Toyota a dus la bun sfârșit una din vechile sale promisiuni. Le-a luat cam multișor pentru a finaliza proiectul iQ, despre care tot au vorbit în ultimii patru ani. Ca să îl cităm pe Katsuaki Watanabe, boss-ul Toyota, citadina japoneză este lansată într-un moment cheie pentru viitorul clasei de modele A, care nu a fost niciodată mai atent cercetată de europeni. Noul iQ este primul minicar din istoria Toyota construit pe aceleași principii care converg într-un singur punct: respectul față de client. Numele iQ este un acronim cu mai multe înțelesuri. Litera „i” vine de la individualitate, inteligent, inovativ, iar „q” de la calitate. Dimensiunile ultra-compacte și motorul economic sunt factorii care constituie calitățile practice ale micului model nipon, care se dorește a fi un etalon în segmentul său. Destinat exclusiv activităților de oraș, vehiculul ce măsoară doar 2,98 metri lungime are datoria de a face din condusul zilnic o reală plăcere. Confortul și libertatea de mișcare sunt două din marile probleme ale mașinilor de buzunar, chestiuni ce pot fi rezolvate adoptând o singură soluție: mărind distanța dintre axele osiilor. iQ are un ampatament de exact doi metri, ceea ce a permis instalarea unui al doilea rând de scaune, așa că interiorul poate găzdui patru persoane, ce se bucură de un habitaclu foarte bine organizat, funcțional și versatil. Rezervorul pentru combustil este plasat sub podea pentru a maximiza spațiul interior, iar bancheta spate este rabatabilă și fracționabilă 50/50.
Surprinde plăcut calitatea excelentă a materialelor folosite la interior și chiar finisajele, un lucru mai puțin obișnuit pentru un citycar încărcat de regulă cu un morman de plastic urât și bord cu aspect de jucărie. Nu suntem siguri că filosofia de design, denumită „claritate vibrantă”, în formele căreia se toarnă zilnic automobilele Toyota, a fost respectată în deplinătatea canoanelor sale.
Exteriorul, dominat de duritatea formelor angulare greu digerabile pentru martorii oculari mai sensibili, nu impresionează cu nimic. Însă trebuie să fim conștienți că iQ nu este o mașină de fițe ori menită să impresioneze estetic. Japonezii afirmă că piciul iQ se înscrie în gama de modele urbane cu emisii foarte reduse, nivelul noxelor fiind limitat ca urmare a unor modificări de substanță aduse motorului și aerodinamicii. Propulsia este un capitol încă sub semnul întrebării, constructorul japonez fiind indecis dacă să opteze pentru o gamă cu două agregate pe benzină sau un singur diesel. Toyota va da startul producției spre sfârșitul acestui an, urmând ca în 2009 să înceapă activitățile pe parte comercială. Manufacturierul previzionează vânzări globale de peste 100.000 de unități în primul an de producție. iQ este unul din cele trei modele de serie ce va fi dezvăluit de Toyota la începutul lunii octombrie la Salonul Auto de la Paris, când vom afla detaliile legate de preț și mecanică.