Termenul de introducere a pașapoartelor electronice va fi prelungit din nou, până la finele anului



Termenul de punere în circulație a pașapoartelor electronice va fi prelungit cu șase luni, de la 1 iulie până la finele anului, aceasta fiind a patra amânare, deși Comisia Europeană a transmis în 2007 un avertisment României pentru nerespectarea obligațiilor UE privind documentele de călătorie.
Termenul a fost prelungit succesiv de la 1 ianuarie 2007 până la 1 iulie 2008, ca urmare a unor întârzieri în procesul de selectare a firmei care va realiza pașapoartele, licitație care a fost contestată de mai multe ori.
Ultimele oferte au fost depuse în luna februarie 2008, însă comisia de evaluare a respins toate documentele și a anulat procedura de atribuire. În luna martie, trei ofertanți – asocierea formată din Oesd, Marubeni și Uti, consorțiul alcătuit din Bundesrukerei (Germania) și Axalto (Franța), și firma poloneză Wytwornia Papierow – au contestat decizia comisiei. La jumătatea lunii mai, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a comunicat Regiei Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS), instituția abilitată să selecteze firma care va furniza pașapoartele, să anuleze, din oficiu, procedura de atribuire, raportul comisiei și actele transmise firmelor care au depus oferte.
„Ca urmare a anulării procedurii de atribuire a contractului suntem obligați să solicităm Guvernului să prelungească termenul de punere în circulație a pașapoartelor electronice, deoarece nu putem respecta data de 1 iulie”, au declarat agenției MEDIAFAX surse din RA-APPS.
În luna februarie, Regia a comunicat că mai multe firme, printre care Royal Consulting și Wytwornia Papierow, au contestat procedurile de licitație cu câteva zile înainte de depunerea ofertelor.
„Royal Consulting nu a manifestat niciun interes în achiziționarea documentației de atribuire decât cu trei zile înainte de termenul de depunere a ofertelor. Este evidentă reaua credință, atât în calcularea termenului, cât și în introducerea contestației. (…) Ori, de aici se poate desprinde o concluzie: contestatoarea (Royal Consulting – n.r.) cunoștea exact conținutul documentației însă nu a fost interesată în achiziționarea acesteia și depunerea ofertei”, se arată într-un comunicat al RA-APPS emis în luna februarie.
Regia menționa, la acea dată, că Royal Consulting a contestat procedura de atribuire, blocând licitația, și în vara anului trecut, motiv pentru care termenul pentru introducerea pașapoartelor a fost prelungit de la 1 septembrie 2007 la 1 ianuarie 2008. Procedurile au mai fost contestate și de către firmele Francois-Charles Oberthur Fiduciaire, Reu Identity Systems și Zetes.
„Reprezentanța Permanentă a României pe lângă Uniunea Europeană a transmis scrisoarea Comisiei Europene de punere în întârziere a României pentru neaplicarea prevederilor Regulamentului 2252/2004 privind standardele pentru elementele de securitate și cele biometrice integrate în pașapoartele și în documentele de călătorie emise de statele membre”, potrivit datelor Departamentului pentru Afaceri Europene comunicate RA-APPS în toamna anului 2007.
CE explică în scrisoare că „punerea în întârziere a României decurge din faptul că nu a prezentat comisarilor europeni și celorlalte state membre specimene ale pașapoartelor electronice. În aceste condiții Comisia prezumă că România nu aplică direct la Regulamentul 2252/2004”.
Titulatura de „pașaport electronic” este dată de autorități pașaportului diplomatic, de serviciu sau celui simplu, care permite stocarea electronică a datelor biometrice ale titularului, precum amprenta digitală și imaginea facială.
Conform anunțului de licitație, contractul pentru realizarea pașapoartelor electronice are o valoare estimată la 77,3-89,2 milioane euro și îl obligă pe ofertantul câștigător să furnizeze minimum 2,08 milioane de documente – cu posibilitate de extindere până la cel mult zece milioane de unități – echipamente și produse IT necesare personalizării, precum și să asigure servicii de pregătire, mentenanță și suport pentru punerea în circulație a documentelor.