Telefonul Copilului și Avocatul Poporului vor colabora în cazurile grave de abuz asupra copilului



Aproape jumătate dintre cazurile înregistrate în 2012 la telefonul copilului vizau abuzuri asupra copiilor și violența în familie, creșterea și gravitatea situațiilor determinând colaborarea Asociației Telefonul Copilului cu Avocatul Poporului pentru intervenția în situațiile grave de abuz.
Directorul executiv de la Asociația Telefonul Copilului, Cătălina Florea, a declarat joi, la semnarea acordului de colaborare cu Avocatul Poporului, că situațiile de încălcare a drepturilor copilului și gravitatea lor cresc de la an la an.
„Numai în primele trei săptămâni ale acestui an șapte copii și-au pierdut viața, în propriile case, din cauza unor incendii izbucnite în lipsa părinților. Acestea sunt doar cazuri extreme, însă zeci de copii sunt abuzați sau neglijați în fiecare zi, în familie, în instituții de învățământ, în instituții rezidențiale. Pentru intervenție, dar și pentru prevenirea unor astfel de cazuri, Asociația Telefonul Copilului și Instituția Avocatul Poporului au decis să încheie un Acord de Parteneriat. Cazul de la Bacău a fost cel care ne-a făcut să ne îndreptăm spre Avocatul Poporului, pentru că aveam indicii că acolo autoritățile știau de situația acelor copii și s-ar fi putut evita un astfel de deznodământ”, a spus Cătălina Florea.
Potrivit protocolului, cu acordul beneficiarilor Asociației Telefonul Copilului, organizația va semnala Instituției Avocatul Poporului cazurile grave de abuz sesizate prin intermediul numărului 116111, mai ales atunci când se constată că acestea nu sunt rezolvate la nivelul instituțiilor abilitate la nivel local.
Colaborarea dintre cele două părți va permite demararea de urgență a anchetei pentru a asigura protecția și siguranța copiilor.
Instituția Avocatul Poporului va pune la dispoziția asociației coordonatele Birourilor Teritoriale, precum și persoane de contact la nivelul acestora, în vederea unei colaborări eficiente și va transmite informații cu privire la soluționarea situațiilor semnalate.
„Acordul de parteneriat semnat astăzi ne va aduce mai aproape de cazurile de încălcare a drepturilor copilului, datorită existenței liniei telefonice gratuite 116111 gestionată de organizație și astfel vom putea să luăm atitudine conform atribuțiilor instituției”, a declarat secretarul de stat Ionel Oprea, adjunct al Avocatului Poporului pentru domeniul drepturile copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap.
Datele centralizate din baza de date a call center-ului Asociației Telefonul Copilului arată că în prima lună a acestui an au fost înregistrate deja 6.822 de apeluri, iar 377 de cazuri au necesitat intervenția instituțiilor abilitate.
„Ȋn anul 2012, cazurile de abuz asupra copilului și violența în familie sesizate la 116.111 au reprezentat 47,09 la sută. Față de anul 2011, cazurile de abuz sexual asupra copilului și de trafic de minori au înregistrat o creștere de 13,04 la sută, respectiv 156 astfel de cazuri”, a declarat directorul executiv al asociației.
Peste 19 la sută dintre copiii care au apelat linia telefonică dedicată lor au avut nevoie de consiliere psihologică, din diferite motive: se simțeau singuri, triști, neînțeleși, neglijați, discriminați, respinși, aveau probleme specifice vârstei sau chiar sentimentale.
„Solicitările de consiliere psihologică pentru starea accentuată de depresie a copiilor ai căror părinți sunt plecați în străinătate au înregistrat însă o creștere de 24,17 la sută, iar în unele cazuri s-a impus fie instituționalizarea copiilor, fie plasamentul în familia extinsă. Aceste din urmă soluții au fost identificate cu precădere în situațiile extreme în care copiii au dezvoltat comportamente deviante, care au condus la tentative de suicid și automutilare”, a mai spus Cătălina Florea.
Aproape jumătate dintre apelanți, respectiv 47,99 la sută, sunt din mediul rural, 41,86 la sută din urban, iar 10,15 la sută au solicitat confidențialitate.
În ceea ce privește repartizarea pe județe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din Buzău, Constanța, Ilfov, Iași, Teleorman, Bacău, Giurgiu, Dolj, iar cele mai puține au fost sesizate din Harghita, Sălaj, Satu Mare, Alba, Mureș, Caraș-Severin, Bistrița-Năsăud și Botoșani.
„La fel de îngrijorătoare sunt și datele comparativ cu 2008, anul în care 116.111 a devenit funcțional și în România, înlocuind vechiul număr 08008 200 200, gestionat de Asociația Telefonul Copilului. Dacă în anul 2008 am înregistrat 9.868 de apeluri, în anul 2012 baza de date a organizației arată 138.104 de apeluri înregistrate. Și numărul beneficiarilor serviciilor oferite de Asociația Telefonul Copilului a înregistrat o creștere semnificativă, în anul 2012 fiind 40.853 de beneficiari, față de 3.799 în anul 2008”, a mai arătat Cătălina Florea.