Taxa pentru importurile auto, stabilită ca în țările noi membre UE



Taxa pe care Executivul intenționează să o introducă pentru înmatricularea mașinilor second-hand aduse în țară după aderarea la Uniunea Europeană va fi stabilită luându-se în calcul metodologia aplicată în acest sens de țările care au intrat în UE în ultimul val, susține ministrul Mediului, Sulfina Barbu.
„Nu vom inventa nimic, vom prelua pur și simplu din metodologia adoptată în această problemă de alte state, luând în calcul, evident, nivelul de trai din țara noastră”, a declarat, luni, într-o conferință de presă, Sulfina Barbu.
Ministrul a evitat să avanseze vreo sumă de plătit pentru importul unei mașini second-hand din țările UE după aderare, venind însă cu câteva exemple.
Noul sistem de taxare aplicat în Ungaria de la 1 mai 2004 a condus la menținerea volumului de automobile rulate importate la un nivel apropiat de cel consemnat anterior.
Pentru înmatricularea unui autoturism pe benzină cu o capacitate cilindrică mai mică de 1,1 litri, taxa se ridică în Ungaria la 525 de euro pentru cele echipate cu motoare Euro 3 și Euro 4, respectiv 787 euro pentru cele cu motoare Euro 2 sau non – euro. Aceste niveluri de taxare se aplică și pentru autoturismele cu motoare diesel mai mici de 1,3 litri.
În cazul mașinilor cu propulsoare pe benzină care au capacități cuprinse între 1,4 și 1,6 litri, precum și pentru cele cu motoare diesel cu o cilindree între 1,5 și 1,7 litri, taxa de înmatriculare este de 1.050 euro (pentru motoare Euro 3 și Euro 4), respectiv 1.575 de euro pentru Euro 2 sau mai puțin.
Astfel, un cetățean din Ungaria care dorește să înmatriculeze o Skoda Octavia cu motor pe benzină, fabricată în urmă cu trei ani, plătește statului o taxă de 1.050 de euro la momentul înscrierii în circulație a mașinii.
Pentru mașinile mai puternice, cu o capacitate cilindrică cuprinsă între 2,5 și 3 litri pentru motoare pe benzină și 3 litri – 3,5 litri pentru motoare diesel, taxa de înmatriculare ajunge la 5.250 de euro (pentru Euro 3 și Euro 4), respectiv la 7.875 de euro pentru mașinile care respectă normele de poluare Euro 2, Euro 1 sau pentru cele non – euro.
În Polonia, înainte de aderarea la Uniunea Europeană, exista o limitare de cel puțin Euro 2 și un sistem de accizare pentru importurile de mașini de ocazie, însă ambele restricții au fost eliminate. După explozia importurilor de mașini second-hand, Polonia a negociat cu Uniunea Europeană introducerea unei taxe de înmatriculare.
Pentru autoturismele Euro 4 fabricate după anul 2005, taxa de înmatriculare va fi de 0,24 euro pentru un centimetru cub, în timp ce pentru mașinile Euro 3 cu an de fabricație cuprins între 2000 și 2004, cuantumul acesteia ajunge la 0,36 euro pentru un centimetru cub.
Pentru aceeași Skoda Octavia înmatriculată însă în Polonia, proprietarul ar urma să plătească o taxă de 576 de euro.
Taxa de înmatriculare pentru mașinile Euro 2 fabricate între anii 1996 și 1999 va fi de 0,48 euro pentru un centimetru cub, de 0,72 euro pe centimetru cub pentru cele Euro 1 (anii 1992 – 1995), respectiv 0,95 euro pentru mașinile non – euro de dinainte de anul 1992.
Sistemul aplicat în Grecia prevede o taxare progresivă care ține cont de prețul mașinii de ocazie, de capacitatea cilindrică și de norma de poluare în care se încadrează.
Prețul unei mașini rulate cu o vechime cuprinsă între o jumătate de an și un an este cu 7% mai mic decât al cel la care se vindea nouă, în vreme ce valoarea acesteia poate scădea cu 21% în cazul unei vechimi de 2-3 ani și cu 52% în cazul unui autoturism cu o vechime de 7-8 ani. Valoarea mașinilor cu o vechime de peste 15 ani este cu 80% mai mică decât cea a aceluiași model, însă nou.
Astfel stabilită valoarea mașinii, la înmatriculare se plătește o taxă în funcție de capacitatea cilindrică a vehiculului. Pentru autoturismele cu o cilindree cuprinsă între 1,6 și 1,8 litri va fi de 30 la sută pentru Euro 3, de 62 la sută pentru Euro 2, de 143 la sută pentru Euro 1 și 165 la sută pentru non – euro.
Aceeași Skoda Octavia înmatriculată în Grecia presupune plata unei taxe de circa 3.500 de euro, dacă mașina, veche de trei ani, a fost evaluată la circa 12.000 de euro.
Pentru modelele mai puternice, cu o capacitate cilindrică între 1,8 și 2 litri, cuantumul taxei se ridică la 40% pentru Euro 3, la 92% pentru Euro 2, la 240% pentru Euro 1, respectiv la 296% din prețul stabilit pentru mașinile non – euro.