Telefonul copilului: Zeci de copii au ajuns în grija statului din cauza sărăciei



Zeci de copii au ajuns în grija statului din cauza sărăciei, afirmă organizația Telefonul copilului, care precizează că peste 70.000 de apeluri s-au înregistrat în primele șase luni la numărul pus la dispoziție de către asociație, care a inițiat întâlniri cu micuții în toate regiunile țării.
Starea emoțională a copiilor la începutul apelului a fost identificată de specialiștii Asociației Telefonul Copilului, cosntâtndu-se astfel că 28,53% dintre copii simțeau tristețea, 11,53% frustrarea și depresia, 11,24% singurătatea, 9,22% apăsarea, 6,05% frica.
Tristețea și singurătatea au fost identificate la copiii care au apelat 116 111 din nevoia de comunicare, în timp ce frustrarea și depresia s-au manifestat la copiii care nu aveau o relație bună cu părinții, iar frica s-a manifestat în cazurile de abuz și violență domestică.
Potrivit unui comunicat remis presei de către Asociația Telefonul copilului, sărăcia cauzată de lipsa unui loc de muncă, de disponibilizări și reducerea ajutoarelor sociale acordate a dominat lista problemelor semnalate în cele 76.824 de apeluri înregistrate la 116 111, în primele șase luni ale anului 2012. Situațiile grave au determinat intervenția instituțiilor abilitate în mii de cazuri, iar zeci de copii au ajuns în grija statului din cauza sărăciei.
„Criza economică a afectat societatea în profunzimea sa. Este foarte grav și trist deopotrivă să vedem părinți care preferă să își abandoneze copiii din cauza sărăciei, neavând mijloacele necesare să îi îngrijească. Linia 116 111 este deschisă deopotrivă copiilor și părinților și suntem aici pentru a-i asculta și sprijini. Tragem încă un semnal de alarmă, însă: abandonul, abuzul, singurătatea, tristețea cu care se confruntă copiii – acestea sunt probleme care nu au soluție decât printr-un efort cumulat și susținut din partea tuturor actorilor implicați, de la familii la instituțiile statului”, a declarat Cătălina Florea, director executiv Asociația Telefonul Copilului
Pe fondul crizei financiare, părinții au recurs la măsuri extreme și în anul 2012: fie au ales instituționalizarea temporară sau chiar abandonul copiilor (Transilvania este pe primul loc cu 29 de cazuri, urmată de Moldova cu 6, Muntenia cu 3, Bucuresti cu 3 si Oltenia cu 2), fie au ales măsuri alternative la instituționalizare precum: asistența maternală, centrul maternal, centrul de zi, plasamentul familial (cele mai multe sesizări au fost înregistrate din București, în număr de 13, urmat de Moldova – 9, Muntenia – 7, Transilvania – 6 și Oltenia – 5).
Conform datelor furnizate de baza de date a call center-ului Asociației Telefonul Copilului, primele șase luni ale acestui an arată cifre îngrijorătoare, consideră organizația citată.
„76.824 de apeluri înregistrate la 116 111, dintre acestea 2.085 de cazuri care au necesitat intervenția instituțiilor abilitate pe de o parte, iar pe de altă parte consilierea și monitorizarea continuă a specialiștilor Asociației Telefonul Copilului; starea emoțională a copiilor la începutul apelului a fost identificată de specialiștii Asociației Telefonul Copilului astfel: 28,53% dintre copii simțeau tristețea, 11,53% frustrarea și depresia, 11,24% singurătatea, 9,22% apăsarea, 6,05% frica. Tristețea și singurătatea au fost identificate la copiii care au apelat 116 111 din nevoia de comunicare, în timp ce frustrarea și depresia s-au manifestat la copiii care nu aveau o relație bună cu părinții, iar frica s-a manifestat în cazurile de abuz și violență domestică”, explică sursa citată.
Totodată, se arată că 1.026 de cazuri de abuz asupra copilului și violență în familie au fost sesizate la 116 111, iar printre cele mai grave forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizica în procentaj de 43,76%, neglijarea în procentaj de 26,09% și abuz emoțional în procentaj de 12,16%; numărul cazurilor de abuz sexual asupra copilului și trafic de minori aproape s-a dublat în prima jumătate a acestui an, fiind înregistrate 94 de astfel de situații; cu sprijinul instituțiilor abilitate, au fost adoptate cele mai bune soluții pentru stoparea abuzului și înlăturarea efectelor negative produse de situația traumatizantă, iar agresorii sunt condamnați pentru faptele săvârșite;
Consilierea psihologică indică un procentaj de 16,50%, din numărul total al cazurilor înregistrate la 116 111 și s-a impus în situații în care copiii se simțeau singuri, triști, neînțeleși, neglijați, discriminați, respinși, dar și în legatură cu probleme specifice vârstei sau chiar sentimentale.
Consilierea juridică solicitată la 116 111, referitoare la alocații și indemnizații, încredințarea copilului, pensia alimentară, menținerea legăturilor personale, dreptul la vizită al părintelui care nu a obținut încredințarea copilului, ordonanța președințială, părăsirea țării cu un minor, înregistrarea tardivă a nașterii, precum și drepturile copilului, a înregistrat un procentaj de 20,81% din numarul total al cazurilor.
Mediul cel mai frecvent raportat în ceea ce privește cazurile înregistrate la 116 111 este cel rural, în procent de 50,59%, urmat de cel urban, în procent de 43,26%, iar pentru un procent de 6,15% a fost solicitată confidențialitatea. Cele mai multe cazuri au fost înregistrate din regiunea Muntenia (26,18%), urmată de Transilvania (20,43%), Moldova (16,88%), București (13,91%), Oltenia (10,79%), Dobrogea (5.52%), Banat (3,51%), necunoscut (2,78%);
În ceea ce privește repartizarea pe județe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din județele Buzau, Ilfov, Constanța, Iași, Teleorman, Dolj, iar cele mai puține au fost sesizate din județele Sălaj, Mureș, Botoșani, Bistrița-Năsăud, Alba, Satu Mare.
„În această perioadă și totodată într-un an în care efectele crizei continuă să fie devastatoare pentru tot mai mulți copii și părinți, Asociația Telefonul Copilului a organizat întâlniri directe cu 17.387 copii din regiunile Transilvania, Moldova, Munteania și Oltenia, din zone rurale dezavantajate, către care s-a îndreptat cu rechizite personalizate, dulciuri și jucării http://www.telefonulcopilului.ro/traficul-de-minori-pe-intelesul-copiilor,
http://www.telefonulcopilului.ro/galerie-foto-2012.
116 111 este linia europeană de asistență pentru copii, gestionată în România de Asociația Telefonul Copilului și Romtelecom. Apelul către 116 111 este oferit gratuit de Romtelecom și Cosmote.