Închiderea unei părți din artera principală a Sucevei și consecința imediată, traficul infernal, provoacă mari probleme celor care fac transport de persoane prin oraș. De departe, cei mai afectați sunt șoferii de taxi, a căror afacere este total compromisă pe timp de zi. Deși în măsură mai mică, și autobuzele TPL sunt afectate, din cauza aglomerației cursele fiind mai lungi, iar călătorii de pe trasee mai scurte renunțând la ele.
Deoarece la orele de vârf blocajele din trafic se întind pe kilometri întregi, iar deplasarea pe jos se face la o viteză mai mare decât cu mașina, taxiurile practic nu-și mai au rostul. Pe lângă faptul că nu au cum să ajungă mai repede la destinație, clienții ar fi nevoiți să scoată și bani în plus din buzunar, așa că o comandă din cartierele Burdujeni sau Ițcani, ori chiar din Suceava spre acestea, reprezintă de câteva zile o raritate.
O cursă de 10 lei, la un tarif aproape dublu
„Ieri (n.r. miercuri) nu am avut nici o cursă de la Burdujeni, iar alaltăieri (n.r. marți), una singură, de la Burdujeni la Bucovina. Clientul se grăbea, însă nu am avut ce face. Cursa a costat 19 lei, față de 10, 11 lei, în mod normal. Stăm degeaba ore întregi”, ne-a spus Florin, taximetrist de opt ani în Suceava. El ne-a explicat că atunci când mașina circulă cu o viteză sub zece kilometri la oră, ceasul funcționează în regim de staționare, tarifat la 18 lei pe oră. Oricum, în condiții de trafic bară la bară, o cursă ajunge să coste cu minimum cinci lei mai mult față de cât ar fi tariful în mod normal. De altfel, în aceste zile, nici cei mai mulți șoferi de taxi din Suceava nu sunt încântați când au o cursă spre Burdujeni sau Ițcani, conștienți că, la întoarcere, ar trebui să revină fără client ori să aștepte ore în șir, cu șanse mici, apariția unuia.
Nemulțumiți că se lucrează și pe ruta alternativă
„În aceste zile, această afacere, care și așa merge prost, este la pământ, oamenii care sunt pe schimbul de zi șomează. Mai grav este că nu există nici o rută alternativă, s-au început lucrări și pe strada Gheorghe Doja și nu avem nici o variantă care să permită deplasarea în timp normal, dinspre cartierul Burdujeni”, a explicat cum stau lucrurile Nelu Todireanu, de la Euro Taxi Suceava. El a subliniat că în condițiile de trafic din Suceava consumul de carburant crește, solicitarea motorului este mult mai mare, iar ambreiajul suferă o uzură mult mai pronunțată.
Și autobuzele pierd clienții pe distanțe scurte
Și în cazul mijloacelor de transport în comun, aglomerația a dereglat activitatea.
„Timpul de parcurgere a unei curse pe linia 4 a crescut de la 90 de minute, în mod normal, la 120-140 de minute. Invariabil, facem mai puține curse într-o zi, și, deși autobuzele sunt mai aglomerate, numărul de clienți este totuși în scădere, cei care au de parcurs distanțe mai mici, de o stație-două, alegând să se deplaseze pe jos”, a declarat Darie Romaniuc, șeful Societății de Transport Public Local din Suceava.
Din păcate, coșmarul din trafic, care afectează zilnic un segment important din populația Sucevei, este abia la început, pentru 2010 fiind programate, în etape, mai multe lucrări de anvergură pe artera principală a Sucevei, incluse în programul de reabilitare a rețelelor de utilități din municipiul reședință de județ.
Afaceri în impas
Taxiuri pe tușă și transport în comun dat peste cap, din cauza nebuniei în trafic
