Guvernul schimbă din nou taxa auto

Taxa de primă înmatriculare auto, înlocuită cu una de mediu



Actuala taxă de primă înmatriculare va fi înlocuită cu o taxă de mediu
Actuala taxă de primă înmatriculare va fi înlocuită cu o taxă de mediu

Sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat începând cu anul viitor, prin înlocuirea actualei taxe de primă înmatriculare cu o taxă de mediu, calculată în funcție de nivelul de poluare, dar care să nu fie mai mare decât prețul autoturismului, a anunțat premierul Victor Ponta.
„Din păcate, modul în care a fost reglementată taxa de primă înmatriculare nu a fost o taxă de protecție a mediului, așa cum ar fi trebuit, și a fost construită de fiecare dată greșit, în așa fel încât am fost sancționați și de Comisia Europeană, iar lucrul cel mai grav este că oamenii au plătit sume pe care nu trebuia să le plătească, se duc în instanță, câștigă procese și statul trebuie să dea banii înapoi. Pentru bugetul pe 2013, trebuie să venim cu o taxă de mediu, nu de primă înmatriculare, care să stabilească niște standarde de bun-simț – nu poți să ceri o taxă mai scumpă decât autoturismul, cum se întâmplă uneori pe sistemul actual – care să arate foarte clar cum se plătește taxa și unde se duc banii”, a spus Ponta, aflat la Salonul Auto București.
El a precizat că un grup de lucru format la nivelul ministerelor Finanțelor și Mediului analizează în prezent variantele pentru noul sistem de taxare, care să încurajeze achiziționarea mașinilor noi și nepoluante, și că va fi solicitat acordul Comisiei Europene astfel încât noua taxă care să fie introdusă de la 1 ianuarie 2013.
Taxă controversată
„Un singur lucru știu: cum a fost până acum nu putem merge mai departe, pentru că ne-a sancționat și Comisia Europeană și au câștigat oamenii procesele și trebuie să le dăm banii înapoi”, a adăugat Ponta.
Taxa auto a fost introdusă de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza capacității cilindrice și emisiilor de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori. Astfel, în 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50%, dar cu o creștere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, pentru ca în acest an să fie redusă cu până la 25%.
În același timp, în luna ianuarie, Guvernul a decis ca taxa de primă vânzare a mașinilor înmatriculate înainte de 2007 să fie suspendată până la începutul anului viitor, urmând ca persoanele care au plătit deja această taxă să primească banii înapoi.
Taxa de primă vânzare trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat și pentru care nu a fost achitată taxa de poluare.
80.600 de dosare, pe rolul instanțelor judecătorești
În vara acestui an, ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat că taxa de primă înmatriculare auto este în analiză pe baza normelor europene, dar mesajul său către grupul tehnic a fost că trebuie să se țină cont de faptul că în România sunt șase milioane de oameni în pragul sărăciei și trebuie să fie sprijiniți.
la rândul său, premierul Ponta a declarat atunci că Guvernul va trebui să adopte un act normativ prin care să fie restituită taxa auto încasată ilegal, eliberând astfel instanțele de procesele intentate statului pentru rambursarea banilor.
El a arătat că Guvernul este obligat să restituie proprietarilor de autovehicule o sumă totală de 400 milioane euro, reprezentând taxa percepută ilegal de fostul Executiv.
Pe rolul instanțelor judecătorești sunt înregistrate aproximativ 80.600 dosare deschise în 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto.