În clasa a VI-a, a muncit o vară întreagă și și-a confecționat propriul aparat de radio. Singur-singurel, după schițele dintr-o revistă tehnică care apărea în acele vremuri.
Prin casă, a stricat o grămadă de casetofoane, de radiouri… să vadă ce e în ele și, mai ales, cum funcționează.
Copilul de atunci, membru al Cercului Electronic de la Casa Pionierilor și Șoimilor Patriei din Suceava, în prezent Clubul Copiilor, era fascinat pur și simplu de electronică.
Astăzi, conduce, de la Suceava, dintr-un spațiu de câteva zeci de metri pătrați, la parterul unui bloc de garsoniere confort redus de pe Mărășești, singura firmă din România producătoare de sisteme audio de înaltă clasă și a început să-și facă tot mai cunoscut brandul pe plan mondial, pe piața exclusivistă a aparaturii audio ultra-performante.
„Eram sătul să văd că totul se importă și noi facem scobitori și hârtie igienică”
Când s-a apucat de această afacere, în 2001, Nicolae Jitariu, în vârstă de 36 de ani, avea o singură idee, aceea de reuși să creeze tehnologie care să reproducă un sunet de înaltă calitate, mult peste ceea ce oferă produsele în serie, din magazine.
Pe piața externă, produsele de hi-fi și hi-end valorează zeci de mii de euro și chiar sute de mii de euro. De altfel, prețul foarte mare al acestor produse l-a determinat pe tânărul sucevean să încerce să și le fabrice singur, la prețuri mult mai accesibile.
„Mi-am zis să încerc, dacă și așa nu îmi pot permite. La fel cum există ceasuri foarte scumpe, mașini foarte scumpe, la fel există și sisteme audio care reproduc cât mai aproape de live sunetul. A fost și ideea de a face ceva românesc de calitate. Eram sătul să văd că totul se importă și noi facem scobitori și hârtie igienică”, mărturisește Nicolae Jitariu.
La început, își amintește suceveanul, a închiriat un spațiu pe strada Traian Vuia și avea doar doi dintre cei șase angajați pe care îi are în prezent.
„Am avut perseverența și șansa să găsesc niște oameni cu care să lucrez, care-mi împărtășesc pasiunea și ideile, oameni pe care am reușit să-i cultiv în domeniul respectiv”, adaugă suceveanul.
“Startul în această afacere este de cel puțin 100.000 de euro”
Nicolae Jitariu explică că foarte multe informații despre tehnologia hi-fi și hi-end a sunetului le-a aflat din revistele de profil și de pe internet, fiind printre primii suceveni care au avut acces la internet.
“Gândiți-vă că startul în această afacere este de cel puțin 100.000 de euro, iar eu am început cu o investiție sub 10.000 de euro”, spune tânărul.
Deși la început intenționa să lucreze doar pentru brandul propriu, Rockna, Nicolae Jitariu a fost nevoit, pentru a putea rezista pe piață, să facă produse mai ieftine, playere, amplificatoare, tot ce ține de electronica unui sistem audio performant, produse pe care a început să le producă pentru firme din străinătate, care, la rândul lor, le încorporau în propriile linii de sunet.
„Era cât pe ce să renunț”
Produsele Rockna Audio au ajuns până în prezent în peste 30 de țări. Și, totuși, povestește suceveanul, abia de anul trecut a început să aibă profit.
„Prin 2005-2006, ne-a fost foarte greu. Era cât pe ce să renunț. Nu eram cunoscuți pe piață. Nu a fost deloc ușor să găsesc parteneri externi cărora să le câștig încrederea și să le vând tehnologie”, explică Nicolae Jitariu.
Mare parte din produsele sale iau drumul străinătății, în România fiind abia în formare o piață de desfacere pe acest segment.
De altfel, la ediția din acest an a târgului HiFi Arena, ce a avut loc la București, între 12 și 15 noiembrie, producătorul sucevean Rockna a fost singurul reprezentant al tehnologiei românești.
Sucevenii au mers la târg cu un player audio Rockna, Wavequest, unic în lume prin prețul său, doar 1.500 de euro, și prin faptul că atinge cel mai înalt standard de rezoluție existent în domeniul audio.
„Sunt produse mai scumpe, care nu ating însă rezoluția asta. Un produs similar ajunge pe piață din străinătate cel puțin la un preț dublu, fiind creat de o firmă din SUA, cărora tot noi le-am vândut tehnologie”, precizează tânărul întreprinzător.
La târgul de la București, Rockna Audio a prezentat și un amplificator de putere 2 X 200 W, precum și un convertor digital analogic.
Target: 1.000.000 de euro
Firma suceveanului are în prezent o cifră de afaceri de 150.000 de euro.
La ora actuală, Rockna Audio produce două branduri, Rockna, cu produse exclusiviste, de top (www.rockna-line.com), și Ad Labs, cu produse care nu depășesc 500 de euro și care pot fi găsite și cumpărate de pe magazinul virtual al firmei, www.audiokit.ro.
„Pe viitor, îmi propun clar o consolidare a brandului nostru pe piața din întreaga lume și în câțiva ani să ajungem la o cifră de afaceri de 1.000.000 de euro”, e optimist suceveanul Nicolae Jitariu, singurul producător din România de tehnologie audio de înaltă clasă.
Fabricat în Suceava
Tehnologie de zeci de mii de euro, produsă în două garsoniere confort redus de pe Mărășești
