asigurate în mare parte din finanțări europene.
Directorul TPL, Darie Romaniuc, spune că o asemenea inițiativă ar fi mai mult decât benefică, pentru că, pe lângă un grad mult mai mic de poluare într-o comunitate urbană de proporții, ar fi făcute economii semnificative.
Economii de 40-50% din consumul de carburant
Conform directorului TPL, cele mai mari economii sunt cele la carburanți, pentru că, în prezent, jumătate din veniturile lunare ale societății de transport public local merg pe motorina necesară autobuzelor și microbuzelor.
Lunar, cele 33 de autobuze Irisbus Iveco din parcul auto al TPL Suceava consumă minim 110.000 de litri de carburant, pentru a parcurge traseele stabilite, zi de zi. Practic, într-un an sunt cheltuite aproximativ 1,3 milioane de euro numai pentru achiziționarea de carburant.
“Dacă în loc de autobuze am folosi troleibuze pe curent electric, economia la combustibil ar fi de 40-50%. Cheltuielile de întreținere a acestor troleibuze sunt de asemenea ceva mai mici, în schimb sunt mai mari cele de exploatare a rețelei de curent electric. Investiția inițială, pentru a pune la punct un sistem de transport public bazat pe curent electric, este foarte mare, atât pentru rețeaua electrică cât și pentru mijloacele de transport, care sunt aproape duble la preț față de un autobuz pe motorină”, a explicat Darie Romaniuc.
Faptul că transportul electric este unul de viitor e demonstrat atât de intențiile unor mari orașe europene de a renunța total la transportul pe carburant, în favoarea celui electric, cât și de faptul că, de curând, în București au fost achiziționate 100 de troleibuze noi, Irisbus Iveco, care arată exact ca autobuzele de aceeași marcă folosite de TPL Suceava, doar că au deasupra mecanismul de conectare la rețeaua electrică.
Diferența e că, dacă un autobuz Irisbus Iveco costă 170.000 de euro, un troleibuz produs de aceeași firmă costă peste 270.000 de euro.
Transportul electric din Suceava, desființat în urmă cu patru ani
Ideea de a reveni la transportul electric vine la numai patru ani de la desființarea rețelei de troleibuze din Suceava. Primele 15 troleibuze din municipiul reședință de județ au fost introduse în 1987, alte 15 fiind aduse în 1989. În 1992, au mai fost cumpărate încă 14 troleibuze, încât societatea de transport public local (TPS) a ajuns să aibă 42 de troleibuze funcționale.
Problemele societății au început după 1997, când, din cauza vechimii rețelei de curent, firele care alimentau troleibuzele se rupeau destul de des. În acest context au apărut maxi-taxiurile, care au luat cea mai mare parte a clienților TPS-ului, încât, în scurt timp, societatea a devenit falimentară.
În 2005, când a fost desființat TPS, fiind înlocuit cu TPL, doar șapte troleibuze și câteva microbuze mai erau funcționale, iar rețeaua de curent, ruptă în zeci de locuri, ceda cu ușurință, de cele mai multe ori fiind agățată de mașinile de mare tonaj care circulau prin oraș.
Achiziția celor 30 de autobuze Irisbus Iveco de către Primăria Suceava și a încă trei de către TPL, anul trecut, a făcut ca transportul public să poată fi asigurat în tot orașul, în condiții bune, fără timpi mari de așteptare, cum se întâmpla pe vremea TPS-ului, dar a dus cu desființarea totală a transportului electric.
Cele șapte troleibuze au fost trase pe dreapta, rețeaua de cabluri a fost desființată pe câteva tronsoane, unde apăreau cele mai frecvente probleme, iar restul a intrat în conservare.


Troleibuz ce circula pe străzile Sucevei, cu câțiva ani în urmă
Troleibuz ce circula pe străzile Sucevei, cu câțiva ani în urmă
Un troleibuz nou costă peste 270.000 de euro
Un troleibuz nou costă peste 270.000 de euro