Ministerul Sănătății din Marea Britanie vrea să exploateze la maximum beneficiile tehnologiei, intenționând să implementeze un sistem de medicină preventivă bazat pe aplicațiile de pe telefoanele mobile, potrivit cotidianului Daily Mail.
Oficialii din cadrul Ministerului britanic al Sănătății au gândit un plan menit să genereze economii de milioane de lire sterline, bani care se cheltuiesc în prezent pe vizite inutile făcute la cabinetele medicale sau la spital. În cadrul proiectului, pacienții vor fi îndemnați să utilizeze aplicații de pe telefoane mobile pentru a-și monitoriza zilnic starea de sănătate. Femeile însărcinate, persoanele care suferă de diabet, care au probleme pulmonare și afecțiuni cardiace vor fi sfătuite să își măsoare zilnic semnele vitale cu ajutorul aplicațiilor mobile și să trimită rezultatele printr-un SMS, către o bază de date computerizată centralizată. Rezultatele trimise vor fi analizate în timp real, iar în câteva minute pacienții vor primi un răspuns cu sfaturi referitoare la tratamentul medicamentos sau măsurile care trebuie luate. În cazul în care se vor constata valori anormale ale unora dintre aceste măsurători, pacienții vor fi sfătuiți, tot prin SMS, să se prezinte imediat la doctor.
Reprezentanții Ministerului Sănătății sunt de părere că un astfel de sistem nu doar va genera economii, ci și îi va ține mereu în alertă pe oamenii cu probleme de sănătate. Urmărindu-și periodic semnele vitale și situația sănătății, pacienții vor fi expuși unui risc mai mic de a suferi o deteriorare bruscă a sănătății și deci de a apela la serviciile medicale de urgență.
Nu toți medicii sunt de acord
Pe de altă parte, există și voci din comunitatea medicală care susțin că ar fi o mare greșeală ca ministerul să le impună bolnavilor folosirea acestui sistem, interzicând alternativele. Alții sunt de părere că reprezentanții anumitor categorii sociale sunt mai reticenți față de noile tehnologii și că aceștia preferă să își facă o programare la medicul de familie, în loc să descarce pe telefonul mobil o aplicație pe care să o și folosească. „Este o idee bună să încurajăm pacienții spre o anumită acțiune, dar nu este cea mai bună soluție să impunem ceva”, a explicat doctorul Laurence Buckman, președintele organismului echivalent Colegiului Medicilor. „Aproape că putem fi siguri că persoanele vârstnice sau cele care nu sunt pasionate de tehnologie nu vor folosi acest sistem, însă, de cealaltă parte, există multe persoane care ar putea fi motivate astfel să se îngrijească mai bine”, a completat Buckman.
Acesta a mai spus că acest sistem ar putea îngreuna munca personalului medical, care s-ar putea trezi „bombardat” cu sute, poate mii de SMS-uri primite de la pacienți. Fiind nevoiți să răspundă solicitărilor prin SMS, medicii și asistentele și-ar putea neglija datoria de a îngriji pacienții internați în spitale sau centre medicale.
Aplicațiile medicale, deja folosite
Oficialii din Ministerul Sănătății au arătat că, potrivit datelor pe care le au la dispoziție, aproximativ 15.000 de pacienți – în special bolnavi de cancer, femei însărcinate și pacienți cu boli cronice – folosesc deja astfel de aplicații. Reprezentanții ministerului au dat exemplu zona Sunderland, unde femeile însărcinate cu hipertensiune arterială își monitorizează tensiunea cu ajutorul aplicațiilor mobile, scutind astfel drumul zilnic spre cabinetul medical sau drumul făcut de un specialist la domiciliul lor.În alte părți din Anglia, pacienții de oncologie care fac chimioterapie folosesc aplicațiile pentru a-și monitoriza temperatura corporală – astfel că, la cea mai mică creștere a valorilor, aceștia sunt puși în alertă că ar putea fi victimele unei infecții, primul semnal de alarmă pentru sănătatea lor.
Având aceste exemple pozitive, oficialii din minister au anunțat că în următoarele luni toți medicii vor fi sfătuiți să își încurajeze pacienții să folosească aplicațiile mobile medicale, precizând că persoanele interesate nu vor fi taxate de operatorul de telefonie mobilă pentru mesajele trimise sau primite.
Părerea reprezentanților pacienților
Katherine Murphy, director al Asociației Pacienților, este de părere că utilizarea aplicațiilor le-ar putea oferi pacienților sentimentul de control asupra propriei sănătăți. Pe de altă parte, ea susține părerea lui Buckman, considerând că sistemul nu este tocmai potrivit pentru pacienții vârstnici și pentru cei care nu se împacă prea bine cu tehnologia. „Pentru aceste categorii trebuie să fie pus la punct și un sistem alternativ”, susține Murphy.