Țiriac: Companiile de stat nu trebuie ținute în viață cu aspirină; privatizarea cere viziune



Ion Țiriac consideră că firmele de stat nu trebuie susținute cu orice preț, ci eficientizate, iar pentru privatizări este nevoie de viziune, și spune că dacă în cazul CFR Marfă se dorește vânzarea la fier vechi, el este dispus să cumpere, să taie el vagoanele și să doneze banii încasați.
“Nu poți să le ții în viață numai cu aspirină. Ori faci o chirurgie și tai ce este rău și arunci afară și trăiește ca lumea, ori dacă nu, nu poți să subvenționezi treaba asta. (…) În ziua de astăzi, în mod normal din păcate se face o diferență între stat și privat. N-ar trebui să se mai facă absolut deloc. Eu când aud că funcționarii trebuie plătiți, ăia trebuie plătiți … Și muncitorii mei trebuie plătiți! Miiile ale pe care încă îi am, pentru că nu am putut să dau afară 13.000 din 14.000 pentru că îmi merge mie rău, cu toate că și cu 1.000 probabil tot așa rău mi-ar merge. Și muncitorii ăia, încă 4-5.000 cât îi am eu trebuie să-i plătesc în fiecare lună. Deci și eu sunt un fel de stat, stat în statul meu. Iar treaba asta, că nu putem acum să subvenționăm, asta-i viața! Asta trebuie să o învățăm și noi. Dar nu să le tai ca să le dai la fier vechi”, a spus omul de afaceri, la emisiunea “După 20 de ani”, difuzată duminică de Pro TV
El a criticat procedura organizată pentru vânzarea Oltchim și a punctat că în cazul unei privatizări, indiferent dacă este făcută pe un euro sau pentru mai mulți bani, este nevoie de strategie și de viziune.
“Unde este viziunea cu CFR Marfă? Pentru că dacă este viziune de tăiat numai vagoane, o cumpăr eu mâine, tăiem vagoanele, le băgăm într-un fond și îl dăm copiilor săraci sau îl dăm la o operă de caritate. Eu sunt dispus să fac treaba asta, decât să îi dai altuia să taie nu știu câte mii de vagoane, sau sute de vagoane. (…) Este vorba de un principiu. Trebuie să găsești pe cineva care are viziune”, a spus Țiriac.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a anunțat joi o nouă conducere la CFR Marfă, formată din economiști, ingineri și juriști, despre care a spus că nu vor avea contribuții directe în privatizare, dar ar trebui „să mai repare ceea ce se mai poate repara” în activitatea companiei.
De privatizarea CFR Marfă s-au arătat până în prezent interesate șapte-opt companii.
CFR Marfă înregistrează în prezent datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 milioane lei la buget și 600 milioane lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalități de întârziere și restanțe către furnizori privați.
Guvernul s-a angajat în ultimele negocieri cu FMI să publice anunțul de privatizare a CFR Marfă în luna martie a acestui an și să semneze contractul de vânzare a unui pachet majoritar de acțiuni până la jumătatea lui mai, tranzacția urmând să fie încheiată atunci când „toate condițiile vor fi îndeplinite”.