Un control al ANRSC la societatea de termoficare a Sucevei s-a soldat cu o amendă de 2000 de lei, dată pentru că nu ar avea întocmite câteva formalități legale.
Reprezentanții Termica susțin că măsura ANRSC – ului contravine prevederilor legale, pentru că rezultatele controlului au fost aflate de conducerea societății de Termoficare din presă, nu de la cei care l-au efectuat, așa cum era normal.
Conducerea Termica spune că nu doar că ar fi trebuit să fie înștiințată, ci trebuia să și semneze că a luat știință de rezultatul controlului, înainte ca acesta să poată fi făcut public.
Reacția ANRSC-ului este cu atât mai discutabilă, spun reprezentanții Termica, cu cât a amendat societatea de termoficare pentru niște probleme minore și interpretabile, în vreme ce acolo unde sunt adevăratele probleme, la firmele de repartitoare și la asociațiile de locatari, unde sunt o mulțime de nereguli referitoare la repartizarea cheltuielilor de întreținere, nu a fost capabilă să ia nici o măsură, din cauză că nu a gândit până acum cadrul legislativ prin care să poată realiza acest lucru.
Rezultatele controlului ANRSC
Echipa de control a ANRSC-ului a fost la Termica Suceava în urmă cu aproximativ două săptămâni, dar rezultatele controlului au fost făcute publice în cursul zilei de joi, printr-o conferință de presă.
Termicii Suceava i se reproșează că:
nu are întocmit bilanțul energetic de către o firmă autorizată
contractele de furnizare încheiate cu utilizatorii nu sunt conforme cu cele prevăzute în Anexa nr. 1 la Contractul-cadru de furnizare a energiei termice pentru utilizatori de tip urban
procedura de stabilire și facturare a consumului de energie termică pentru consumatorii finali nu a fost întocmită și înaintată la A.N.R.S.C., spre aprobare
diagrama de reglaj nu se respectă în toate punctele termice
Acțiunea ANRSC-ului, considerată anormală și chiar ilegală
Conducerea Termica e decisă să conteste rezultatele controlului ANRSC, imediat după ce acesta îi va fi adus în mod legal la cunoștință.
“Nu știu ce i se impută Termicii. Nu este nici un haos, întregul sistem este contorizat, avem procedurile de facturare legale, menținem un nivel al temperaturilor în circuitele secundare în așa fel încât clienții noștri să fie satisfăcuți.
Nu înțeleg de unde vine această concluzie după controlul ANRSC, care a fost efectuat la șase centrale din țară și nici până acum noi nu am primit un raport al controlului, dar aflu mirat din presă că SC Termica este amendată cu 2000 de lei.
Era normal să ni se aducă și nouă la cunoștință procesul verbal de control, era normal să ni se dea posibilitatea să ne apărăm, să discutăm problemele care sunt și ce ni se impută”, a declarat directorul societății de termoficare, Constantin Plăcintă.
El a adus lămuriri, punct cu punct, asupra rezultatelor controlului ANRSC, susținând că nu sunt conforme cu realitatea:
“Singurul punct în care ar fi ceva de discutat sunt aceste bilanțuri energetice. Noi facem aceste bilanțuri zilnic, lunar și anual. În fiecare zi primesc raportul pe ziua anterioară, ne arată nouă consumul zilnic, care trebuie să difere în funcție de temperaturile exterioare. Ce ni se impută nouă este faptul că aceste calcule trebuie făcute sau doar vizate de un organism acreditat, o dată pe an. Noi aveam obligația de a face acest lucru până în martie 2008, adică într-un an de zile de la apariția legii. Ei au venit în ianuarie și mă amendează că nu am bilanțul anual pe diferite activități. Executarea unui asemenea bilanț de către o firmă specializată ar însemna încă o cheltuială în plus, de peste un miliard de lei. Parcă nu ar fi fost destule taxe pe care le plătește Termica, au mai dat și această reglementare, ca să plătim în plus, doar pentru un aviz dat pe calculele făcute de noi. Încercăm să ne autorizăm noi pentru asemenea activitate, încât să putem face noi bilanțul pentru Bacău, iar Bacăul să ne facă nouă, evitând astfel cheltuielile inutile.
Acele bilanțuri sunt necesare în momentul în care eu mă duc la Agenția de reglementare și cer să-mi aprobe niște pierderi din sistem.
Dacă ar fi venit și ar fi văzut că noi nu ne supraveghem consumurile, nu știm ce se întâmplă în sistemul de termoficare, ar fi avut dreptate să ne amendeze. Dar noi facem tot ce trebuie zilnic și toate consumurile sunt contorizate, nimeni nu este încărcat cu cantități care nu ar fi reale. Ce se întâmplă dincolo de gigacalorimetrul blocului e problema locatarilor, a asociației de locatari și a firmelor de repartitoare, pentru că acestea sunt responsabile de împărțirea cheltuielilor. Nu avem nici o atribuție legală de a interveni în modul de montare și repartizare a cheltuielilor pe repartitoare.
Contractele de furnizare sunt refăcute conform normelor încă din 2004 – 2005, iar acum funcționăm în baza procedurilor aprobate de ANRE, fosta autoritate de reglementare.
Au apărut schimbările legislative, acum autoritatea este ANRSC, dar până când vom primi răspunsul lor funcționăm în baza vechilor principii, care sunt în mare aceleași.
Ce ni se reproșează, cu diagrama de reglaj termic, vine ca urmare a faptului că pe alocuri, în circuitul secundar, a trebuit să furnizăm agentul termic la parametri mai mari pentru a compensa starea termică precară a instalațiilor din condominii, ca să aibă încălzire și cei de la etajul 4 sau 8”, a încheiat Constantin Plăcintă.
ANRSC, incapabilă să rezolve problemele cetățenilor
Controalele ANRSC, demarate ca urmare a numeroaselor plângeri de la cetățeni din întreaga țară, referitoare la facturile la întreținere, nu au reușit să facă ordine acolo unde sunt cele mai mari probleme, la asociațiile de locatari și la firmele de repartitoare, care fac împărțirea cheltuielilor pe fiecare apartament în parte.
Deși în fiecare localitate controlată au fost descoperite numeroase nereguli, de la citirea defectuoasă a repartitoarelor, facturarea unor consumuri declarate cu mult mai mici decât cele reale, la unii locatari, greșeli de calcul făcute de firmele de repartitoare, nerespectarea legislației de asociațiile de proprietari, care nu îi pun la plata căldurii pentru spațiile comune și pe cei debranșați de la rețeaua centralizată, indiferent că au centrală termică sau nici o sursă de încălzire, lipsa unor măsuri de remediere a problemelor din interiorul blocurilor, de la țevi distruse, înfundate, până la subsoluri inundate, în care țevile de căldură și apă caldă stau cufundate în apă rece, ANRSC nu a luat nici o măsură împotriva celor vinovați.
Mai mult, chiar ei recunosc că sunt neputincioși în asemenea cazuri.
Firmele care montează repartitoare de căldură nu pot fi amendate în cazul în care nu își îndeplinesc atribuțiile contractuale, pentru că autoritățile au uitat să cuprindă în lege sancțiuni pentru astfel de cazuri.
Nici dacă firmele citesc greșit aparatele montate pe calorifer, ele nu pot fi amendate.
“Nu îi putem trage la răspundere pe cei care montează sau citesc greșit repartitoarele de căldură deoarece nu există cadrul legal necesar”, a declarat Iulian Bandoiu, directorul general al Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Servicii Comunitare (ANRSC).
Reacție
Termica acuză de rea-voință inspectorii ANRSC





