Michel Thomas s-a născut în 1914 într-o familie de evrei din Lodz, Polonia. Și-a petrecut o parte din copilărie în Germania. Din cauza regimului nazist, a plecat la Universitatea din Bordeaux în 1933. Mai târziu a urmat cursuri la universitățile din Sorbona și Viena.
În timpul celui de-al doilea război mondial, a fost capturat în repetate rânduri de autoritățile germane și franceze și trimis în lagăre de exterminare. După lungi perioade de suferință, Thomas a evadat din fiecare lagăr. Mai târziu a devenit membru al mișcării de rezistență, unde a luptat din Alpi pentru eliberarea Franței de sub ocupația germană. S-a alăturat mai apoi serviciilor de informații ale armatei americane, contribuind decisiv la capturarea și interogarea unora dintre cei mai importanți lideri naziști.
După terminarea războiului mondial, Michel s-a mutat în America, unde a devenit un faimos profesor de limbi străine, predând oamenilor de afaceri, diplomaților și starurilor. În 1994, Michel Thomas a primit distincția Steaua de Argint din partea senatorului American John McCain pentru contribuția sa în timpul celui de-al doilea război mondial.
Am aflat de Michel Thomas acum doi ani de la un foarte bun prieten. Mi-a scris entuziasmat pe messenger: “Am căutat atâta timp un profesor bun de limbi străine și acum l-am găsit. Cel mai bun profesor de limbi străine pe care l-am auzit vreodată.”
Am căutat și eu pe internet date despre Michel, apoi am ascultat câteva lecții pe care le-a înregistrat. Prietenul meu avea dreptate. Metoda acestui profesor plin de candoare și înțelepciune făcea învățatul oricărei limbi străine o plăcere, în loc de un chin, așa cum e de obicei în școală.
La începutul fiecărui curs, Michel Thomas le spunea următorul lucru elevilor săi: ”Veți experimenta acum un nou mod de a învăța și un nou mod de a învăța o limbă străină. Veți putea folosi noua limbă după zece ore de învățat. Totul este realizat fără memorare. Fără manuale. Fără notițe. Fără teme. Este foarte important să fiți relaxați și să eliminați orice formă de tensiune sau anxietate asociate de obicei cu învățarea și cu învățarea limbilor străine în particular. Orice formă de tensiune sau anxietate împiedică învățarea adevărată și eficientă. Responsabilitatea învățării este la profesor, nu la elev.”
Responsabilitatea învățării e la profesor, nu la elev… Orice formă de tensiune împiedică învățarea adevărată…
Ovidiu COCIERU,
Bursier Fulbright