Tinerii sunt, în prezent, mai intoleranți, individualiști și blazați – studiu



Tinerii din prezent, comparativ cu cei din 2005, sunt mai blazați, mai individualiști, mai puțin dispuși să-și asume responsabilități sociale, mai radicali și intoleranți și mai dependenți de comunicarea virtuală, este rezultatul unui studiu realizat de GfK România.
În plus, studiul a scos la iveală faptul că tinerii de azi sunt mai dezamăgiți de ceea ce le oferă societatea, precum și de valorile pe care aceasta le promovează.
Potrivit studiului, tinerii cu vârste de 15 – 20 de ani sunt foarte sensibili la felul în care sunt percepuți de cei din jurul lor, mai ales în grupurile din care fac parte, dorind în primul rând să-și impună personalitatea și să iasă în evidență.
„De asemenea, rămâne valabil eternul conflict între generații. Își doresc să fie luați în seamă de către adulți, să fie ascultați și valorizați, chiar admirați și apreciați pentru ideile și acțiunile lor. Generația 15 – 20 de ani din 2009 are încredere în propriile forțe și pune sub semnul întrebării toate normele societății, din dorința de a trăi experiențe noi, de a testa totul pe propria piele”, spune Oana Mirilă, director cercetare calitativă GfK România.
În plus, tinerii pun mare preț pe felul în care arată, starea lor de bine depinzând în mare măsură de aspectul lor exterior; astfel, pentru ei nu contează doar îmbrăcămintea, ci întregul look, inclusiv tunsoarea și restul accesoriilor. Hainele sunt extrem de importante atât pentru fete, cât și pentru băieți, aceștia alegându-le cu grijă și investind fără nici un regret în ele o parte extrem de consistentă din banii de care fac rost. Ținuta standard a unui „pionier” în 2009 presupune converși, jeanși, tricou și hanorac imprimate, eșarfă, căciulă sau șapcă trendy, geantă sport, brățări.
Reprezentanții generației „Converse” percep tehnologia ca pe ceva obligatoriu pentru timpurile noastre, cele mai importante repere ale lor fiind telefonul mobil, playerul mp3 și computerul cu acces la Internet. „Tehnologia reprezintă un facilitator al unui stil de viață și un indicator de status. Cu cât ești mai «tehnologizat», ai acces la mai multe activități, informații, poți face anumite lucruri care să te facă vizibil. În plus, în funcție de cât de modern, autentic sau trendy este, gadget-ul folosit sau deținut te poziționează într-o anumită categorie socială, îți dă sau nu acces la un anumit grup – aspect care este foarte important” în rândul adolescenților, a adăugat Mirilă.
Tinerii admiră, în rândul personalităților autohtone, pe acelea care dau dovadă de talent, inteligență, principii clar creionate, curaj și care au de transmis un mesaj personal despre viață.
În ceea ce privește raportarea la mass-media și gradul de expunere, studiul arată că media clasică (TV, radio, presa scrisă) nu mai face parte din activitățile de timp liber preferate de tineri. Timpul în fața televizorului sau ascultând radioul a fost înlocuit, pe agenda adolescenților, de timpul petrecut în fața calculatorului, conversând cu grupul de prieteni în rețelele sociale și de ieșirile în oraș cu aceștia.
„Nu ne regăsim deloc în oferta televiziunilor. Mai vezi ceva pentru că e televizorul deschis de părinți și treci prin zonă în momentul ăla. Dar nu există un program pe vreunul din canalele noastre care să mă facă să îmi doresc să-l urmăresc”, a declarat unul dintre adolescenții participanți la studiu.
GfK România a derulat studiul la sfârșitul anului 2009, pentru a realiza un portret al tinerilor de azi, având în centru generația adolescenților și tinerilor între 15 și 20 de ani. Proiectul este o reeditare a unuia similar realizat pentru prima oară de companie în 2005.
Pentru a realiza studiul, GfK România a utilizat mai multe tipuri de culegere a informației, între care forumuri de discuții online și focus grupuri. Proiectul a fost derulat la București, în perioada august-noiembrie 2009.
GfK România, fondată în 1992, este parte integrantă a Grupului GfK și este lider în cercetarea de piață din România. Înființat în urmă cu 75 de ani ca primă companie de cercetare de piață în Germania, grupul GfK are în prezent peste 150 de sucursale în 100 de țări de pe cinci continente.