Textura recipientelor, importantă în evaluarea gustului



Forma și textura cănii din care vă beți cafeaua sau ceaiul influențează gustul băuturii. Cel puțin așa susțin experții, care în urma unui studiu recent au constatat că recipientul din care sunt consumate alimentele și băuturile afectează percepția consumatorului asupra aromei produsului respectiv.
Rezultatele studiului efectuat de cercetătorul indian Aradhna Krishna arată că, în general, consumatorii evaluează calitatea și gustul alimentelor sau băuturilor doar atingând recipientele în care acestea sunt servite. În plus, produsele ambalate în recipiente fragile sunt percepute în mod negativ de consumatori.
Totuși, sensibilitatea la atingere diferă de la persoană la alta. Prin urmare, într-o primă fază a proiectului, experții au efectuat un test pentru a determina care dintre participanții la experiment obișnuiesc să atingă un obiect înainte de a-l cumpăra și care nu se lasă ghidați de acest impuls.
În mod surprinzător, s-a concluzionat că persoanele ce fac parte din prima categorie s-au lăsat mai puțin influențate de simțul tactil când a venit vorba de evaluarea gustului. În schimb, în timpul degustării aceluiași tip de apă minerală, dar servită o dată într-un recipient fragil și apoi într-o cană solidă, persoanele care făceau parte din a doua categorie au considerat că apa băută din recipientul fragil avea un gust mai puțin plăcut decât cealaltă.
Rezultate asemănătoare s-au înregistrat și atunci când participanților doar li s-a descris recipientul și nu au avut ocazia să-l analizeze cu propriul lor simț tactil. Persoanele din a doua categorie s-au declarat dispuse să plătească mai mult pentru un recipient mai solid, spre deosebire de cele din prima categorie. „Persoanele din prima categorie se simt mai bine atingând obiectele, au tendința de a-și folosi mai mult simțul tactil și sunt mai conștiente de efectul pe care indiciile tactile îl pot avea asupra evaluării unui produs. Acestea pot mai ușor să adapteze astfel de indicii la evaluarea corespunzătoare a produselor”, au explicat cercetătorii care au realizat experimentul.