Angajatorii vor putea acorda tichete de creșă părinților sau tutorilor copiilor în vârstă de până la doi ani, respectiv până la trei ani în cazul copilului cu handicap, tichete în valoare de 300 lei (3 milioane lei vechi), indexată semestrial.
Valoarea tichetelor de creșă va fi stabilită de ministrul Muncii și indexată semestrial, potrivit normelor metodologice de aplicare a Legii 193/2006, aprobate de Guvern în ședința de miercuri.
La intrarea în vigoare a acestui act normativ, valoarea unui tichet va fi de 300 lei.
Tichetele cadou și tichetele de creșă sunt bilete de valoare și pot fi utilizate de societățile comerciale, regiile autonome, societățile și companiile naționale, instituțiile din sectorul bugetar, unitățile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum și persoanele fizice care încadrează personal pe bază de contract individual.
Valoarea tichetului este stabilită în funcție de indicele inflației, cu referință luna mai 2006 – momentul în care a intrat în vigoare Legea 193/2006, precum și de valoarea sumei lunare acordate sub formă de tichete de creșă, valabilă la data intrării în vigoare a aceleiași legi.
Valoarea nominală a unui tichet de creșă, valabilă în ultima lună a semestrului, se utilizează și pentru următoarele două luni calendaristice, având în vedere datele la care Institutul Național de Statistică comunică indicii realizați ai prețurilor de consum.
Normelor metodologice stabilesc că valoarea sumei lunare indexate rezultată din calcul pentru tichetele de creșă va fi rotunjită din 10 în 10 lei, urmând ca, începând cu anul viitor, contravaloarea tichetelor cadou și a tichetelor de creșă să nu mai fie impozabilă în sensul impozitului pe venit.
De asemenea, pentru sumele corespunzătoare acestor tichete nu se calculează și nu se rețin – nici pentru angajat, nici pentru salariat – contribuțiile obligatorii la asigurările sociale, la bugetul asigurărilor de șomaj, la asigurările de sănătate și nici contribuția de asigurări pentru accidente de muncă și boli profesionale.
Tichetele de creșă sunt distribuite lunar, salariaților sau, după caz, angajaților, pentru fiecare dintre copiii naturali, pentru fiecare copil adoptat, încredințat în vederea adopției sau dat în plasament, precum și pentru cei cărora li s-a instituit tutela. Nu se acordă tichete de creșă pentru copiii dați în plasament la asistentul maternal profesionist și nici celor pentru care s-a dispus măsura plasamentului de urgență.
Pentru a primi tichetele de creșă, părintele sau, după caz, tutorele trebuie să depună o cerere și are nevoie de actul doveditor eliberat de unitatea educațională unde este înscris copilul, de o declarație pe proprie răspundere că celălalt părinte/tutore nu primește tichete de creșă și nu beneficiază de concediul și indemnizația care se acordă pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv până la 3 ani în cazul copilului cu handicap, de livretul de familie sau, în cazul în care acesta nu a fost emis, de copia certificatului de naștere al copilului sau a extrasului de naștere, precum și de alte documente solicitate de angajator.
Tichetele de creșă pot fi utilizate doar pentru achitarea taxelor la creșele la care au fost înscriși copiii și cu care unitățile emitente au încheiat contracte de prestări servicii, precum și la unitățile educaționale care, potrivit Legii 193/2006, sunt asimilate creșelor.
Pentru angajații din instituțiile din sectorul bugetar, angajatorii vor stabili regulamente interne de acordare a tichetelor de creșă și a tichetelor cadou. Salariații care au cumul de funcții pot primi tichete de creșă doar de la angajatorul la care aceștia își au funcția de bază.
Dacă salariatul care primește tichete de creșă nu prezintă angajatorului, în scris, informații privind prezența copilului la creșă, angajatorul va recupera, din salariul persoanei respective, contravaloarea tichetelor acordate suplimentar, precum și prețul imprimatelor acestora, corespunzător cu numărul de zile în care copilul a absentat de la creșă.






