Termenul de finalizare a șoselei de centură a Sucevei rămâne în continuare necunoscut. Președintele Consiliului Județean Suceava, Cătălin Nechifor, a declarat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, că singurul tronson din cele trei ale șoselei de centură care ar putea fi finalizat într-un timp rezonabil este cel care face legătura între DN 17 Suceava – Vatra Dornei și DN 2 Suceava – Siret. Nechifor a arătat că acest tronson are o lungime de 3,5 kilometri, iar lucrările sunt aproape de finalizare. El a precizat că pe tronsonul dintre cele două drumuri naționale mai trebuie turnat stratul de uzură, trebuie realizate elementele de siguranță în zona podului de peste râul Suceava și marcajele rutiere. Șeful administrației județene a subliniat că pentru finalizarea acestui tronson constructorul a mai solicitat o sumă de zece milioane de lei, în condițiile în care potrivit proiectului ar mai fi fost necesare doar trei milioane de lei.
„Pentru acest tronson mai am un element pe care nu l-am înțeles foarte bine și am cerut clarificări suplimentare. Lucrările efective realizate și plătite pe acest tronson au fost în valoare de circa 75 de milioane de lei, dintr-un total de 78 de milioane de lei, sumă care include și majorările care au apărut în ultimii ani. Deci ar mai fi nevoie de trei milioane de lei pentru a finaliza și nu înțeleg de ce necesarul este de zece milioane de lei”, a declarat Nechifor.
El a arătat că a solicitat Guvernului sumele necesare pentru finalizarea lucrărilor la acest tronson al șoselei de ocolire a Sucevei. „Am făcut demersuri importante la nivel de Guvern pentru a găsi soluții de finanțare măcar pentru acest tronson, urmând ca anul viitor să fie găsite soluții de finanțare pentru celelalte două tronsoane”, a subliniat Cătălin Nechifor.
Valoarea șoselei de centură a crescut cu 62% din 2007 și până în prezent
Președintele CJ Suceava a amintit că lucrările la șoseaua de centură a Sucevei au început în luna mai 2007, valoarea inițială a investiției fiind de 223 de milioane de lei, bani care trebuiau alocați de Guvernul României. Cătălin Nechifor a arătat că din documentele oficiale pe care le are de la Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale rezultă faptul că până în momentul de față valoarea investiției a crescut cu 62%, ajungând la suma de 361,94 de milioane de lei. Nechifor a precizat că în prezent sunt finalizate 76% din lucrările de construcție, cheltuindu-se o sumă de 206,2 milioane de lei.
„Faptul că sub guvernarea PDL, Emil Boc și Ungureanu, au existat corecții și creșteri importante din punct de vedere financiar, cu 62%, ne-a adus în situația în care pentru a finanța această lucrare majoră bugetul va trebui utilizat mai mult și vor trebui găsite resurse financiare pentru a finanța lucrarea. De precizat că în perioada 2007 – 2011 s-au cheltuit circa 130 milioane de lei, și doar în acest an, în 2012, s-au alocat de la bugetul de stat circa 75,58 milioane de lei. Practic în anul 2012, alocația bugetară a fost aproximativ jumătate din cât s-a alocat din 2007 și până în 2011. Timp de cinci ani, în guvernarea PDL au fost 130 de milioane de lei, și numai anul acesta s-au alocat 75 de milioane”, a spus Cătălin Nechifor, care a arătat că suma necesară pentru terminarea investiției este de 150,2 milioane de lei.
Nechifor: Situația constructorului este complicată
Șeful administrației județene a mai adăugat că o altă problemă este legată de constructorul care trebuie să finalizeze investiția. Cătălin Nechifor a declarat că licitația pentru construcția șoselei de centură a fost câștigată de SC CF – Grup Colas Iași, companie care în momentul de față nu își mai desfășoară activitatea în România.
„Situația constructorului este complicată. În primă instanță această lucrare finanță de Guvernul României a fost câștigată de SC CF – Grup Colas Iași, care în momentul de față nu mai există fizic în România. Din rațiuni pe care eu unul nu le pot înțelege, această companie privată a vândut întreaga afacere către o companie, iar aceasta, la rândul său, a vândut-o către altă companie. Suntem într-o situație extrem de complexă și complicată pentru că discutăm acest subiect cu o entitate care nu a fost parte la momentul inițial, atunci când lucrarea costa cât costa, și care nu a fost parte la diversele faze care au crescut valoarea de investiție cu 62%”, a ținut să precizeze președintele CJ Suceava.
Cătălin Nechifor a contestat și traseul ales pentru această șosea de centură a Sucevei, precizând că acesta „nu a ținut cont de anumite chestiuni de perspectivă”.
„Acest obiectiv a ținut cont doar de ideea de a crește artificial valoarea investiției și cine știe în ce parandărăt s-au dus banii ăștia, pentru că în acest moment situația este dificilă și complicată și din punctul de vedere al constructorului. Despre decizia de a construi această variantă ocolitoare Sucevei nu pot să spun că este rea, dar pot să spun că traseul care s-a ales a fost unul impropriu. Mai ales că se traversează acea vale a Hagigadarului, care necesită 4 viaducte, foarte multe lucrări la structura terenului, având în vedere că au intervenit foarte multe alunecări de teren”, a declarat Cătălin Nechifor.